Förarbevis?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår en del av inläggen i den här tråden. Det verkar som att vissa tycker att, "lagen är kass, och därför behöver jag inte följa den". :stupid:

Konstiga lagar finns det gott om, men för den skull så gäller dom ju ändå. Ändra lagar gör man inte genom att skita i dom. Det bevisar bara att lagen behövs. Det bevisar nämligen att, det finns folk som inte fattar bättre, och då måste vi ha en lag. :bootyshake:

Vi har ju dessutom en ny lag som utreds för snöskoter, nämligen hjälmtvång. För de flesta av oss spelar inte det någon roll, eftersom vi redan använder hjälm. Intill nu har man, även från de styrandes sida, ansett att det inte behövs någon sådan lag men, nu är den på gång. :aetsch:

Anledningen till att man förlorar behörigheten att köra snöskoter är att, man har ju fått den "gratis" som en övergångsregel. Detta utan att behöva bevisa att man har någon som helst aning om vilka lagar och bestämmelser som gäller. När man då förlorar lappen så har man ju bevisat att man skitit i vad som gäller i på vägarna. Vad är det då som säger att man bryr sig om vad som gäller i terrängen? Då är det nog "på sin plats" att man får bevisa att, man vet vad som gäller, när man kör snöskoter. :cool::hmmmm:
och vi hoppas ju att du aldrig har kört snabbare än 70 med din skoter.
och inte laddar ner musik, pissar utomhus

finns mer än en lag som man bryter mot dagligen som du kanske förstår.
viktigt för dig men kanske inte andra?

jag har skoterkort
 
4

426H

Anledningen till att man förlorar behörigheten att köra snöskoter är att, man har ju fått den "gratis" som en övergångsregel. Detta utan att behöva bevisa att man har någon som helst aning om vilka lagar och bestämmelser som gäller. När man då förlorar lappen så har man ju bevisat att man skitit i vad som gäller i på vägarna. Vad är det då som säger att man bryr sig om vad som gäller i terrängen? Då är det nog "på sin plats" att man får bevisa att, man vet vad som gäller, när man kör snöskoter. :cool::hmmmm:
Skitsnack. Anledningen var en miss när den nya körkortslagen skrevs. Sveriges riksdag försökte få detta rättat och gav den dåvarande regeringen att se över körkortslagen. SNOFED lyckades med ivrig lobbying att förhindra (!) att tokigheterna i körkortslagen rättades till. Snofed har ju allt att vinna på detta system eftersom det är väldigt många som varje år får körkortet indraget ett par månader pga en mindre hastighetsöverträdelse, och därmed blir tvungna att ta det meningslösa skoterkortet=stora intäkter till snofed.:mad:
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
"och vi hoppas ju att du aldrig har kört snabbare än 70 med din skoter.
och inte laddar ner musik, pissar utomhus"

Visst, det finns grader på allt. Det finns också folk som alltid ska dra saken till sin spets. Vad du kansker inte tänker på är att, ju fler som bryter mot lagen, och dessutom öppet berättar om det, så finns det alltid styrande som vill skärpa lagarna.

Om du inte förstår skillnaden mellan att "pissa utomhus" och olovlig körning, så är det ditt problem. Jag förstår i alla fall skillnaden, och det tror jag dom flesta gör.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Skitsnack. Anledningen var en miss när den nya körkortslagen skrevs. Sveriges riksdag försökte få detta rättat och gav den dåvarande regeringen att se över körkortslagen. SNOFED lyckades med ivrig lobbying att förhindra (!) att tokigheterna i körkortslagen rättades till. Snofed har ju allt att vinna på detta system eftersom det är väldigt många som varje år får körkortet indraget ett par månader pga en mindre hastighetsöverträdelse, och därmed blir tvungna att ta det meningslösa skoterkortet=stora intäkter till snofed.:mad:
Då är det förmodligen det som gör att, förarbeviset nu kommer att hammna under körkortstillståndet. :ciao:

Vad SNOFED gjort tidigare skiter jag fullständigt i. Dom vill nog väl men, det blir fel ibland, och i de flesta fall är det personer, och inte SNOFED som står för dumheterna.;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
"och vi hoppas ju att du aldrig har kört snabbare än 70 med din skoter.
och inte laddar ner musik, pissar utomhus"

Visst, det finns grader på allt. Det finns också folk som alltid ska dra saken till sin spets. Vad du kansker inte tänker på är att, ju fler som bryter mot lagen, och dessutom öppet berättar om det, så finns det alltid styrande som vill skärpa lagarna.

