Förebygga haveri i INDY 650/RXL ?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har nyligen införskaffat mig en indy 650 sks -88 och motorn går kanonbra förutom att den är lite väl kinkig på kallstart..

dock har jag hört mkt att det är mycket skruva och lite åka med dessa maskiner

vad är det som är så dåligt med denna trippel och vad beror detta på och vad kan man göra för att förhindra kostsamma haverier?

däremot kan jag inte hålla med alla som säger att dem dricker onormalt mycket soppa.
min går på ca 2-2,5liter/mil hård körning så jag är nöjd..
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Det som brukar rackla på en 650 är kolv haveri. Detta sker pga att cylinder loppen blir slut och kolvarna börjar glappa för mycket i loppen. Detta tillsammans med varven på 650 gör att de kommer i resonans och slås sönder i bitar. Se därför till att mäta upp loppen och kolvar vid nymontering, och borra upp till nästa överdim om spelet ligger vid max måttet.

Vidare kan lagren börja glappa i vevhuset om vevaxeln har vridit sig, detta gör att virbrationerna, vibrerar lös lagren i vevhuset. Vid vevaxel renovering kan det vara läge att svetsa den yttersta vevhus tappen för att minimera detta problem. Tänk på att om vevhuset har "porer" i lagerlägena måste du vända dig till en motor renoverings firma som kan fräsa av vevhusen och sedan brotscha upp lagerlägena till rätt dim. Limma ej lagren, limmet kan svälla under värmen, och pressa ihop lagret och få det att skära.

En motor firma med bra kunskap om att renovera 650 motorer är Westboms mekaniska i Luleå/ Gammelstad.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Svårt startad kan beror på förgasare och choken är osynkade. Åk till någon som har utrustning för att synka förgasare. Mycket svårt att synka en trippels förgasare utan rätt verktyg (Vaccum mätare). Visst det går att få till det något så när med lite vilja själv.... Försök att justera alla trottlar så att de lyfter samtdigt och är på samma höjd. Detta kan man göra med att skruva ut tomgångs skruven max, lägg sedan en ca 5 mm borr under trottlarna och skruva bort glappet på wiren. Känn på trottlarna med fingrarna när du gasar försiktigt att de lyfter samtidigt. Justera luft skruvarna till exakt samma läge på alla tre...


Dock är det inte säkert den blir helt i synk, eftersom det kan variera något mellan flödet i de tre förgasarna...

Justera även choken så att det är samma utskjut och indrag på alla tre.

En 650 brukar vara kinkig på att starta lätt när förgasare och choken är i osynk.