Företag som "lobbar" mot skoteråkning.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Efter att ha läst en hel del upprörda medlemmars inlägg på dootalk så tänkte jag delge infon.

Det finns en organisation som heter The conservation alliance som lobbar mot snöskoter och för " human-powered access" i naturen.
Organisation var de som låg bakom det nya förbudet i West Yellowstone med påståenden om att parkvakterna var tvungna att använda gasmask i parken.
Läs sista raden:http://www.conservationalliance.com/success/yellowstone-winter-plan/

Tyvärr finns det flertalet företag som stöttar denna organisation.
I medlemslistan finns bla: The North Face, Thule, Salomon osv.
Hela listan: http://www.conservationalliance.com/members/

Nu uppmanar inte jag till bojkott även om jag personligen aldrig mer kommer att handla av dem.
Men jag tycker gott ni alla kan slänga iväg ett mail och fråga vad i hela ...... de håller på med på ren Svenska.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det var en jävla lista, mestadels skit som jag vet jag inte kommer behöva.
Men man får önska dem lycka till med att ta sig, "by human power", 12000 feet upp i bergen.
-Men helikoptrar räknas säkert som just det, jävla skidåkare..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har snabbt skrivit ihop ett brev, som jag även översatte via Google translate, som ni kan kopiera och maila till de eventuella leverantörer ni använder er av. Jag såg att flera verkar även här i Sverige, så släng iväg ett mail även till svenska filialen.

Även fritt att kopiera och posta i nordamerikanska forum. - Kanske ska korrekturläsas och kolla stavningar och syftningar först. Det är som sagt lite snabbt ihopskrivet och översatt till engelska med Google translate.

Jag ska försöka hålla koll på debatten, både här och på D-T, och se om det blir några reaktioner. Jag ska iaf försöka göra slag i saken och på något sätt visa min avsky mot exempelvis Salomon under skid VM.

Bra att man såg Timberland på listan, ska iväg och skaffa nya höstdojjor och nu är det klart att det inte blir Timberland iaf.
Synd bara att Thule figurerar i denna jävla sekt. Av skidställen har jag knappt kvar några Thule, men tyvärr köpte jag ett begagnat Thule hyrsläp förra vintern och det är jag jäkligt nöjd med.

På Svenska:
"Det har kommit till min kännedom att ni/era nordamerikanska representanter är fullvärdiga medlemmar och sponsorer till The Conservation Alliance, http://www.conservationalliance.com/members/ , och det framkommit att denna allians med kraft lobbar emot snöskotersporten vill jag härmed meddela att jag från och med nu kommer att bojkotta alla varor eller tjänster ni erbjuder.

Det har genom åren varit många av era artiklar jag haft både nytta och nöje av i min snöskoterhobby. Jag har även flitigt använt ert varumärke även vid friluftsliv och skidåkning. Men tyvärr, med den ambition The Conservation Alliance och dess sponsorer, (ni), nu tydligt uppvisar är jag nödgad att hitta nya leverantörer. Jag kommer även att snarast skrota den utrustning som bär ert varumärke och ersätta med varumärken som inte hatar snöskotersporten.

Naturligtvis kommer jag även att säga åt mina vänner att göra detsamma. Ni bör också vara medvetna om att Skid VM kommer att gå här i Sverige med början februari 2015, vilket för oss snöskotermänniskor kommer att bli ett ypperligt tillfälle att på ett eller annat sätt påvisa er avsky mot snöskotrar. Kom då ihåg att då ni verkar i de nordiska länderna så befinner ni i en region där snöskotrar, ofta flera, står på nästan varje villatomt i alla nordiska länderna.
Ni är förmodligen medvetna om att Skid VM uppmärksammas av TV och media från alla världsdelar, inte minst Europa och Nordamerika. Tänk hur galen er attityd till snöskotrar när den kan komma att kablas ut över hela världen. - Och väldigt, väldigt många inom vår hobby sysslar ju även frekvent med friluftsliv, skidåkning, både alpin skidåkning och längdskidåkning, följdaktligen era kunder eller framtida presumtiva kunder. Tänk hur det kan slå tillbaka på er."


På Google engelska:
"It has come to my attention that you / your North American representatives are full members and sponsors to The Conservation Alliance, http://www.conservationalliance.com/members/, and it appeared that this alliance with force lobbying against snowmobile sport, I would hereby notify I from now on will boycott any goods or services you offer.