Om du inte förstår skillnaden mellan att "pissa utomhus" och olovlig körning, så är det ditt problem. Jag förstår i alla fall skillnaden, och det tror jag dom flesta gör.

Gör du verkligen det. Om någon har haft körkort sen ibörjan av 90-talet och nu "fått skoterbehörigheten på köpet" kört skoter sen dess och är en rätt van skoterförare. Får han sitt vanliga körkort indraget, får tillbaka det och sen fortsätter köra bil och skoter som förr så är det ju ändå skillnad på den "olovliga körningen" och olovlig körning där personen ifråga typ inte sett en skoter förr även om nu bägge är lika olagliga sett ifrån lagtexten.

Jag har fått min skoterbehörighet "på köpet" men jag tog mitt i mitten/slutet av 90 och har inte blivit av med det någon gång. Klart man gillar att gasa men det gör man väl på väl valda ställen både i bil och på skotern.

Sen låter det ju konstigt att ett förarbevis inte kan dras tillbaka, det borde ryka om folk kör fulla etc. Det har jag svårt att förstå hur vissa verkar tycka det är ok att ta sig några stänkare eller inte så några heller och fyllköra skoter. Gör dom samma om dom ska ut och köra bil eller MC (motorcykel är ju ganska likt skotrar, vikt/prestandamässigt).
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag tog mitt kort för 700 eller 800 kr i Sälen! :)

Tog 2 dagar att göra klart allt! ;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
"och vi hoppas ju att du aldrig har kört snabbare än 70 med din skoter.
och inte laddar ner musik, pissar utomhus"

Visst, det finns grader på allt. Det finns också folk som alltid ska dra saken till sin spets. Vad du kansker inte tänker på är att, ju fler som bryter mot lagen, och dessutom öppet berättar om det, så finns det alltid styrande som vill skärpa lagarna.

Om du inte förstår skillnaden mellan att "pissa utomhus" och olovlig körning, så är det ditt problem. Jag förstår i alla fall skillnaden, och det tror jag dom flesta gör.
hänvisar även till henkeedge's inlägg.

för mig så är olovlig körning på skoter inte som att köra bil utan körkort.
speciellt om man har haft behörighet på skoter och desutom förtjänar den behörigheten.
det är där jag tycker reglerna är lite konstiga.
för mig är det lika självklart att man ska få pissa utomhus som att man ska få köra skoter om man är vuxen.
sen att man inte ska få köra trotts tex 10 år med körkort pga att man fått det indraget pga fortkörning i bil är ju helt sjukt.

kan ta lite mer ingående om du vill.
om jag tar hem en släkring som aldrig kört skoter förut.haft körkort i säg 25 år men blivit av med snöskoter behörigheten av någon anledning.JAG tycker att han har lika mycket rätt att få köra min skoter som du har att pissa i ett dike.
enligt lagen är båda förbjudet.varför kan man fråga sig.för mannen som haft körkort i 25år är GARANTERAT inte ett större hot för allmänheten än vad jag är när jag kör skoter.

det här blev väldigt invecklat och grylligt men hoppas du förstår hur jag tänker.....

MVH olle
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
lagar o regler är till för de som följer dem,så att stifta nya kommer inte att avhjäpa problematiken.

dessutom så är vi mäniskor så funtade att tex lagen om urinering utomhus skiter folk fullständigt i,samtidigt väljer nog de allra flesta att inte göra det på sätt som kan anses stötande för andra mäniskor.

ibland måste sunt förnuft/vett o etikett få vara det som sätter nivån och inte lagar o regler,som ändå inte kommer åt problemen.

jag tillhör kategorin som kör lite fort ibland o skulle jag tappa lappen och i o med det förlora rätten att framföra skotern ,så skulle försäkrings skäl vara enda anledningen till att ta skoterkortet. det säger ju lite om min syn på saken
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår en del av inläggen i den här tråden. Det verkar som att vissa tycker att, "lagen är kass, och därför behöver jag inte följa den". :stupid:

Konstiga lagar finns det gott om, men för den skull så gäller dom ju ändå. Ändra lagar gör man inte genom att skita i dom. Det bevisar bara att lagen behövs. Det bevisar nämligen att, det finns folk som inte fattar bättre, och då måste vi ha en lag. :bootyshake:

