Fördelar/nackdelar med cleanfire cfi n800 motorn som kom 2015 i Polaris axys?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja hur bra bra/dålig är den nyare motorn som kom 2015 med dess elektroniskt styrda avgasportarna och el oljepump?
Drar den mindre soppa än tidigare vacumstyrda avgasport 800cc motorn?
Hur är de med oljeförbrukningen, drar de hutlöst lite olja så man blir orolig?
Går de ställa om oljepumpen hos polaris återförsäljare eller på annan sätt?
Går de bättre än äldre cfi motorn?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Då ska jag försöka svara så bra det går.
Jag har inte märkt att de drar något mindre soppa, men då sysslar jag inte med ecodriving med skotrar, men den bör dra något mindre på de lägre varven.
Dom drar fullt tillräckligt med olja så man behöver inte vara orolig för det.
Den går klart bättre, drar ca 1.3gram mer vikt jämfört med en 2015 pro ride och det till ett högre varvtal, med samma rem och variatorer. axysen bör ligga på 8400 för att den ska leverera som bäst. Proride ca 8250-8300.
Rent hållbarmässigt finns det några nackdelar med de vajerstyrda avgasventilerna, vajern går av någonstans runt 300-400mil på maskiner dom gått hårt, ger felkod på fullgas och den går dåligt. Även delen av avgasventilen som går till vingportarna kan gå av, orsakar oftast inget haveri då den blåses ut ur pipan eller fastnar så man får en felkod på avgasventilen. Men vet av något fall där den hamnat mot kolven och då tagit cylindern också.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Asker har nämnt det vikigaste. Men av min erfarenhet bör man byta kolvringar om man kör hårt och kört 200+mil per säsong, för att sen efter nästa säsong byta även kolvar. Jag ska poängtera att jag själv inte ägt nån men skruvat i många och det är för ”normalt” för att vara en tillfällighet. Dålig komp som märks av ett par hundra varvs förlust är ett vanligt förekommande problem som beror på att ringarna är slut. Men nu är ju inte dessa motorer nya längre så har man köpt en som gått 400-500mil så byter man kolvar oavsett om det inte redan är gjort.

Annars en bättre byggd motor än i proride med stadigare vev och cylindrar.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang kolvringarna så läste jag att de va hårdare material än tidigare motorerna så de krävdes bet längre inkörningstid. När jag läste det tänkte jag att de klarar fler timmar innan byte. Men de håller inge längre enligt Snötoken?