It has over the years been many of your articles I've had both the benefit and enjoyment of in my snowmobile hobby. I also frequently use your brand even in outdoor activities and skiing. But unfortunately, with the ambition of The Conservation Alliance and its sponsors, (you), now clearly shows I am compelled to find new suppliers. I will also promptly scrapping the equipment that carries your brand and replace with brands that do not hate snowmobile sport.

Of course, I will also tell my friends to do the same. You should also be aware that the Ski World Championships will go here in Sweden, starting in February 2015, which for us snowmobiling people will be a great opportunity to in some way demonstrate your disgust with snowmobiles. Keep in mind that when you work in the Nordic countries, so you are in a region where snowmobiles, often several, stands on nearly every house lot in all the Nordic countries.
You are probably aware that the Ski World Cup noticed by TV and the media from all parts of the world, especially Europe and North America. Imagine how crazy your attitude to snowmobiles when it may be cabled out worldwide. - And very, very many in our hobby are occupied even with frequent outdoor activities, skiing, both alpine skiing and cross country skiing, consequently your customers or future prospective clients. Imagine how it can backfire on your business…"
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om flera skickar kan det göra skillnad.

Svenska Salomon svarade på mitt mail att de inte kunde hjälpa mig utan tyckte att jag skulle kontakta deras huvudkontor via telefon.
 

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
Synd att det e många av de märken på den listan som håller hög/högsta klass i sitt utbud. Arcteryx, osprey, Exped, Bd, Petzl...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Synd att det e många av de märken på den listan som håller hög/högsta klass i sitt utbud. Arcteryx, osprey, Exped, Bd, Petzl...
Av de där är det väl egentligen endast Petzl som är duktigt marknadsledande inom sitt segment?
Och pannlampor/hjälmar finns det andra jävligt potenta alternativ att titta på. (hjälmar: Kong och Kask)
Lite skämmigt så sitter jag på full campingutrustning från Exped...

Salomon, däremot.
Där måste jag nästan erkänna att de har något av världens bästa skor. Bruksisar som XA 3D Ultra och terränglöparna Speedcross.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Salomon, däremot.
Där måste jag nästan erkänna att de har något av världens bästa skor. Bruksisar som XA 3D Ultra och terränglöparna Speedcross.
Men vad tusan hjälper det när dom är med och sponsrar en äcklig sekt som tydligt vill utrota snöskoterhobbyn? I vårt hushåll kommer det i fortsättningen inte att köpas fler artiklar vare sig från Salomon eller något av de andra företagen på listan. (Såvida dom inte gör officiell avbön).
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan du länka till diskussionen på dootalk är du snäll? Kul och läsa vad våra medmänniskor "over there" tycker å tänker om det här. Om det nu verkligen är så där borta så tror jag inte så är fallet för oss i Svedala.

Alltså att det är företag som "köper" sig in i en organisation som stöttar avveckling av skoterkörningen. Endast så dom kan sälja mera av deras friluftsprodukter som är ämnade för sport/hobby utan motor...


I vårat fall är det väl snarare miljömuppar som börja inse att våra lagar och regler inte riktigt följer den konjunktur vi haft friåkning/backcountrykörning. Vi har ju sedan länge levt med frihet under ansvar, men med det ökande antalet som är ute och kör skoter i det fria så har också antalet som missgynnar denna frihet under ansvar ökat...
Och förmodligen har det inte skjutits in det medel hos polis och myndighet för att kunna hålla oss i "schack", samt kanske att skoterklubbar och organisationer har haft en negativ trend.

Nu är jag inte förespråkare för att helt avveckla denna friåkning men jag tror däremot något måste förbättras. För varför detta är uppe på tapeten är ju av någon anledning!
För mycket folk missbrukar helt enkelt våran frihet, med t.ex att köra på områden som är förbud på! :mad2:

Skall lösningen vara att mer medel måste skjutas in till skoterorganisationer så man kan informera folket bättre vad som gäller och vilka områden som är förbud och icke förbud?

Medel(pengar) är ju inget vi kan gå till våran rödgrönröra och be om utan det är nog någonting vi utförare måste hjälpa till med.
T.ex att man kanske MÅSTE lösa skoterkort (ledkort) på dom områden man är och kör på, där vi har bra och informativ karta samt regler om vad som gäller.
Gör man inte det ska man då vara berättigad till att bli bötfälld med en saftig bot? Ska det måste bli mer poliskontroller i fjälls för att kontrollera detta?


