Får inte igång förvaringsläge (sommarförvaring) 600 e-tec

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Hej! Har en summit 600 e-tec - 11 som jag ställde bort idag. När jag skulle köra "förvarings programmet" funkar det inte. Gör exakt som det står i boken, varmkörde extremt länge, men det händer nada :mad2:. Jag testade 20 ggr utan att "push s" tänds. Har någon något tips ?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Klicka inte in ljusknappen utan dutta bara på den. I ena läget går det att ljustuta med den och då brukar det fungera.
Om du har duttat på knappen 10gånger och det inte har startat så brukar man få börja om
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Lätt hänt att mätaren hoppar över till Trip A eller Trip B när man trycker och har sig. Mätaren måste stå i läget för totala körsträckan. Fick oxå hålla på ett tag innan det funkade.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det står hur man gör i instruktionsboken.
Först häller man bränslekonserverng i tanken och kör en stund så det är inblandat i hela bränslesystemet vilket går ganska fort på e-tec eftersom bränslet cirkulerar hela tiden.

Sen så ställer man vägmätaren i läget där den visar totala körsträckan, håller in s-knappen och samtidigt "fipplar" mellan hel och halvljus några gånger, då kommer det stå PRESS-S i displayen, då släpper man s och trycker och håller nere s igen, om allt har fungerat så börjar skotern pipa, gå på högre varv och så står det OIL i displayen. När motorn sen stannar så är den konserverad och startas igen när vintern kommer.

Kanske även ska tillägga att den gamla skrönan att man bör starta motorn några gånger varje sommar stämmer inte, det bygger bara upp en massa kondens som gör det börjar rosta i vevstakslagren.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
okej ja man ska börja slänga ner massa grejjer i tanken så då fåre vara :p
varför skulle man inte kunna starta den några gånger på sommaren för? bygger upp kondens i stakslagrerna tror jag då inte då skulle det väll göra det även på vintern också eller?! rätta mig gärna om jag har fel.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
okej ja man ska börja slänga ner massa grejjer i tanken så då fåre vara :p
varför skulle man inte kunna starta den några gånger på sommaren för? bygger upp kondens i stakslagrerna tror jag då inte då skulle det väll göra det även på vintern också eller?! rätta mig gärna om jag har fel.
Om du låter den gå riktigt genomvarm så är inte detta ett problem. Problemet är att man aldrig kör den genomvarm under förvaringen.
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
när rotax gjort det så lätt som det är, så borde man inte slänga i en massa grejjer i tanken, eller starta den några gånger på sommarn. gör som de står i instruktionsboken!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
bränslekonservering är bara bra och det rekomenderas av rotax och säljs hos åf. Om dét inte står i instruktionsboken så har de gjort en rejäl miss.
etanolen i bensinen suger åt sig vatten. Stabil eller liknande i tanken förebygger det och minskar risken för avlagringar.
med allt skit som är i soppan så är det helt otroigt att inte fler har bekymmer.

det har rasat mer än en motor i våra skogar pga avlagringar från bränslet.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag gjorde som det stod i instruktionsboken igår, inga problem alls. Slog i bränsle stabilsator, lät den gå varm, sen trycka på knapparna. Blev ett jävla pipande i nån minut på lite högre varv, sen slog den av. Blir till att köpa en batteriladdare och sätta på underhållsladdning!
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
När jag kört min summit så den började varna på kyltempen, fungerade det med "förvaringsläget". Tydligen är det extremt viktigt att den verkligen är genomvarm. Har dock inget minne av att det var så förra året. Men tack för tipsen iaf
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
I instruktionsboken står det att man ska kontakta lynx återförsäljare när man ska starta motorn efter sommarförvaring? Det är väl bara att dra igång den som vanligt eller måste nått göras?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
tur att man aldrig gjorde det, har då vart å startat min ofta i sommar och starta bara å körde nu när snön kom,
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Hmm, jag drog då bara igång min för två veckor sedan då jag körde ut den ur ladan, startade på första rycket, batteriet var lite urladdat så den ville inte gå igång på elstarten.
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Uppdatering i detta ämne. I år gick det inte alls att få in konserveringsläget, trots riktig varmkörning. Av en slump, tittade jag i en instruktionsbok för en 12:a, och där (och i den engelska handboken för 11:an) är det en liten, men ack så viktig skillnad, Man ska börja med att slå på hel/halvljusknappen upprepade gånger, och SEN trycka på S-knappen medan man forsätter att slå av och på hel/halvljus. Då funkar det som det ska.
Det är ett översättningsfel i 11:ans svenska handbok, där det står "Tryck ner avbländaren snabbt upprepade gånger, och håll samtidigt s-knappen nedtryckt tills push s visas i displayen"