Förbud

trocade

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Lkpg/Kall
www.ween.se
Nu är dom igång med att dom vill förbjuda dom kraftfullaste skotrarna, då är min lilla fundering om man köpt säg en 800cc maskin för 100k och så inför dom förbud mot en sådan maskin, får man då kompensation eftersom maskinen då blir osäljbar och oanvändbar?


 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
Det blir väl säkert en sån lag (om det blir nån) att efter ett visst datum så får man inte sälja NYA skotrar som är över viss många cc eller Hk... ? så borde det ju vara i allafall..
Men inte tror jag det blir nåt av nåt sånt förbud...
 
R

Realisten

Nog torde det bli någon form av begränsning i framtiden, inte kanske genom att myndigheter beslutar någonting utan det kan bli försäkringsbolagen som vägrar att försäkra dom.

Och ska man vara ärlig så behövs det väl knappast en maskin på 160hk för att köra 70km/tim snarare max 60hk för att orka med att dra pulkor och dyl.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
men lilla Realisten hur ska de gå på crossbanan dårå??? ba en massa ##### 380:in....haha
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Jag har slutat använda detta nick då det uppfattas som någon slags John Doe som vem som helst kan ta till.
För övrigt så hindrar det väl ingen från att köpa en maskin utifrån eller direkt från handlaren.
Så realisten inser att det kommer att finnas maskiner för tävling även om de inte får framföras i naturen.
Hur många 500cc motocrosshojar finns det inte i Sverige?
Får man köra dem på allmän väg?
Skärpning, du falske Nisse.
 
R

RiktigeNisse

Det heter inte ba, det heter bara.
Tyder på liten volym inuti skallbenet.
 

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
hjälmtvång? ja men det ger ju knappast nå mycket mer, eftersom så många (I princip alla) använder hjälm idag, men visst hjälmtvång har vi ju hela tiden velat ha.


Enligt DN idag skadas 2000 varje år och 10 dödas, vilket då innebär en skadeprocent på mindre än 1% jämfört med antalet skotrar, behöver man åtgärda ett så litet skadeutfall? finns det inte andra områden där skärpningar behövs bättre?

En uppdelning i lätt och tungviktare som inom MC vore kanske inte så dumt.


 

Joel

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Här ska det inte förbjudas någonting! Jag blir så förbannad på dessa kommunistfasoner. Sverige är väl en demokrati. Det betyder att majoriteten bestämmer, och majoriteten vill ha kvar reglerna som det är idag (förutom kanske den allmänna hastighetsbegräsningen på 70 km/h som bestämdes av en minoritet). Svenska folket måste börja säga ifrån. Kameraövervakningen på vissa vägsträckor är också ett beslut av en politiskelit som inte har någon förankring hos de vanliga medborgarna. Om man nu ska strypa skotrarna till 70 km/h så borde man göra samma sak med bilar och motorcyklar fast då till 110 km/h. Det finns inte en enda vettig svensk som skulle gå med på ett sådant förslag. Skoterkörning (bil- och motorcykelkörning för den delen också) handlar om frihet, och med alla dessa förbud så finns det snart ingen frihet kvar. Börja säga ifrån nu!
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Jag HÅLLER med dig Joel till Fullo !!!

Så sant !!!

Tänk er en 380cc som ännu måste vara 4-takt !!!! SJUKT !

mvh Danne
 
S

Surt sa räven!

Joel jag håller med dej åxå! MEN vi får inte glömma alla skidåkare som gärna ser till att en lag mot allt som har med skoter att göra kommer till stånd, ca en miljon sådana har power det är ett som är säkert.
Så ska det göras något så måste vi agera fort till ex om alla som läser detta mailar snofed och talar om sin åsikt och lämnar en protest mot lagförslaget, för skotern är ingen självklarhet i detta land.