Förgasare XC600-99

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
nålar

1371g är en update nål på 00 el 01:eek:rna på 700:an iallf och den gick mindre fett med denna alltså mindre bludder därav bättre effekt.

"R1371G is what you want,leaner then your 1368g"
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
OK, men jag har redan gått från 1368 till 1370...

Ska åka till ÅF snart och höra med dem om de tycker jag ska byta Pilotmunstycke...
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
jag gick från 1368 till 1371.....men prata med återförsäljare dom bör ju veta.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Fan vad konstigt den gick ju nyss så bra för dig Ralle77... Stor skillnad i temperaturen/höjden?
Gör ju stor skillnad det där med temperaturen och höjden... Körde min i fjol när det var -22 ute och det gick som ett skott!!! så min går för fett men det ska fixas :D
Hoppas du får till den Ralle skriv gärna ner vad du gjorde för att den skulle gå bättre!



Ralle77 skrev:
Hade du prob. med tändningen? Tänder den ojämt eller inte alls??
Jo jag har trubbel med tändningen... Går fint på tomgång men så fort jag gasar lite så klipper den tändningen...
Har eventuellt hittat felet.. en spole som är på väg att fara helt...
Går det linda om dem eller måste jag köpa en ny för 5000kr!!!???
TIPS önskas!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Det var ingen skillnad alls i höjd/temperatur. Det var bara det att efter ett tag då motorn gått varm började den bluddra vid låga varv.

Det ska tilläggas att om jag körde på jämn låg gas och samtidigt svängde runt runt bluddrade den också väldigt markant.....skumt...

Jaja, har varit i Zlatanland i en vecka nu och kom hem idag, så nästa vecka ska jag ta mig till en ÅF för råd. (Misstänker att jag får ett svar i typ med "Jag törs inte säga något, lämna in den så kan vi titta på den"...vilket är världens sämsta svar jag kan få.. Allrt jag vill veta är vad som orsakar bluddret på låga varv. Och lite konstigt vore det iofs med lågfartsmunstycket, det är ju original...)



Robbbo, vet du att det är lindningen? I sådana fall kan du ju prova att linda om den... skadar ju inte att prova!
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ralle77 skrev:
Robbbo, vet du att det är lindningen? I sådana fall kan du ju prova att linda om den... skadar ju inte att prova!
Jo jag är nästan säker på att det är den det är fel på.... Men det kostar drygt 2000kr att linda om den... ska forska lite till.. återkommer :D
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har varit till ÅF idag och GRYM service, kanonkille som hjälpte till! Fick svar på allt kring bestyckningar och ditt och datt kring förgasarna.

Han nämnde att de förgasare som sitter på min (och andras således) är lite klurig att ställa in och att man verkligen fick prova sig fram till bäst resultat. Han snackade i alla fall på mig en Boost Bootle som ska bättra den åtminstone lite. Dessutom köpte jag ett huvudmunstycke på 182 för höger förgasare. Så nu har jag 178 och 182.

I övrigt tyckte han gott och väl att jag kunde laborera med trottelnålen...att den skulle skära är högst ovanligt och man skulle använda sunt förnuft. Han trodde, trots att jag på pekade att stiften kändes blöta, att det kunde bero på för LITE soppa vid låga varv eftersom jag sänkt huvudmunstyckena som i sin tur påverkar hela registret (dock i en icke linjär kurva)...

I morrn blir det provkörning och fintrimmning.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
kuuul som fan för dig ralle... skriv så fort du har mekat klart och varit på din livs värsta goa resa :D
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Det är förbannat kul att meka...man släpper jobb och annat totalt och blir "ett" med maskinen för ett tag, så hjärnan blir verkligen på hälsobehandling! Sen är det ruskigt kul att provköra och trimma in maskinen. Det är eufori när det går som man vill och tvärtom då det *****s... :)
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Jo det är väl i stort sett samma maskin. Är det något speciellt du undrar över? Jag kan min utan och innan och vet allt om modellen... (ödmjukheten lyser om mig) :)
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Jag har hittat en som verkar intressant men är lite osäker när det verkar vara så mucket förgasar problem det där med att den bluddrar och sånt...kommer man behöva lägga ut mycket pengar föratt den ska börja gå bra?och krävs det mycket jobb?
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Jag har hittat en som verkar intressant men är lite osäker när det verkar vara så mucket förgasar problem det där med att den bluddrar och sånt...kommer man behöva lägga ut mycket pengar föratt den ska börja gå bra?och krävs det mycket jobb?
Först och främst. Min XC-600 har aldrig bluddrat eller gått orent av förgasarproblem. (Dock hände det en tid innan jag upptäckte att vacuumslangen för bensintanken blivit kilat fast sig vilket gav vacuum i tanken och dålig drift som följd)

Jag har däremot justerat munstyckena då jag letade efter felet som uppkom i och med vacuum-effekten i tanken och på så vis lyckats få ned bensinförbrukningen som bonus. Vidare under samma incident satta jag dit Boostbottle (7-800 spänn) för att se om det hjälpte. Oavsett om jag satt dit den eller inte har den gått super och jag märkte i stort sett ingenting av att montera Boostbottle.

Modellen är fruktansvärt pigg och var dessutom körd av snowcrossförare under sin tid (1999) och det får väl ses som ett gott tecken. Skidres är inga problem, speciellt då man har 32 mm matta vilket är ett måste på vilken skoter som helst.

Ska man vara negativ är den kanske lite svårkörd i lössnön då han är lite låg i bakändan och gärna vill hänga upp sig på snön. Det löses enkelt med att sänka boggien, (enkelt och billigt om man inte har tummen MITT i handen) vilket jag gjort.

Vidare är det en bra investering i en styrhöjare då styret är ganska lågt original. Variatorkit en annan godbit som man också bör beakta vilket gör den ÄNNU vassare...

Annars går den som en klocka och har aldrig krånglat. Gaspådraget är påtagligt och man gör rätt att hålla i sig.

Styrhöjare 4": 400:-
Boggiefästen för sänkning av boggie: 500:- eller billigare
Variatorkit: ? (satt på min när jag köpte den)
Boostbottle: 7-800:-

Boostbottle behövs kanske inte, jag vet faktiskt inte, men med den medräknad räcker 1600:- + ett variatorkit riktigt långt.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Hej!
Läser med intresse denna tråd och konstaterar att vi har gjort allt som ÅF "gissat" att det kan vara felet.

Min erfarenhet, dock en 700 men med samma Kehingasare.:

Tillverkade min egen boostbottle av kopparrör = billigt
Köpte PowerPack = gick renare på lägre varv

Plockat bort Boost Bottle och kör endast PowerPack.
Har 1368 nålar på förvintern och 1370 på våren i fjällen.
Orginal lågfarts munstycken.
Drevat ner 2 kugg på lilla drevet och satt 8 kuggars drivhjul = mycket rappare, men vad jag fick var att variatorn får växla ut mycket mer när man kör sakta och motorn kommer i annat varvtal så att den går renare på låg fart. Satt en 38mm matta x 345 istället för en 23mm x 307, så den borde inte ta mindre soppa.

Jag har haft en soppaförbrukning på 3-4 liter vi långsam ledkörning med pulka, och ca. 2,8 liter vid snabb körning.

Nu tar den ca. 3 liter med pulka och 2,3 vid snabb körning.