Ett tillägg:
Det är inte alla tvåtaktsmotorer som använder reedventiler för att ta in bränsleluftblandning i vevhuset.
På äldre motorer är s k kolvstyrt insug vanligast, man låter helt enkelt undersidan av kolven täppa igen insugningsporten till vevhuset.
Vissa motorer, speciellt 2-cylindriga Rotax, har slidmatning med en mekaniskt driven roterande slidventil som gör samma sak.
Men reedventiler kan man nog betrakta som standardlösning sen 10 år eller så.
Nackdelarna med kolvstyrt insug är att det blir så liten tid under varje varv som porten står öppen, och att det kommer att blåsa tillbaka genom förgasaren just innan porten stänger. Om man kör en sån motor utan luftburk brukar man märka att det stänker en hel del bensin ur förgasarna. Den korta öppningstiden gör att en sån motor kräver större förgasare för en given effekt än om insuget är ordnat på annat sätt. Och onödigt stor förgasare innebär dålig precision i bränsleblandningen vid delgas.
En intressant sak: Gamla tändkulemotorer är ju en typ av tvåtaktsmotorer. Där användes också kolvstyrt insug från början, men man gick snart över till reedventiler. Den sista svenska tillverkaren gick över 1905 och resultatet blev fördubblad effekt utan att något annat ändrades på motorerna!
Märkligt att den lösningen hängde kvar 80-90 år längre på skotermotorer...