Förarbevis. -Vad gäller?

Blomqvist

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Insjön Sverige
Visit site
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Dec-02 kl 02:16 PM (CET)]Man måste ha förarbevis för att köra snöskoter. -Ok. Men det är ju en sanning med modifikation?

Om man har körkort äldre än 1:a Januari 2002 behövs inget förarbevis. Stämmer det?

Stämmer det också att om man hade körkort taget innan den 1:a Januari 2002 så behövs inget förarbevis?

Men... Vad gäller om man i en himla massa år har haft alla tänkbara bokstäver på körkortet, hade körkort 1:a Januari 2002, blev av med körkortet i Februari 2002, fick tillbaka det i Maj 2002, och har körkort för BECE idag?

Då har ju jag tagit körkortet INNAN nya reglerna om förarbevis trädde i kraft, och därmed kvalificerat mig för behörighet att köra skoter utan särskillt förarbevis.

MEN! -Jag har fått ett nytt körkort tillverkat, med UTFÄRDANDEDATUM i Maj 2002...

Vad gäller?

Gäller det det datum jag TOG körkortet, alltså avlade förarprov på Vägverket, eller gäller det nya utfärdandedatumet???

Rimlightvis, som jag ser det, så ska jag få köra skoter, eftersom jag hade körkort innan den föreskrivna tidsgränsen.

-Eller...?

 

Sigge

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Du har ett fel gränsen gäller från Jan 2000 inte 2002 men men...

Ja i ditt fall så måste du ta skoterkort annars kör du olagligt....spelar ingen roll on du haft körkort i 30 år innan och sen blir av med kortet pga tex fortkörning och därmed får ett nytt utfärdande datum som är efter Jan2000 då är det helt plötsligt olaglit att köra snöskoter....

Vet av egen erfarenhet :)
 

Blomqvist

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Insjön Sverige
Visit site
Hoppsan!

*Skäms*

Där ser man... Men, men... Jag hade ju körkort för såväl bil som lastbil när dom nya reglerna trädde ikraft.

Menar ni alltså att jag måste ha ett skoter förarbevis?

 
E

en som vet!!

det var år 2000 som lagen började gälla, och om man tappar ett körkort som man tagit innan 2000 så är man tvungen att ta skoterkort för att köra lagligt.
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Jag tog körkort under 2000 och det gäller även för skoter, ringde och frågade det. Eller har dom jag ringde till helt fått det om bakfoten?
Ska forska vidare.
 

mackan

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hej alla osäkra ang. förarbevis / körkort.
Dom som har körkort utfördat FÖRE 31 december 1999 fär köra skoter med det.
Alltså Blomqvist, Du får INTE köra med Ditt nya körkort som är utfärdat EFTER 1 januari 2000.
MVH
Mats Nilsson / Examinator-förarbevis
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Hörde att Sverige inte får utfärda ett nytt körkort med nytt datum. Någon typ av eu-regler. tror att det skulle trdäda i kraft nu nån gång. dvs får du ditt körkort indraget så ska det på det nya kortet stå datumet för det ursprungliga utfärdnings datumet.
jag tror polisen inte var särskilt förtjusta då man inte kan se om körkortet varit indraget med de nya reglerna. man maåste kolla med registeret först.
hörde det på nyheterna för någon/några veckorsen.
mvh Johan
 

Blomqvist

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Insjön Sverige
Visit site
Jo. Jag vet.

Men förändrar det det faktum att jag inte får köra skoter utan det nya förarbeviset?

Ponera att jag beställer ett nytt körkort, med utfärdandedatum 1994, eller när det nu var jag tog lappen... (Minns inte).

Får jag då helt plötsligt köra skoter igen?

Och, vad skulle hända om jag tog tex. MC eller busskort?

Då blir det ju ytterligare ett nytt datum på körkortet?

Ponera att Sven Svensson som tog körkort 1960 kör sin skoter i godan ro.

Sedan får han för sig att ta busskort.

När det nya busskortet anländer så har ju utfärdandedatumet på hans körkort ändrats, TROTS att han inte varit utan körkort?!

Betyder det att han inte får köra skotern som han alltid kört, prickfritt och fint, längre?

Det verkar lite som om överförmynderiet i Sverige ännu en gång visat sin rätta sida och infört en lag innan dom hunnit kolla konsekvencerna och om det funkar i praktiken...

Fy fasen för byråkrater i Stockholm...!

 

mackan

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
På alla nya körkort i kreditkortsformat står det på baksidan av kortet när man tog respektive körkortsklass.
Från första "lappen" till sista nuvarande.
MVH
Mats Nilsson
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
Har inget skoterkort.. men vad händer om jag nu skulle

- bli stoppad av polisen? ryker mitt bilkörkort då?

-kraschar skotern? gäller försäkringen?


 
S

Snurre Sprätt

>Har inget skoterkort.. men
>vad händer om jag nu skulle
>

Böter och olovlig körning

>- bli stoppad av polisen?
>ryker mitt bilkörkort då?
>

Nej

>-kraschar skotern? gäller
>försäkringen?

Ja. Fast signaturen nedan är nog en större fara för försäkringsbolaget än att du inte har förarbevis..
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Av vad jag förstått så tar man alla behörigheter med sig när man byter ut sitt körkort mot ett nytt (vart 10:e år TROR jag att det är) eller när man "Fyller på" sin körkortskompetens genom att vidarutbilda sig med fler körkortsklasser. Trots att du då alltså får ett nytt utfärdande datum, så får du alltså fortsätta köra snöskoter utan förbevis utb. Förutsatt att du tog din körkort före 1/1 2000, och inte missköt dig efter detta datum så att du förlorat ditt körkort och så att du därigenom fått ett nytt utfärdande datum efter 31/12 -99 (>99).

Men har du "Fyllt på" med annat i din kropp eller kört kraftigt för fort osv. (<00), så att du förlorat körkortet mer än ett år, så måste du "Ta om" alla dom olika körkortsklasserna.
Och du får då ett nytt utfärdande datum, som tyvärr innebär att du inte tar med dig rätten att köra snöskoter lagligt. Utan du måste då även ta ett förarbevis.

Har du "Bara" haft det indraget, mindre än 1 år (<00), ex. vis 4 mån, så får du igen alla dina körkortsbehörigheter, men du får även här ett nytt utfärdande datum, men tyvärr så tar du inte heller här med dig rätten att köra snöskoter lagligt.

Men det märkligaste i allt är att du får fortsätta köra snöskoter lagligt, trots att du förlorat ditt bilkörkort för ex. vis "Rattfylla" på Snöskoter, bara du har det Obligatoriska förarbeviset, för detta förarbevis kan du tydligen aldrig tappa, utan du tar (förnärvarande) med dig det in ändå i döden.