förarbevis ??

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
har hört att man får köra utan förarbevis bara nån i sällskapet har det, typ övningsköra,i fall detta stämmer så behöver ju inte frugan ta förarbevis för hon kör ju alltid med mig men på en egen skoter,men då är det på mitt ansvar. Nån som vet om detta stämmer ????????
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
stämmer visst, skotersafari räknas det som, det sa våran lärare när vi tog förar bevis för skoter för vi var och övningskörde me lärarna, och inte hadde dom nå special tillstånd , jag tror man får ha med sig 10 personer per person
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
lät konstigt? vaddå då måste du ju ha säkert ngt spec. certifikat? eller?... vaddå vad gäller i grupp.. är d under uppsyn eller vad`?
 

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
Personen måste vara minst 16 år. Gruppen får högst vara på 10 personer. Förutsättningarna är att körningen sker inom turistnäringen, att det finns en ledare som har förarbevis och att man kör en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Dec-03 kl 03:40 PM (CET)]Utdrag från www.vv.se (vägverket)

"För att få köra terrängskoter krävs förarbevis för terrängskoter eller att du har körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000.

Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 och vill köra terrängskoter, krävs alltså ett förarbevis för terrängskoter."
..---..
"Undantag vid skotersafari
Vissa undantag gäller vid s.k. skotersafari. Du som har körkort eller traktorkort (det har ingen betydelse när det är utfärdat) och är minst 16 år får köra terrängskoter om du ingår i en grupp på högst tio personer. Förutsättningarna är att körningen sker inom turistnäringen, att det finns en ledare som har förarbevis och att man kör en sträcka som ledaren har bestämt i förväg."

Alltså ingen övningskörning.
 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Hur många är det som har ett förarbevis egentligen. Inte tror jag att dom bryr sig om du har ett körkort istället för ett förarbevis. Förarbeviset är dessutom bara en papperslapp. Om det kanske skulle vara något konkret seriöst som ett körkort. Jag menar inte att det är onödigt att det finns, jag menar att det inte är allt för svårt att kopiera ett förarbevis om man skulle vilja det.
 

bert1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
37
0
0
Jadu, vad jag vet så är det jävligt många som har förarbevis.

Dessutom är det ett plastkort, ingen papperslapp...Är det inte så att det krävs att du ska kunna legitimera dig?
 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Det är en papperslapp som är laminerad. Jag kan väl legitimera mig med ett förarbevis eller ett körkort det spelar väl ingen roll. Jag tycker som så att man ska ha förarbevis....visst när man är under 18 och inte kan ta körkort eller för de som inte har körkort. Men när man har ett körkort så kan man väl lika gärna få använda det. När man har ett körkort får man ju köra traktor och 3-hjulig motorcykel, varför i hela h*lv*te ska man inte få lika gärna köra skoter med det.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Förarbeviset är ett "plastkort" av typen lånekort/bankomatkort etc. är osäker på hur det gamla, frivilliga förarbeviset såg ut, men det kanske är det du syftar på?
Förarbeviset är inte en giltig legitimation, vilket däremot körkortet är.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
Ganska stor skillnad mellan en traktor och en 150hk skoter.. Kör du skoter som du kör bil?
Tycker det är bra med förarbevis, folk får lära sig lite mer om vilka rättigheter de har och vilka lagar som gäller (enligt svensk lag är du skyldig att kunna alla lagar).

Om det skulle räcka med körkort för att få köra skoter så skulle förarutbildningen (bil) måste utvidgas och även omfatta skoterutbildningen. Tror inte de i Skåne (bara ett exempel) skulle bli särskillt glad att behöva betala extra för nått de inte behöver (skoterförarbevis).

Det är ju trots allt inte så svårt att klara proven, samt att utbildningen tar bara några kvällar (finns intensivkurser på två dar).
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Ojoj, förarbevis, kan ni fatta vilken löjlig pryl?
Skulle aldrig falla mig in att ta det!
Ungefär lika löjligt som hastighetsgränser!
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Dec-03 kl 11:13 AM (CET)]Moget...

Får du böter för att du inte har förarbevis kostar det mer än vad själva förarbeviset skulle ha kostat.. Fast åker man nere i Stockholm (bara ett exempel) där det varken finns snö eller skoterpoliser så behövs inget förarbevis. Åker man däremot i fjällen finns det en överhängande risk att du träffar farbror blå (både på skoter och i helikopter).
 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
De flesta som har skoter vet vilka regler som gäller och inte fan har de gått någon förarutbildning. Det jag menar är att jag tycker att det ska vara frivilligt att ta ett förarbevis. De som inte har någon aning om vad som gäller eller vill lära sig lite till bör ta förarbevis.

Jag vet att det bara kostar ca 120 kr och att det bara tar några dagar att ta. Men om förarbeviset kanske skulle ha ett foto eller en namnteckning så skulle jag fundera på det.

Men nu är det bara så att man gör det för att det bara ska stå att man har gjort det. Det kommer att stå i körkortregistret att man har tagit ett förarbevis men inte har du fått så mycket nya kunskaper om vad som gäller som inte redan var uppenbart.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
De flesta som har skoter vet nog vilka regler som gäller, men borde det inte vara så att ALLA som har skoter var tvugna att veta vilka regler som gäller ?
Jag antar att det är detta som myndigheterna har tyckt, varför förarbeviset blev obligatoriskt.
Hur många passagerare skulle t.ex. kliva på ett flygplan, i tron att dom flesta piloter vet vilka regler som gäller ?
Känns nog lättare att kliva på i tron att ALLA piloter vet vilka regler som gäller. ;-)
 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Det går inte ens att jämföra pilot och skoterförare, inte fan har du ansvar för 40 pers eller vad det nu går in i ett plan när du kör skoter, du har bara ansvaret för dig själv och omgivningen till viss del, inte tror jag att om man kör in en skoter i en skyskrapa inte fan rasar den.

Det mer olyckor inom skidsporten. Då kan väl dom också skaffa någon slags "förarbevis". Eller ska vi ta något annat.....Cykel till ex. det är mer som blir skadade på cykel än på skoter, Ska vi ha förarbevis på cykel, nä för att den går inte lika fort. Man ser ju idag att det är inte många ungar vet reglerna när dom är ute och cyklar.

Snart så kommer regeringen att total förbjuda skotrar i Sverige....vänta bara det kommer...
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Det var inte att jämföra piloter och skoterförare jag menade, utan att visa på skillnaden mellan NÄSTA ALLA och ALLA som jag försökte åskådligöra på detta sätt.
 

Putte2

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Hej Crazy Raider, det är när man läser sådana inlägg som du skriver man förstår att det ser ut som der gör i skoterspåret, du vet ju ingenting. Om du kör skoter på bilkörkort utfärdat före 2000 och förlorat det för något en månad få du inte köra snöskoter på det när du får tillbaka körkortet, då gäller endast förarbevis. Sedan kostar ett förarbevis ca 700-900:- att ta och tar ca 15-18 tim + uppkörning.:'(
 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Mitt kostade inte i allafall 700-900:- Jag tog mitt under 3 dagar. Så jag vet inte vad du har tagit för förarbevis.