Förbrukning?

Haapatossu

Ny medlem
28 nov 2021
3
0
1
33
Haparanda
Kan någon säga hur stor skillnaden är på förbrukning mellan en 800 switchback a -2015 jämfört med en e-tec -2015 årsmodell?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Jag kan bara jämföra en 2015 polaris pro rmk 800 vs Skidoo summit e-tec 800 2016 bägge med liknade längd på matta men summiten har högre kammar runt 70mm!! Min pro rmk har bara 57mm kammar. När vi kör 65-70% led och resten ospårat bondockingliknande körning så ligger Polarisen på 2,7lm och e-tecen 1,9-2lm. Ju mer led desto större fördel e.tec och enbart djupsnö skiljer ytterst lite om ens alls något. Men E-tec drar mer olja helst i djup snö om man pumpgasar. E-tec kan vräka i sig 4-6% olja då vs Pollen 1,5-2% om oljepumpen inte är uppskruvad. Men man bör eller måste skruva upp den mer på dessa cfi motorer tills den drar 2,5%. Räknar man in oljeförbrukningen i milförbriukning olja/bensin så skiljer de inte så mycket i kostnad om man kör mer ospårat klättring mm. Kör man däremot e-tec på led och medvetet håller så jämn gas inte pumpgasar som ett tok så slår e-tecen Polaris Cfi motorn i driftkostnad med stor marginal. En switsback är ju mer lättrullad så den kan förmodligen dra neråt 1,6-2lm på led. Men tar man då en e-tec motsvarande modell så lär den dra 1,2-1,5lm om man kör lugnt.
 
Reactions: Haapatossu

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det är precis som Boost säger, på finkörning går E-tecarna billigt. Upplevde totalt sett egentligen ingen större skillnad då jag gick från E-tec 800 till CFI 800 men då kör jag/vi mest bredvid leden.
 
Reactions: Haapatossu

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om man har lång transportsträcka för att ta sig till lekställena så tycker jag det är en fördel med E-tec eftersom man då har mer bensin kvar för att leka när man kommer fram samt att man inte behöver ha lika stora marginal för att lyckas ta sig hem igen. Men om man tar skotern med släp direkt dit man vill köra eller har kortare sträcka till lekställena så är det nog sak samma, som tidigare skrivare har sagt så i ren lössnökörning så tar även E-tec bensin (och sannolikt mer olja också än Polaris).
 
Reactions: Haapatossu