Vi har ju dessutom en ny lag som utreds för snöskoter, nämligen hjälmtvång. För de flesta av oss spelar inte det någon roll, eftersom vi redan använder hjälm. Intill nu har man, även från de styrandes sida, ansett att det inte behövs någon sådan lag men, nu är den på gång. :aetsch:

Anledningen till att man förlorar behörigheten att köra snöskoter är att, man har ju fått den "gratis" som en övergångsregel. Detta utan att behöva bevisa att man har någon som helst aning om vilka lagar och bestämmelser som gäller. När man då förlorar lappen så har man ju bevisat att man skitit i vad som gäller i på vägarna. Vad är det då som säger att man bryr sig om vad som gäller i terrängen? Då är det nog "på sin plats" att man får bevisa att, man vet vad som gäller, när man kör snöskoter. :cool::hmmmm:


Jag måste hålla med övriga här i tråden och ifrågasätta ditt inlägg

Först och främst tycker du inte det är väldigt fel att om man får körkortet indraget (inte återkallat) att man på något lustigt sätt tappar behörigheten på ett annat fordorn när det inte ens var det man körde när man fick bilkortet indraget?

Sen tycker jag också att JA man kan faktiskt skita i vissa lagar när dom är så otroligt dåligt utformade som denna, missförstå mig inte jag är inte något hippie som flyger runt på små rosa moln med hjälp av diverse rökelser

Men jag tycker också det är rätt att ha en viss samällskritik och inte bara köpa allt rakt av

Man säger ju att lagstiftarna stiftar lagar efter medborgarnas vilja

Men hur kom då tex fildelningslagen till?, bevisligen är större delen av befolkningen för fildelning
Denna lag kom bara till för att göra film och musikindustrin nöjd så att dom kan fortsätta tjäna mångmiljardbelopp varje år, men det diskussionen kanske är mer lämplig på ett annat forum


Detta problem med förarbevisen är en lucka i lagen och borde täppas till omedelbart
Igentligen borde ju Snofed kämpa på som satan för att hjälpa oss ur denna konstiga lag, men jag gissar att dom bara sitter lungt tillbakalutade och ser pengarna rulla in när sånna som mig blir tvingade att ta en behörighet som jag igentligen redan borde ha

De flesta vet ju inte ens om att dom tappat skoterbehörigheten för det står ju inte i några papper man får från länsstyrelsen när man får kortet indraget, man kan ju tycka att dom borde informera om detta iaf i skotertäta län

Det är säkert många ovetande som åkt dit för olovlig körning bara pga att dom inte visste hur denna bullshit lag fungerar, jag råkade bara höra det tyktesvägen och fick inte veta säkert förän jag suttit i 20 min telefonkö hos länsstyrelsen

Jag har funderat många gånger på att bara ta skoterkortet och få det gjort men har inte riktigt haft tid med det än, och ju mer jag har funderat ju mer förbannad blir jag och ju mer vill jag bara skita i det bara för att lagen är så otroligt dåligt utformad

Blir jag någonsin stoppad så kommer jag bara säga att jag absolut inte hade någon aning om att jag tappat skoterbehörigheten helt när jag hade körkortet indraget, det står ju trots allt på baksidan av kortet utfärdandedatum 1999

Och jag tror faktiskt de flesta poliser har förståelse för att alla inte vet om detta och skulle släppa mig med en varning
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
har man inte giltigt förarbevis 2000 eller har tappat rätten att köra skoter pga indraget körkort (för oss som hade det innan 2000) så gäller väl inte försäkringarna delvis eller helt o hållet,Det borde vara lag på att informera om konsekvenserna som kan uppstå pga oigenomtänkta lagar o regler

FOLKSAM/NN
-jaha du har krockat med skotern ,har du förarbevis
-ja jo det har jag ju per automatik
-har du haft körkortet indraget sedan 2000
-ja en månad
-va bra då behöver vi inte betala ut en spänn till dig
Ett troligt senario
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Eftersom jag får vissa svar som visar på att man inte förstår mitt inlägg så måste jag få ställa en konkret fråga.

Ni som snackar om bullshitlag, oigenomtänkt osv. Tycker ni att det är fullständigt onödigt med förarbevis? Tycker ni att det är onödigt att veta vilka lagar som gäller? Tycker ni att det är skit samma om man vet vilka informella regler som gäller?

I så fall kan vi sluta diskutera. För er som tror att ni vet vad som gäller, så lägger jag ut en lista på vilka lagar och förordningar somm innehåller skrivnigar om snöskoter. Det vore ju trevligt om ni kan redogöra för vad var och en innehåller, om snöskoter.

