förgasare yamaha cs 340

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
någon som är insatt i vad det sitter för förgasare i nämnd skoter? Verkar vara OEM, alltså en yamahaförgasare helt enkelt.

Är ju en tvåports spjällförgasare om man kan kalla det så. Som en dubbelförgasare, det är inte tvåsteg. I denna sitter det lågfart och högfartsmunstycken.

Skulle fått tag på lite munstycken att laborera med, är detta stört omöjligt? Så jobbigt när man borrar och det blir för stort :heh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Om du borrar för stor tar du bara vanligt lödtenn och löder igen hålet bara. Du måste ha gasol eller butangaslåga annars funkar det inte. Vanligt lödtenn till lödkolv funkar. Men jag rek att borra upp hålet till ca 1,8-2mm innan man löder igen det. An har Yamaha munstycken har jag för mej.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller "vanligt lödtenn" så tänk på att det finns både blyfritt och tenn/bly-legering att köpa nuförtiden. För sådana här ändamål är tenn/bly-legeringen bäst.

Jag misstänker att det är Mikuni som har tillverkat den där underliga förgasaren, den påminner om spjällförgasare (men då i enportsutförande) som har använts på Yamaha utombordare i många år. Ett vanligt fel på de förgasarna är ett emulsionsrör som sitter innanför huvudmunstycket (ett tunt mässingrör med små hål utåt sidorna), småhålen i det blir lätt igensatta.