För er med Shorty Boondocker och behöver dra pulka ibland.

Dennaan

Ny medlem
4 mar 2023
1
3
3
34
Vännäs
Då jag köpte skotern så hade jag dilemmat om att behöva dra familjen emellanåt och lösningen som jag fick av återförsäljare va ingen bra lösning då hela konceptet "shorty" försvinner samt att det är ett stort ingrepp som är besvärligt att återställa.

Jag kläckte idèn då jag tittade på RP equipment dragbågarna som polaris har att tillgå.


Det här är min lösning till drag på en Boondocker 3900 shorty.

Jag köpte en Dragbåge från RP Equipment för Axys chassiet.
Det i originalutförande är för smalt (40cm) mot för Boondockers 43cm i tunnelbredd. Så lösningen fick bli en breddning och byte utav gavlarna.
Och för att göra så lite ingrepp som möjligt på chassiet så anpassade jag hålbilden mot original hålbild för nitarna till förstärkningen i tunneln. Så det som krävdes va att borra ur två nitar per sida och sedan montera. Möjligheten finns för att borra ytterligare ett hål per sida men jag tror inte det är nödvändigt.

Med denna lösning så kan du enkelt montera och montera lös draget med fyra bult.

Anledningen att jag delar med utav detta är att det kanske är någon som sitter i samma sits och söker en lösning.
 

Attachments

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Tjusigt!
Du har ju löst ett av problemen, nästa pilsner jag funderar på är att göra så att familjen slipper sitta i utblåset av en snöslunga, pulkan/kälken ser ut som en igloo efter några kilometer i dagsläget. Stämningen efter färden kan konstigt nog vara lite tråkig efteråt??
Jag åker ju en RE icke shorty, men byter bara dragbåge efter behov. Funderar på nån form av stänklapp som kan sitta fast på dragbågen, men inte hittat något mer vettigt än stänklappar som sitter på lastbilar i en såndär profilskena. Blir ju lite trixigt när man även vill kunna backa ibland utan att mattan drar in stänklappen och det tar stopp
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Kanske kan något av detta hjälpa dig?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Precis, ta en sån och kapa och forma till, sen fästa den bakifrån på dragbågen borde ju funka!
Ska se om det går att tigga åt sig några stänklappar som nån åkare har bytt ut för att dom ska ha sina egna, för dom va faktiskt rätt dyr att köpa nya :)
 
Reactions: Sneeuwscooter