Förgasarkonvertera RXL 650

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hej.
Ska konvertera en RXL 650 till förgasare efter att EFI'n lagt av. Har alla nödvändiga delar utom förgasargummin. Jag har förstått att RXL cylindrarna och 650 cylindrarna ej är identiska, RXL cylindrarna har en större insugningsport vilket medför att 650 förgasargummin ej passa.
ÄR DET NÅGON SOM HAR KONVERTERAT EN RXL OCH VET VILKET INSUGSGUMMI MAN SKA KÖPA?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Konverterade en 500efi och stötte på samma problem. Lösningen fick jag i ett sånt här forum. Åk till OK och köp kylslangsförminskare.
Har funkat alleles utmärkt i ett år för mig.
 

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
OK. Jag behåller alltså insugsgummin som användes till insprutningen och fäster alltså kylslangsförminskare runt dessa fram till förgasarna?

Bytte du elstam samtidigt som du tog bort EFI'n eller lät du den befintliga stammen vara?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Du sätter förminskarna inuti dina gamla insugsgummin sedan trycker du dit förgasarna.
Jag bytte inte någon kabelstam utan lät den gamla sitta kvar.
 

Tikka

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Hej
Indy 650 efter -91 har samma pinnbultsdelning som RXL det är i stort sett samma motor den kallas serie -02 och har VM 38or standard. Bara att köpa indy 650 -91 och nyare gummin. Det finns Pirat gummin men dom har en tendens att börja läcka efter ett par år men priset är ju betydligt lägre.
Bestyckningen ska sedan vara följande i VM 38or med standard pipa.
Huvudmunstycke 260
Pilot Jet 45
Luftskruv 1,5 Varv
Trottel 2,5 Skärning
Spridarrör (247) Q-2
Nål 6DH7 klipsläge 3(Räknat uppifrån)
OBS att även gummianslutningarna till luftboxen MÅSTE täta till 38Orna
Vi brukar ta en Aluminium plåt och hålsåga ut mindre hål och pressa in originalgummina då tätar dom mot 38orna.
Glöm inte att justera in Oljepumpen när den nya gaswiren monteras. Wire till gas och Choke finns från Duells.

Mvh Tikka
 

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Tack för alla svar. Undrar om ett par saker till som du kanske vet.

1. Vart skulle du välja att borra och fästa nippel i motorblocket, som skall ge puls/tryck till bränslepumpen? (antar att en 4-5mm borr räcker)
2. Måste man byta tempgivare, dvs måste man borra upp och gänga i en ny tempgivare i toppen?
3. Gummit från 650 -91 eller senare säljs ej av RINAB, vet du någon som säljer gummina du talar om?
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Apr-04 kl 09:41 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 19-Apr-04 kl 09:39 AM (CET)]Plugg nr18 på denna sprängskiss är originalplaceringen för bränslepumpsnippeln http://216.37.204.202/polaris_oem/PolarisSnow.asp?Type=13&A=26&B=6 Kan sitta en tempgivare för insprutningen där på vissa rxl, ta bort den isåfall. finns det ej nån plugg eller givare där så är det där du ska borra o gänga ett hål för nippeln.Tempgivaren som sitter på kylröret till topparna behöver ej bytas. ta bara bort kabeln från den som går till insprutningen om du har en givare med två kabelanslutningar.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Hur väl fungerar Mikuni 38:eek:r på en 91:as RXL? De är från en Indy 650 av okänd årsmodell.