För mycket skidtryck, korta dämpare?

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Hej, börjar bli mycket här nu, men finns så många erfarna här ;)
Har monterat zbroz 36" framvagn på min Skandinavien beast-15 och undrar ifall någon vet ifall de går att lämna in stötdämparna för avkortning?
Läste mig fram att jag ska ha 16.6" stötdämpare och de rekommenderade 16,2"
Någon med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig på vägen?
Har försökt justera skidtrycket men är fortfarande väldigt mycket. Tungstyrd och går djup.
 
Reactions: jorme

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Släpp på fjäderspänningen till att börja med. Hävarmen som jobbar på att trycka ihop dämparen är kortad nu så fjädern beter sej styvare nu än med orginalarmarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Släpp på fjäderspänningen till att börja med. Hävarmen som jobbar på att trycka ihop dämparen är kortad nu så fjädern beter sej styvare nu än med orginalarmarna.
Nja blir tvärt om.
Dämparen får mindre hävdar och blir då svagare/mjukare.
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Ja alltså, kör utan krängningshämmare, och var nästintill att org fjädrarna var styv nog, har nästan full spänning på dom, har försökt spänna upp centrumdämparen i boggien och släppa på bakre men är fortfarande massor av skidtryck
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Ja du kan korta dämparna, behövs bara en hylsa innuti. Men du behöver ta isär allt, så lämna in dom på
renovering och hör i förväg om kortningen. Inte en helt ovanlig sak att korta, blir lite av en kompromiss men det är billigare än köpa nya. Kontakta typ Kramforsligan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nja blir tvärt om.
Dämparen får mindre hävdar och blir då svagare/mjukare.
Jajja, uttryckte mej lite fel, avståndet spindel till nedre dämparinfästning lär väl vara samma men Smalnar man av framvagnen så hamnar dämparna mera vertikalt än innan, utväxlingen ändras lite av detta så varje mm fjädringsrörelse orsakar större slag på dämparen än med bredare framvagn och alltså bör dämpare och fjäder bete sej hårdare med smal framvagn.
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Släpp förspänningen av fjädrarna på framdämparna.
Hur menar du? Alltså ska ja justera ner dämpare mjukare? Har dem nästan på max spänning och då är den hyfsat i hårdhet. Tror inte jag kan släppa så mycket utan att den blir för mjuk
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Kolla på denna serie filmer om hur man justerar in fjädringen på sin skoter.
https://www.youtube.com/watch?v=tscVALup6qo
Intressant, kan inte mycket om fjädringsinställning men är villig att lära mig mer...:bigsmile:

Jag har just kollat igenom filmerna och precis i slutet av del 4 säger han att för att förflytta vikten bakåt kan man öka ride height fram och sänka den bak.

Så långt är jag med men sen börjar han prata om "att ändra spring rate " och då hänger jag inte med längre. Jag blandar alltid ihop det där. Ska man öka/minska på förspänningen eller måste man egentligen byta hela fjädern till en kraftigare/mjukare? För spring rate (=fjäderkonstanten) ändras inte av förspänningen eller? :confused:
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Att släppa förspänningen som MGB skriver kan vara högst ohälsosamt då för tallriken under fjädern kan trilla loss när skotern fjädrar ut
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att släppa förspänningen som MGB skriver kan vara högst ohälsosamt då för tallriken under fjädern kan trilla loss när skotern fjädrar ut
Visst kan man släppa på förspänningen.
Men!
Man man måste se till att det fortfarande är lite förspänning kvar vid full utfjädring.
Är det framdämparna som ska justeras så lägger man skotern på sidan så den fjädrar ut fullt, innan man justerar.

Om man har skotern stående på skidorna och släpper på fjädrarna så vet man inte när fjäderns förspänning försvinner. Skotern vikt vilar ju på fjädrarna så dom blir aldrig lös...
Släpper man för mycket så fjädern är lös vid helt ut utfjädrad framvagn kan som sagt brickan som håller fjädern ramla bort, med skadad dämpare som följd.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Tack A.Holm för den mer pedagogiska beskrivningen, fjädrar kan vara duktigare att flytta på sig än vad man tror så rätt förspänning ska man inte tulla på.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Visst kan man släppa på förspänningen.
Men!
Man man måste se till att det fortfarande är lite förspänning kvar vid full utfjädring.
Är det framdämparna som ska justeras så lägger man skotern på sidan så den fjädrar ut fullt, innan man justerar.

Om man har skotern stående på skidorna och släpper på fjädrarna så vet man inte när fjäderns förspänning försvinner. Skotern vikt vilar ju på fjädrarna så dom blir aldrig lös...
Släpper man för mycket så fjädern är lös vid helt ut utfjädrad framvagn kan som sagt brickan som håller fjädern ramla bort, med skadad dämpare som följd.
Även att tänka på om man har krängningshämmare på så är det inte helt säkert fjädringen går ut max om man lägger den på sidan och fjädringen gått ihop på sidan som den ligger på