förgasare synkning

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
hej
jag har problem med att synka in mina förgasare rätt. dom står rätt när dom är i botten och dom åker upp exakt samtidigt när man lyfter dom men när dom är i topp så är ena ca 2-3 mm högre upp än den andra.

jag har testat skruva på skruver som länkar dom samman (den som sitter brevid tomgångsskruven) men de ända som händer är att dom hannar rätt när dom är i topp men då är dom osynkade när dom är i botten.

nägon som har nån idé?
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
skruva på toppen av locket där vajern går ner , på den lilla gäng stången , å dra ut tom gångs skruven sen känner du med fingrana så dom lyfter jämt ta bort luft burk så du kmr , om d går, man får prova sig fram har nyss racklat med d på min tar en stund ha bara tålamod =)
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
jag tror vi tänker på olika förgasare. min vajer går inte ner i trotteln utan den sitter på ett stag utanpå. jag hittade en bild på internet på ett par förgasare som såg likadana ut
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
det var nyare modell , ser ut som nå flatside modell. typiskt då får nå modern mekaniker svara på frågan haha
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
jo de är det. men jag börjar undra om de kan hända att de ska vara så att ena trotteln ska åka lite snabbare och högre upp än den ändra för att den ska kyla den sidan lite mer.( variatorsidan )
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
låter konstigt dom ska vara synkade , man brukar byta munstycken om man har olika längd på piporna . om du nu har dubbel rör ? inge bra om dom går osynkade , pröva å skruva i den å se vad som händer vet att d är trångt annars goggla eller sök på youtube .
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
låter konstigt dom ska vara synkade , man brukar byta munstycken om man har olika längd på piporna . om du nu har dubbel rör ? inge bra om dom går osynkade , pröva å skruva i den å se vad som händer vet att d är trångt annars goggla eller sök på youtube .
kolla med gas staget på gasarna om den har halkat efter på ena sidan
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Skruva bort locket på ovansidan, där under hittar du fastsättningen av trottlarna. Ilänkaget som håller trottlarna sitter det mycket små dragfjädrar som kan gå av. Är en av dom av så kan det ge detta problem.
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Joo jag har redan kikat på dom och allt är helt och fint. Så de är inte de som är felet heller :/
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Du synkar förgasarna genom att på PTO sidan använda den stora tomgångskruven, på andra sidan använder du en justeringskruv som sitter under locket har jag för mig. fan nu måste jag ut och kolla min var så på en summit 01 med TM40 flatside /(edit) Sorry fel av mig det ska bara ställas på den stora tomgångskruven samt den lilla skruven brevid.
 

Attachments

Last edited:

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Ja de är ju så där man ska göra oc de är så jag har gjort men de funkar inte utan dom blir antingen lika nere och ojämna uppe eller lika där uppe och ojämna nere. Alltså ena går fortare upp än den andra men dom åker upp exakt samtidigt.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
I min värld låter det som att det måste var något glapp eller att stången som går imellan dom glider o fastsättningen. Eller att en av förgasarna är utbytt av någon anledning. Och att det blivit fel förgasare. Det sista mindre troligt.
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Nja eller skoterjäveln går lite halv pissit på låga men jag vetetusan om de beror på de men.
Jag hittar ju som inget som är löst eller där de hakar i utan de verkar precis som ena bara går fortare upp :/
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Borde ju inte spela någon roll om det är 2-3 mm fel i högsta läget om det är på lågvarv den går dåligt då är ju trottlarna bara typ halvägs uppe ändå ? Du har rengjort lågfarts munstycken ,kollat insugsgummin och allt sånt vanligt ?
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Näe jag tror inte heller att de ä de som är felet. Ja jag har gjort allt som man kan tänka sig men hittar inge fel. Så jag tror nästan att de är givaren som sitter på sidan av förgasaren som jävlas men jag hade tänkt börja med synkningen