Här kommer listan:
  • Körkortslagen, KKL
  • Trafikbrottslagen
  • Terrängtrafikkungörelsen, TTK
  • Bilregisterkungörelsen, BRK
  • Trafikförordningen, TrF
  • Terrängkörningslagen, TKL
  • Terrängkörningsförordningen, TKF
  • Lokala trafikföreskrifter (Finns hos kommunen)
  • Jaktlagstiftningen
  • Miljöbalken
  • Lagen om felparkeringsavgift, FelPL
  • Vägmärkesförordningen, VMF
  • Fordonskungörelsen, FK
  • Trafikskadelagen
Jag hoppas att ni som tycker att förarbevis är onödigt inser att, på förarbeviskursen handlar det kanske inte så mycket om själva snöskoterkörningen. Den behärskar de allra flesta som har intresset. Det handlar mer om att lära sig vad som gäller. Förutom ovanstående så handlar även utbildningen om en massa informella regler. Regler som inte är lagstadgade men, gäller ändå.
 
4

426H

Tycker det är jättebra att det man har möjlighet att genom en utbildning skaffa sig behörighet att köra skoter. Att examinationen bedrivs i privat/ideell regi tycker jag dock är tveksamt. Skulle gissa att kvalitén på utblildningen varierar en hel del mellan olika aktörer.
Det jag är mest kritisk mot är det faktum (som tidigare diskuterats i tråden) att man permanent förlorar behörigheten för en fordonsklass (skoter) pga att tillfälligt förlorat behörigeten i en annan fordonsklass (bil/mc). Vari ligger logiken i detta?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jasun ingen här har väl sagt att utbildningen är onödig?

Därimot om du läser mitt inlägg så kommer du förstå att jag tycker att jag tycker att utformningen av lagen så att man blir tvingad att gå utbildningen när man igentligen redan borde ha behörigheten

Sen kan jag ju faktiskt säga att av alla jag känner som gått utbildningen så säger varenda person att utbildningen över lag är riktigt dålig

En polare sa tom att det enda dom gjorde fram till provet var att sitta och titta på skoterfilmer och diskuterade vad dom gjort på sina egna skotrar

Det enda nyttiga han hade lärt sig var att lägga vantarna framme vid reg plåten om han såg en polishelikopter, och det säger väl en del om utbildningen

Jag säger nu inte att utbildningen överallt är lika kass man alla jag hört med, ca 20 personer säger samma sakt att utbildningen var så långt ifrån körkortsutbildnings standard som man kan komma


Och är det verkligen värt att betala 1500 för det?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Många som gått en förarbevisutbildning, tycker många gånger att det inte är så skoterrelaterade saker som tas upp på dessa utbildningar, utan att det gärna blir lite för mycket fiskehistorier osv.
Men det är helt beroende på hur professionellt den enskilde studiehandledaren uppträder.
Det har inte alls att göra med vilken organisation som gjort själva studieplanen, vare sig det är Svemo, Snofed, SSCO, eller någon annan organisation.

Problemet att många tycker att utbildningen är för enkel, har nog att göra med att kursernas grundnivå, är ställd efter en person som aldrig sett eller kört snöskoter tidigare. Det skulle nog vara svårt att ha olika nivåer på utbildningen efter vilka förkunskaper man har.

Jag själv är inte en utbildad studiehandledare, men jag brukar vara med och bland annat informera om skoterklubbarnas arbete. Vad som är fraperande, är att så många som kommer till dessa utbildningar, inte vet skillnaden på dessa bägge skoterledsskyltar:

Trots att en del helt nyligen tagit ett B-körkort !

Men visst förstår jag dom som känner till allt sedan barnsben om just snöskoterkörning. att utbildningen kanske känns onödig. Möjligen så borde kanske dessa personer få möjligheten att göra provet direkt utan utbildning. Men då utbildningens innehåll i mycket består av attidyd- och beteendedisskusioner, där gruppen tillsammans får resonera runt detta, och med stöd av studiehandledaren, själva komma fram till "Facit".

Ändå så missar många skoterförare just detta, trots att dom gått en utbildning.
Ett exempel, jag vet att dom flesta som gått en förarbevisutbildning, med all säkerhet, vet vad som står i lagtexten vid körning på föryngringsytor, trots detta så finns det snöskoterförare som kör där.
Jag vill påstå att dessa personer inte har den attityd som krävs av en snöskoterförare.

