För små kolvar?

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
Tjena!

Har bytt kolvar på min Indy 500 och efter detta gick den helt kasst. Fick endast igång den med startgas, ville inte gå på tomgång osv. Skall också tilläggas att när man drar i snöret känns kompet ungefär som innan men det är väl å andra sidan inte mycket att lita på...

Jag funderade då på om det kan vara så att jag har köpt för små kolvar?

Hur stor skillnad blir det på en halv mm hit eller dit, kan det vara därför skotern går så dåligt?

Mvh// Leijon

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.373
1.181
113
Stora Blåsjön
Vänt kolvarna fel? då borde den redan ha rasat isåfall :) Kan ju även vara att maskinen är uppborrad till någon överdimension och du köpt standard diameter på kolvarna?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ett tips är att kolla kompet kanske med en mätare?
Sen kan du ju investera i ett skjutmått så är det lättare att köpa rätt prylar?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Vänt kolvarna fel? då borde den redan ha rasat isåfall :) Kan ju även vara att maskinen är uppborrad till någon överdimension och du köpt standard diameter på kolvarna?

man kan klara sig..kanske inte om man lyckas få den å gå länge..första kolvbytet ja gjorde i mitt liv lyckades ja vända ALLA ringar fel:p tyckte dem gick trögt..men jaja smällde ihop den och testade starta..den startade till men gick inte å få igång sen..

då öppna ja å vände på dem och då passade de helt plötsligt jävligt bra.och skotern fick direkt 9.8 i komp=) och hoppade igång som aldrig förr;)..så kika de..och ett tips.använd inte startgas på skotern..säkert många som sett bilden från TOBE. när dom gjort de..halva cylindern var bortskjuten

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
man kan klara sig..kanske inte om man lyckas få den å gå länge..första kolvbytet ja gjorde i mitt liv lyckades ja vända ALLA ringar fel:p tyckte dem gick trögt..men jaja smällde ihop den och testade starta..den startade till men gick inte å få igång sen..

då öppna ja å vände på dem och då passade de helt plötsligt jävligt bra.och skotern fick direkt 9.8 i komp=) och hoppade igång som aldrig förr;)..så kika de..och ett tips.använd inte startgas på skotern..säkert många som sett bilden från TOBE. när dom gjort de..halva cylindern var bortskjuten
Även kolvarna ska vara åt ett vist håll...:ciao:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.982
910
113
Kramfors
Och när du liks skruvar upp och vänder på kolvarna (tror också på det) så kolla ring gapet . Du måste få imellan 0,15 bladmått med ringarna längst upp..Annars får man fila på dom en aning! Har du därimot 0,4-1mm ring gap har du fått för små kolvar :madgrin:

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
Ah ok tack för alla svar. Det gick undan den här gången. Är väl bara att skruva upp och kolla igenom det ni har sagt då. Är dock näst intill helt säker på att jag vände allt åt rätt håll, var väldigt noga med pilar osv. Däremot ringgapet tänkte jag inte på... suck
Får väl ringa runt och höra om det är någon i min närhet som har en kompprovare :)

Mvh// Leijon

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
Var ut och gjorde en insats idag, började med att mäta kolvarna som jag hade innan och det jag kom fram till med skjutmått var att det är mer72,0 än 72,5 mm som är nästa överdimension. Tog också och lånade mig en kompprovare och fick till 7 bar på båda och då var skotern -20 grader kall.
Jag har läst här på forumet att kompprovare kan vara rätt lynniga saker men som jämförelse har en kompis fått till 6 bar med samma provare i sin XLT och den går alldeles utmärkt.

Så jag undrar om det är kompressionen som är mitt problem eller om jag borde börja felsöka förgasare, tändning osv i stället?

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
En sak till som jag kom på, jag höll inte in gasen när jag testade kompet? ska man göra det och i så fall hur kommer siffran man får ut att ändras?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Var ut och gjorde en insats idag, började med att mäta kolvarna som jag hade innan och det jag kom fram till med skjutmått var att det är mer72,0 än 72,5 mm som är nästa överdimension. Tog också och lånade mig en kompprovare och fick till 7 bar på båda och då var skotern -20 grader kall.
Jag har läst här på forumet att kompprovare kan vara rätt lynniga saker men som jämförelse har en kompis fått till 6 bar med samma provare i sin XLT och den går alldeles utmärkt.

Så jag undrar om det är kompressionen som är mitt problem eller om jag borde börja felsöka förgasare, tändning osv i stället?
Kanske lite offtopic men 6bar i en XLT låter faktiskt lite? Säker på att den där mätaren fungerar som den ska? Har själv ägt en XLT för många år sedan och den gick inte bra vid 5-6bar så det blev ett kolvbyte.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
Nej men säg att den här mätaren visar 2 bar för lite så kanske det stämmer. Jag tog med den där XLTn mest som en jämförelse att om min skoter har mer kompression än den och den går bra så kanske min är helt okej?

Men är det någon som vet om en indy 500 ska ha mer eller mindre kompression än en XLT?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Nej men säg att den här mätaren visar 2 bar för lite så kanske det stämmer. Jag tog med den där XLTn mest som en jämförelse att om min skoter har mer kompression än den och den går bra så kanske min är helt okej?

Men är det någon som vet om en indy 500 ska ha mer eller mindre kompression än en XLT?
Båda skotrarna i nyskick så ska XLTn ha mer kompression..