Får inte lös boggie Mxz 700 -01

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Hej

Tänkte byta matta på min skotran men de verkar ju inte som det går

Har släppt dom bakre fästena som håller boggie, men nu till främre fäste är det en axel med en bult på vardera sida chassit.

Problemet är att denna axel (den inre med gängorna) är lös så den snurrar ska tydligen vara så men ett skämt tycker jag,
och det roliga är att en bult sitter som ett berg så jag får ju bara ut den andra oavsett hur hårt jag drar den så är det alltid samma som följer med ut, har testat med tryckluftsdragare, men den släpper jävlar inte

Någon som haft samma problem på zx chassit?
Någon som kan ge mig ett sista tips innan jag ger upp?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Testa och värm bulten med varmluftspistol/gasbrännare. Då ska den lossna, sen tar du tryckluftsdragaren så slipper du att axeln snurrar. Bytte nyss själv matta på en ZX.
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Detta kanske inte hjälper i just detta fallet, men kan vara värt ett försök.

skruva ut den bulten som lossnar och byt ut den mot en likadan fast längre som du stoppat 2st muttrar på och dra sedan in den en bit och dra åt muttrarna hårt som tusan mot chassiet. Sedan så går du lös på bulten som inte ville lossna och hoppas på det bästa. Om du får lös den så är det bara lossa på muttrarna och skruva ut bulten.

För jag brukade få problemet att man fick först lös ena bulten men då hade man dragit fast den andra för hårt för att få ut den. Tur att dom tänkte till senare och slutade med genomgående.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Värme ja kanske de om jag får tag i nått :)

Nej bulten snurrar och då snurrar axeln så allting följer med

Har testat den varianten med 1 mutter drog åt så ini helvete men när man ska släppa på den andra så följer muttrar och bult och hela helvetet med :p

Man blir bara så less
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När jag ställts inför detta problem så har jag som bland annat henke_n92 alltid skruvat åt den bult som jag fått lös såpass hårt att den andra släppt. Man får sedan när man fått båda att röra sig dra åt och släppa tills man fått båda att röra sig samtidigt.

Värme och rostlösare underlättar.

Lycka till.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
En liten gasbrännare från biltema gjorde susen
Så nu kan jag fortsätta skruva

Tack så hjärtligt för tipsen