De som i sin utbildning idag "Tvingas" till attityd- och beteendeutbildningen, men som sannolikt mår bra av detta, skulle säkert ganska så lätt klara förarbevisprovet, även om dom gjorde det utan att ha gått kursen. Men dom har då inte fått den kanske viktigaste skoterutbildningen, Beetende- och attitydpåverkan.
 
D

Deleted member 9532

Tycker det verkar onödigt... Tydligen larvigt enkelt och kostar en massa pengar. Många säger att det är billigt för ett förarbevis, men jag måste göra det på en annan ort och med Mat och boende går det på nästan 2000:-
Många tycker säkert att det är en struntsumma, men jag som jobbar ihop mina pengar på sommarjobb så känns det pissigt mycket med tanke på att jag själv vet hur jag kör. Många behöver säkert denna kurs men mina känslor om den består:eek:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det som är det absolut värsta med dessa skoterkort är att man som Stig Larsson säger inte kan bara gå dit och göra provet

Man skulle ju kunna tycka att kraven skulle vara hårdare för B kort än för skoter, men med B kort kan du ju om du är riktigt duktig gå till vv göra skriftliga provet sen komma tillbaka och göra uppkörningen

Mycket märkligt att detta inte funkar med skoterkort, men det är väl åter igen så att Snofed har en lite hand med i spelet och tycker att man ska gå utbildningen så dom ska kunna tjäna pengar

Skamligt hur en organisation som ska värna som skoterförarna suger ut dessa på pengar

Vissa kan säkert säga jo men snofed vill ju bara att alla skoterförare ska vara utbildade

Jo visst men ska dom verkligen sätta hårdare krav än vv gör vid körkort?

Speciellt när de flesta som gått utbildningen tycker att den är så gott som onödig
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Tycker det är jättebra att det man har möjlighet att genom en utbildning skaffa sig behörighet att köra skoter. Att examinationen bedrivs i privat/ideell regi tycker jag dock är tveksamt. Skulle gissa att kvalitén på utblildningen varierar en hel del mellan olika aktörer.
Det är ju just därför som den förra regeringen tillsatte en utredning som bl.a. skulle se till att utbildningen blir likvärdig över hela landet. Hela utredningen finns att läsa på regeringskansliets hemsida.

Det jag är mest kritisk mot är det faktum (som tidigare diskuterats i tråden) att man permanent förlorar behörigheten för en fordonsklass (skoter) pga att tillfälligt förlorat behörigeten i en annan fordonsklass (bil/mc). Vari ligger logiken i detta?
Logiken ligger fortfarande i att, du har aldrig skaffat dig den behörigheten. Den fick du "inpå", utan att visa att du vet ett skvatt om vad som gäller. Detta till skillnad mot bil/mc, som du avlagt prov för, och bevisligen en gång klarat.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Eftersom jag får vissa svar som visar på att man inte förstår mitt inlägg så måste jag få ställa en konkret fråga.

Ni som snackar om bullshitlag, oigenomtänkt osv. Tycker ni att det är fullständigt onödigt med förarbevis? Tycker ni att det är onödigt att veta vilka lagar som gäller? Tycker ni att det är skit samma om man vet vilka informella regler som gäller?

I så fall kan vi sluta diskutera. För er som tror att ni vet vad som gäller, så lägger jag ut en lista på vilka lagar och förordningar somm innehåller skrivnigar om snöskoter. Det vore ju trevligt om ni kan redogöra för vad var och en innehåller, om snöskoter.

Här kommer listan:
  • Körkortslagen, KKL
  • Trafikbrottslagen
  • Terrängtrafikkungörelsen, TTK
  • Bilregisterkungörelsen, BRK
  • Trafikförordningen, TrF
  • Terrängkörningslagen, TKL
  • Terrängkörningsförordningen, TKF
  • Lokala trafikföreskrifter (Finns hos kommunen)
  • Jaktlagstiftningen
  • Miljöbalken
  • Lagen om felparkeringsavgift, FelPL
  • Vägmärkesförordningen, VMF
  • Fordonskungörelsen, FK
  • Trafikskadelagen
Jag hoppas att ni som tycker att förarbevis är onödigt inser att, på förarbeviskursen handlar det kanske inte så mycket om själva snöskoterkörningen. Den behärskar de allra flesta som har intresset. Det handlar mer om att lära sig vad som gäller. Förutom ovanstående så handlar även utbildningen om en massa informella regler. Regler som inte är lagstadgade men, gäller ändå.
jag tycker till och med att det borde vara obligatoriskt att bad i isvak ingår i förarbevisutbildningen .det skulle avskräcka en del från vak racing,och de som ändå av någon anledning hamnar i plurret skulle vara förberedda på den första shocken som kallvattnet ger ,och har då en bättre chans att handla rätt o slipper drunkna...

