Förgasar knas! TM40.

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Har stött på ett litet problem med min Rave 800.

Felet är lokaliserat till vänster förgasare.
Vänster cylinder går snålt.

Har skruvat konstant i 3 dagar och provat allt och uteslutit allt till denna förgasare.

Så jag skruvade för hundrade gången av flottörhusen och alla munstycken. La ner dem i ett diesel bad, sprutade rent allt med tryckluft. Sen gick skoter kanonbra igen. Tills nästa gång jag startade, då gick den snålt igen.

Det visar sig genom att skotern blir jätte slö och orkar bara varva 7k i snön.
Extremt irriterande.

Problemet uppstod efter jag hade skotern i ett halvvarm(1-5+ grader) garage en natt för 4-5 dagar sedan. Körde ut den ur garaget dagen efter, några timmar senare skulle jag ut och åka, och då gick skotern skit.

Har K-Sprit i soppan.

Vad i min vänstra förgasare orsakar detta? Vart ska jag börja?

Jag har fått för mig att det är is någonstans, som smälte lite lätt under dieselbadet så den gick bra när jag satte ihop den igen. Sedan när den stått en timme, så har det frusit igen. Men vart är detta vatten/is? Och hur kan det överleva, dieselbad, k-sprit, förgasar förvärmning, och alla gånger jag vart lös med munstyckena. Har inte varitlös med nålmunstycket som huvudmunstycket sitter i då det verkar som man måste klyva hela förgasaren. Men jag har spolat och blåst där igenom massor med gånger.
 

Xcr 700

Välkänd medlem
18 okt 2009
122
0
6
stockholm
Det låter ju som att det fortfarande kan sitta nå skit i gasarna som åker bort "tillfälligt" när du spolar/blåser mm.. stänger flotören så det inte rinner soppa ur slangen så att säga när du stänger av skotern?
mvh
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du möjlighet att ställa in skotern och tina upp den helt i ett dygn? Kan göra underverk, sen byter du soppafilter också. Kolla upp alla slangar till DPM'en så det inte är veck på någon. Kontrollerat bränsleskruvarna? 1.5 varv från botten brukar vara ok på dom.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Ja precis, verkar som det rinner tillbaka på sin plats igen efter man kört.
Flottörerna bör stänga annars hade väll skotern gått aningen för fett på tomgången iaf. Hur kan jag enkelt kolla detta?

Till Pitabroed:

Jag har ställt den i det kallgarage jag har nu och tagit väck luftburken och ställt dit en 2kw värmebjörn som får stå på max över natten mot förgasarna, det närmsta värme garage jag kommer :)

Jag kör på 15 i lågfart och skruvarna 1varv ut. Skotern går klockrent när den går.

Jag har provat både med och utan DPM och Vänster cylinder får extremt lite soppa både med och utan. Förutom efter rengöringen idag då jag fick samma fina färg på stiften och jämn gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Förmodligen har du en gummislangslimsa eller annat boss bakom flotörnålsätet (mycket vanligt) som åker undan när du blåser igenom fuggen, men åker tillbaka lika fort . Nu vet jag inte om nålsätet på dina gasare är löstagbara? Men på dom flesta förgasare är det löstagbart och måste bort för att komma åt inkommande soppatillförselhål.

Koncentrera dina rengöringar från soppaslanginfästet till inlopp flotörhusv
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Okej! Tack för tipset!

Gjorde det nu, skruvade loss allt och rengjorde flottörnålar och vägarna ut till soppa slangen.

Satte ihop allt och skulle starta, då small magnapullen. Måste hitta en ny sådan innan kan kan prova. hopplsöst...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Linda snöre runt variatorn och dra igång den så, kan iofs ta en stund innan den smäller igång pga tömda förgasare..

När du väl byter klacken i magnapullen, schimsa ut korgen ca 4mm från svänghjulet så den greppar bättre. Slipper du byta klack så ofta, och köp originalklack, inget pirat! Håller mycket sämre
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
1900kr fattigare åker jag nu till garaget med nu magnapull och ska prova skotern :D
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Stiften verkar ha samma färg nu iallafall, men det är -30c ute så det kanske är lite svårt att se då. Skotern går fortfarande dåligt.

Får leta vidare, måste vara något annat än förgasarna. Ska kolla tändspole nu och se.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Stiften verkar ha samma färg nu iallafall, men det är -30c ute så det kanske är lite svårt att se då. Skotern går fortfarande dåligt.

Får leta vidare, måste vara något annat än förgasarna. Ska kolla tändspole nu och se.

ok. Spruta stargas när du har den på tomgång runt insugsgummina och vid packboxar vevaxel på båda sidor motorn, den får såklart inte reagera på statgasen för då har du tjuvluft där. Och ja man kan blåsa styartgas bakom svänghujlet under gång utan att den exploderar:becky:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Har du sjekket delingen på veven? kan være vridd veiv, twinveiv skal ha 180grader.
Enkel måte å sjekke fort på er å sette 2 skruvmejslar ned på kolven gjennom plugghullene (ett i hvert plugghull) samtidig som du vrir på motorn, når den ene kolven er på topp skal den andre være i bunn/nedre posisjon, dette er ikke en nøyaktig målemetode men du ser om veven er ute av kurs.
Skal det gjøres nøyaktig må måleur å gradskive brukes.
Lykke til.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Veven är rak.

Idag upptäckte jag att skotern går bra när jag har nya stift i. Sedan efter ett par minuter går den dåligt igen.

Satte i yttligare ett par nya, och den går bra igen i nån minut.

Har bytt tändkablar, tändspole, tändhattar utan reslutat.

Statorn kvar då?

Alla kontakter på databoxen är rengjorda och ska vara 100%.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
säker på att den inte drar tjuvluft vid varatorn alltså packboxen där? har du fettat om veven? om inte kan vara slut på fett och den lilla gummitätningen som sitter på röret för fett påfyllning kan den säkert dra lite luft där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Veven är rak.

Idag upptäckte jag att skotern går bra när jag har nya stift i. Sedan efter ett par minuter går den dåligt igen.

Satte i yttligare ett par nya, och den går bra igen i nån minut.

Har bytt tändkablar, tändspole, tändhattar utan reslutat.

Statorn kvar då?

Alla kontakter på databoxen är rengjorda och ska vara 100%.

Statorn är ju känt fel på dess motorer ,. Jag har lindat om 3 st statorer till dessa motorer pga att dot har vibrerat sönder och börjat tjuvjorda

Du kan kontrollmäta mellan kabeln som går till cdi boxen från statorn och jord Där får det inte visa lilla minsta tjuvjord.