Förgasar inställning power tek 800 -07

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Undrar vad det sitter för original lågfartsmunstycke och vilket läge ska nålen stå original.?
Nu sitter nålen på lägsta läget. Har problem med tomgången vill gärna rusa 3000-4000 varv en stund kanske 20-30sek innan den går ner. Bränsleskruvarna, dom med vita plasthattar ska dom stå 1,5 varv ut eller mer ?

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Det sitter 17.5 på dom låg original,men dom rekomenderar att man sätter dit 20 istället på grund av att dom är lite för lågt bestyckade, och då får du de där fenomenet du beskrev. Men de ska även sitta nålar med ett spår som inte går att flytta. Alltså inte sånna nålar du har men dom rekomenderar att man byter även dom till andra. Nu kommer inte jag ihåg vad dom hette men jag tror de var från en summit av årsmodell okänd. Men de kanske är en summit du har? Kolla även så att du inte spruckna insugsgummin eller att den tar tjuvluft av någon annan anledning. De är ett väldigt vanligt fel.

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Har monterat i 20 nu. Nålarna var inte justerbara upptäckte jag nu. Så där går det inte göra så mycket. Ställde bränsleskruvarna 1,5 varv ut. Verkade funka bättre nu efter en liten provtur. Blir en större i helgen hoppas den funkar då också. Hur mycket går det att justera med bränsleskruvarna. ? Händer det så mycket om man tex skruvar upp till 2 varv.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Exakt samma på min summit, går din tomgång också ner om du duttar till på choken snabbt? Har det alltid varit så för dig? För mig har problemet uppstått helt plötsligt, vilket känns konstigt. Verkar inte vara tjuvluft heller eftersom den inte reagerar på startgas kring insugen och packboxen bakom variatorn.

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
De är så att trottlarna nöts på sidorna så att mer och mer luft släpps in och då kommer den ätt gå snålare och snålare och då får man samma fenomen. De finns ju äver två gummin som sitter mellan förgasarna och luftburken som kan gå sönder eller lossna som man måste kolla.

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Det där med trottlarna att dom nöts har jag fundera på, kan ju vara en möjlig orsak. Men hur löser man det isåfall. Byta förgasare? Fastsättningen mellan luftburk och förgasare är hel. Men jag tror att det är mindre troligt eftersom luften som läker in där måste ju isåfall komma förbi trottlarna först innan motorvarvet ökar. Eller tänker jag fel nu?

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
Ja de går ju byta ut trotlarna, men jag hade nog bytt munstycken/nålar för att ge den lite mera sås istället så den går bra. De där med luftburken är lite specielt för att man har alltid ett litet motstånd i luftburken och blir de hål där eller tar man bort luftburken så suger motorn lättare i sig luft och går då lite snålare. Dock så ställer motorn om sig lite själv så att den ska få rätt blandning soppa/luft men tillsammans med tex slitna trotlar så kan de vara tillräckligt för att den ska gå lite för snålt.