vi som har behörigheten skall inte kunna förlora den på de premisser som råder nu pga en miss i utformningen av lagen.och snofed har ju statliga bidrag så utbildningen borde ju rimligen redan vara finansierad åtminstone delvis ,och de borde verka för att underlätta för sin målgrupp eller.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Jag säger nu inte att utbildningen överallt är lika kass man alla jag hört med, ca 20 personer säger samma sakt att utbildningen var så långt ifrån körkortsutbildnings standard som man kan komma


Och är det verkligen värt att betala 1500 för det?
Jag kan hålla med om att utbildningen inte håller samma nivå som körkort men, om den gjorde det skulle den förmodligen kosta betydligt mer än 1500:-

På vissa bilskolor i landet kan du ta förarbevis för snöskoter. Jag vet inte om utbildningen håller högre klass men, dom tar i alla fall ca 4500:- för den.

Jag utbildar själv drygt 300 elever varje år till förarbevis. Jag brukar berätta att, det svåra med utbildningen är inte provet. Det svåra är att tillgodogöra sig så mycket information på så kort tid. Jag får många gånger höra uttryck typ, "Faan, det var mycket jag inte visste. Det var nog bra att man gick utbildningen i alla fall".

Såna uttalanden kommer lika ofta från ungdomar som från medelålders herrar (det är oftast det) som haft körkortet borta. I vår klubb ser vi väldigt seriöst på detta med utbildning, och lägger ned mycket arbete på att hålla en så hög kvalité vi kan. Tyvärr så finns det många klubbar som inte jobbar på det sättet, och det är beklagligt.

Sedan kan jag upplysa om att det är inte organisationerna som tjänar mest på utbildningen. Det är klubbarna. Fördelningen är ca. 20% till organisationen, och 80% till klubben och eventuella omkostnader. Detta om man räknar på ett pris på 1500:-. Det är ytterligare ett argument att ta förarbevis. Stöd din skoterklubb!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tycker det verkar onödigt... Tydligen larvigt enkelt och kostar en massa pengar. Många säger att det är billigt för ett förarbevis, men jag måste göra det på en annan ort och med Mat och boende går det på nästan 2000:-
Många tycker säkert att det är en struntsumma, men jag som jobbar ihop mina pengar på sommarjobb så känns det pissigt mycket med tanke på att jag själv vet hur jag kör. Många behöver säkert denna kurs men mina känslor om den består:eek:
Utan att tvärsäkert veta, så tror jag att förarbevisutbildningen på snöskoter är den billigaste fordonsförarutbildning som det går att få.
Visst så kunde man ju tänka sig att denna utbildning skulle kunna gå att göra på trafikskolorna overallt i landet, men som "Jansun" säger så, då skulle nog utbildningen sannolikt bli betydligt dyrare, även om man kunde göra den på hemorten och man slapp dom fördyrande mat- och boendekostnader på annan ort.

Tanken med att ha utbildningen ute på klubbarna, var just för att kunna erbjuda, framförallt ungdomarna, en billig utbildning.
I A-jaur får du en förarbvisutbildning för 1000:- + 120:- för själva kortet.
Summa sumarum 1120:-.
Visst är det en nackdel för ungdomar som bor söder om Dalälven, men samtidigt finns det säkert andra ekonomiska nackdelar för dom ungdomar som bor norr om densamma. så världen är tyvärr inte alltid rättvis i alla lägen.

Snofed jobbar faktiskt för att utbildningen i framtiden skall intregeras i grundskolan äk9. Den är då tänkt att ingå i en frivillig trafikutbildning under skoltid, där även mopedutbildning skall kunna ingå. Men för att detta skall gå att genomföra så krävs det tydligen även att minimiåldern sänks till 15 år. Detta har då diskuterats på ett antal skoterriksdagar i vart fall.

Så jag vet inte om det alltid stämmer det, att just snofed bedriver utbildningsarbetet enbart i syfte att tjäna pengar, för utbildningen är även helt konkurrentutsatt i och med att ingen har monopol på utbildningen.
Det finns ju ett flertal andra aktörer som också bedriver förarbevisutbildning med helt egna, av VV godkända, utbildningar.