En sak är då iaf säker. Ska vi gå segrande ur det här så kan vi inte bara ställa oss upp och skrika "NEJ, det här går vi inte med på!"
Utan vi måste komma med något konkret och bra förslag på hur bägge parter kan gynnas. Annars är våran frihet i fjälls och skog som bortblåst i vinden :Cry:

Och det är något varken jag eller du som skoterkörande friluftsmänniska vill! :wondering:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Helvete! Thule är också med i den Europeiska sekten EOCA, Eurpoean Outdoor Conservation Association. http://www.thulegroup.com/sv/pressmeddelanden/thule-okar-sitt-miljoengagemang-genom-medlemskap-i-eoca-european-outdoor-conservation-association-1330038

Nu har jag inte kollat vad dom har för ideologi angående skoter eller andra motorhobbys/sporter. Lär nog tyvärr visa sig att det är något liknande miljötalibanerna i USA.

Det kanske är dax för skotertillverkarna, tillbehörsindustrin och skoterorganisationerna i både Nordamerika och Europa att skapa egen organisation som motpol. - Innan det är för sent!

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Kan du länka till diskussionen på dootalk är du snäll? Kul och läsa vad våra medmänniskor "over there" tycker å tänker om det här. Om det nu verkligen är så där borta så tror jag inte så är fallet för oss i Svedala.
Ja du, inte det lättaste att länka till diskussionen, det pågår många just nu om detta på D-T.

Enklast är att du loggar in på http://dootalk.com och så söker du på "conservation alliance". Då kommer en hel radda med trådar upp. Bara att välja och vraka.

I övrigt väldigt bra och välformulerat inlägg du skrev. Har bara skummat igenom det hastigt, men du har mitt medhåll till iaf 90% och förmodligen till 100% när jag läst igenom det ordentligt.

Men, som jag skrev i min förra post, är det i grevens tid att skoterbranschen, allt från skoterfabrikanterna till organisationer, tillbehörstillverkare m.fl. organiserar sig world wide och blir en motpol till dessa talibaner.

Som du kanske såg i min förra post, så finns det även en motsvarande Europeisk organisation med namnet EOCA, Eurpean Outdoor Conservation Association, som jag misstänker har eller planerar liknande agenda.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fick svar av Thule idag och de verkar ha lagt ned lite tid på ärendet iaf.
Men deras svar säger att de inte anser att de lobbar mot snöskoteråkning.

Svaret:
Bästa kund,
Tack för ert e-mail och ert intresse för våra produkter.

Jag har nu undersökt detta med mina kollegor.

På Thule Group vill vi bedriva vår verksamhet med så liten påverkan på miljön som möjligt. Inte bara för att vi är övertygade om att det är rätt, utan för att hela vår existens som företag bygger på att våra kunder och medarbetare kan leva ett aktivt liv i en sund natur.

Thule Group är en av medlemmarna i Conservation Alliance, en organisation som arbetar med att skydda naturområden i Nordamerika genom att stödja en mängd olika projekt. Vi har diskuterat ditt brev direkt med Conservation Alliance via vårt Thule-kontor i USA och vill vara tydliga med att Conservation Alliance inte är en lobbyorganisation och de inte arbetar specifikt mot användningen av snöskotrar.

Ett exempel på en organisation som Conservation Alliance stödjer är Winter Wildlands Alliance och deras projekt för att värna ostörda vinterupplevelser i vildmarken. Detta projekt inkluderar reglering av motordrivna friluftsaktiviteter i Yellowstone National Park.

Vi människor behöver tillgång till platser där vi kan ägna oss åt olika former av aktivt liv, och vi vill känna oss trygga i att naturen erbjuder möjligheter för just det vi söker och förväntar oss. Det finns som bekant många olika sätt att ägna sig åt friluftsliv och snöskoteråkning är ett av dessa. Conservation Alliance arbetar för att skapa möjligheter för att olika typer av fritidsaktiviteter – både motordrivna och andra – ska kunna dela vildmarken tillsammans.

Sammanfattningsvis motsätter sig inte Thule Group snöskoteråkande i sig utan tror på att det ska kunna finnas utrymme och möjlighet för alla att njuta av vildmarken på ett ansvarsfullt sätt.

Om ni har fler frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Vi önskar er en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar
Thule kundservice