För och nackdelar dom här remmarna. 377-383-391

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det står ju över allt 377 är bättre än 383 men på vad?
Sen lästa jag den nya 391 är samma som 377 men har nån typ av ytbehandling som ska förhindra korden går av och rivs loss.

sen kikar man priset är ju 383 billigast sen stiger det till 377 och sen 391
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
som med det mesta.. man brukar få det man betalar för..
enda jag läst som är sämre med 377 remmen är att det tar längre tid att få den varm vilket är viktigt innan man ger fullt om man vill att remmen ska hålla..
jag kör själv på 377 remmen..
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Jag hade nog kört med 383an, å om de är så att den nöter mycke rem å variatorerna står rätt, då hade jag kanske övervägt att prova en 377/391... 383an satt ju orginal på korta 800, så den borde ju hålla även för en 1200 touring tycker ja...
Är inte heller bra att köra med en för hård rem, sen kräver som sagt 377/391 att du är noggrannare med att inte dra fullt direkt från start med kall maskin, utan att du kör en bit, typ några km, innan du börjar belasta för fullt...
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Jo, helt sant, menade bara att vad jag kan förstå så är dom remmarna ännu känsligare... Huruvida 383 är dålig eler inte ska jag inte uttala mig om, men nog borde den funka för en 130hkr touring, den var ju trots allt orginalmonterad på korta 800an... Å de är ju en viss skillnad på 130hkr å 160... Funkar vad jag vet bra med 383 på 600, å den ligger ganska nära 1200 i effekt...
Men som sagt, jag skulle prova iaf, är de så att de inte funkar så byt då...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det står ju över allt 377 är bättre än 383 men på vad?
Min empiriska erfarenhet: 383 räcker alla dagar i veckan för den typ av körcykel en standard 1200 expedition kan erbjuda, sedan är det en annan sak om du börjar turboladda och mixtra med variatorernas aggressivitet.
Testat med 377 på 600:an men kan inte säga att den ger något extra annat än vid extremt hård och timvis ihållande körning i riktigt tungt före, då verkar den tåla värmeutvecklingen bättre än 383 och framförallt den föregående 197, konstigt annars då den dryga tusingen extra borde ge något.

Extrapengarna som en 377 eller 391 kostar kan vara bättre att lägga på t ex shockwawes reglerbara helix så man enkelt kan justera växlingskaraktären/ha bästa utbyte av drivlina och rem beroende på om man kör tom eller med pulka o tung last
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
383an har dålig gummiblandning.. dom har "vanliga" cords utan någon förstärkning och mjuk gummiblanding, dom tål inte värme alls speciellt bra.

377an och 391an har 440n racecord och MZ1000 gummi på utsidan = hårt som sten och tål hööög värme.

Om man spränger en 377a eller 391 så är det för att den bli TORTERAD eller helt galen linjering.

Jag håller med Lynxfun här när han säger att till din 1200 passar nog 383 remmen!

/F
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Min empiriska erfarenhet faller i linje med Lynxfun's inlägg.
Jag har kört mycket pulka med min 1200 och ofta VÄLDIGT långsamt. 383 remmen har funkat klockrent!
Efter snart 150 mil har remmen knappt nötts alls.
1200'an är kanske väldigt snäll mot remmen, hade iof aldrig remproblem med min rev 800 med 166 remmen heller. Tur....?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
383an är ersätteren till 166an.. Men det som är fel är att den är bredare än 166an. Första 166orna som fanns var absolut bäst. Sen bytte dom tillverkare och den generationen var inte alls lika bra.

touring körning funkar säkert 383an men ja själv skulle aldrig köra den till ngt annat ändamål än just fin åkning.
 
R

RevMan

383 kan ni skippa om ni kör 800, även om dom håller så kommer dom inte hålla rätt varvtal. remmen flexar helt enkelt för mycket.
Den fungerar jättebra på 600 och 1200, faktiskt så håller den ganska länge på 1200turbo också men där har jag ingen aning om hur bra den funkar i övrigt.

de första 377orna var betydligt hårdare än de som finns att köpa nu och nackdelen med de första var att variatorskivorna blev slitna efter några hundra mils söndagskörning med dålig remspänning.

377 och 391 avråder jag från att använda på 600 och 1200 då dessa primärvariatorer inte är smidda som dom är på 800.

391 har samma gummiblandning som 377 men den är ytbehandlad på ett annat sätt och ska på så sätt hålla bättre. När 391an är inkörd så behöver man inte justera remspänningen lika ofta som på 377.

391 bör inte användas på summitar då ytan är lite hårdare och summiten har väldigt "lätt" variatorkalibrering så kan den övervarva med 391.

Som ersättnig till 166->REV 800 så finns det 288 som är Rev chassiets racingrem.

166an har alltid varit mjukare än 377, 377 har samma gummiblandning som remmen till 1000sdi (281 tror jag den heter)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Och jag som trodde att en rem var en rem och inget annat! Men jag har åkt Yamaha fram till nu, vad ska jag ha för extra rem till Friirajden när den kommer? ska man köra på orginal eller på eftermarknads rem?
 

Avo

Medlem
25 nov 2010
12
0
1
Södra närke
Tjenare ! har nyligen köpt på mig en Polaris indy 500 classic -96 och undrar vad för rem man ska ha till den ?
Vet inte riktigt om allt står helt rätt till in min maskin .. den vill iväg vid ca 4000 varv och toppar bara ca 100 blås vilket jag tycker är på tok för lite .
Får man upp den till 130 iaf så skulle jag vara skit glad för det är ju otroligt vackra skotrar .

Jag ska åka en sväng imorgon och se vad den varvar vid toppfart .

Hoppas på hjälpsamma svar .

Mvh // Avo
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har en rev 600 ho sdi och orginalremmen till dessa maskiner är 197 remmen. Jag har hört att man ska kunna köra på 383 remmen till dessa maskiner stämmer det? Det borde alltså vara samma längd och breddmått i så fall?

Känns 383 remmen borde vara bättre än 197 remmen då remmen har kylflänsar vilket inte 197 remmen har.
 

Tommy.S

Medlem
27 jun 2010
6
0
1
Finland
Jag var i kontakt med Dynamo joe om den här frågan jag själv och han rekommenderade inte 383 remmen nå mera han sa att han haft så mycket kunder och han själv som har problem med varierande varvtal. orginalremmen 197 är helt ok, och om man nu skall byta remm så måste man troligtvis också byta vikter i variatorn sa han. 377 remmen var den remmen som han rekommenderade men om inte ville sätta så mycket pengar på en rem så var också 391 remmen ganska bra. En annan bra rem är också 417300 288 från 600 RS. Jag beställde nyligen en ny 197 rem och jag tycker att den är helt ok, så länge man inte kör dragrace och behöver det lilla extra så rekommenderar jag orginalremmen till 600
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Är skotern orginal så ska givetvis orginalremmen köras på så länge man inte har nån sorts problem med den.

Jag har 44 matta , nerdrevat , andra fjädrar / ramper i variatorerna och kör på 288 remmen , den funkar kanon till min skoter!