Får inte i RER

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Har nyss handlat en mxz600sdi -06 ca 350 mil på mätaren. Resten av skicket på skotern skvallrar inte om något mätarfusk, utan allt verkar precis original, oskruvat, orört.
Problemet är att RER-backen är omöjlig att få in. När jag kikade på maskinen så dog den när den var kall, men efter en provkörning så gick den i som den skulle, likaså när jag backade ner den från släpet hemma.
Efter detta har det dock varit helt omöjligt att få i backen. Skotern står i varmgarage hela tiden, så jag tycker inte att den skulle vara alldeles för djupfryst heller.

Är misstänkt på att batteriet är dåligt, men jag prövade med mitt mc-batteri utan någon skillnad, skotern bara dör.
Har prövat kompen, och nu ska sägas att min biltema-mätare inte är något precisionsinstrument, men det blir i princip ingen skillnad om jag skvätter ner olja i cylindrarna och prövar dra.
Skotern hade stått utan batteriladdning och halvtank med gammal bensin i sedan i våras, men nu har jag tankat i nytt bränsle så det borde inte vara det heller.
Till saken hör att skotern startar hur bra som helst och går jättebra :confused:

Någon som har något tips?
Tändstift?
Kontakter?

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
joo, ja har ju låtit den stå på "uppvärmningstomgång" först någon minut, och sen så sänker den tomgången till "normalläge". Då är iaf. kylaren i tunneln ganska varm.
Men det verkar inte ha någon inverkan... har prövat gasa före jag trycker in knappen också, och det verkar inte heller hjälpa.
Märkligt att den är så känslig, hade en Enduro 600 -03 förra året och den kunde man i princip lägga in backen på direkt, även om den stod ute när det var kallt...

Remmen ligger ca 2 mm över sekundären så den verkar rätt, tomgång på ca 1300 rpm...

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
SYMPTOM: RER (ROTAX ELECTRONIC REVERSE) DOES NOT WORK.
CONDITION NORMAL USE

TEST/INSPECTION

1. Check idle speed.
a. Wrong idle speed.
Adjust according to specification (refer to TECHNICAL DATA).

2. Check spark plug.
a. Faulty spark plug.
Replace.

3. Check engine compression.
a. Too low engine compression; engine stalls when pushing RER button.
Rebuilt the engine.

4. Check drive belt height.
a. Wrong belt height.
Adjust according to specification (refer to DRIVE BELT).

5. Check carburetor synchronization and air screw adjustment.
a. Wrong adjustment.
Adjust according to specification (refer to TECHNICAL DATA) and read carburetor subsection.

6. Check switch electrical connections.
a. Bad electrical connections or damaged wires.
Clean or replace.

7. Check MPEM.
a. Faulty MPEM.
Replace.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
många säger att det ska vara dåligt komp men det är jag tveksam till.. hade en rev en gång i tiden och den la av många gånger på backen likaså en polares, och bra komp på bägge skotrarna osv..
tror snarare det är nått med tändningen som inte rotax lyckades med helt 100

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
ÅF hade ett nytt batter i inne, så dom fick sätta det på laddning så prövar jag byta imorrn, om det nu kan ha någon inverkan, det gammla var från skotern var ny.
Sen blir det väl att elektronikspraya alla kontakter och kopplingar och funkar inte det så är det väl barra leta upp en stadig takbjälke och ett ordentligt nylonrep o avsluta eländet.... fn va less man blir....

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
Är batteriet dåligt så piper det när du drar i snöret så att det börjar lysa på mätarna.
Jag har fått i backen med ett tvärslut batteri.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Varför skulle det vara batteriet?? Går motorn framlänges så lär den gå baklänges oavsett bra/dåligt batteri. De flesta har ju inte ens ett batteri och ändå fungerar det.

R

RevMan

SDI maskinerna kan uppvisa otroligt skumma fel när dom har dåligt batteri. Batterilampan behöver inte blinka, det kan vara dåligt ändå.
Vanligaste orsakerna till att rer-en inte går i är dåliga/fel tändstift och efter det dålig kompression men så var tydligen inte fallet, för låg tomgång eller för hårt sträckt rem.
Det ska sitta NGK BR8ECS-8 i sdi motorerna 8an står för 0.8mm elektrodavstånd och det är inte justerbart på ecs-stiften.
Jag hade problem med en maskin förra vintern som inte fick i backen, surade och slog igen stift. där kom vi fram till att något a---e hade bytt tändhattar till ngk med 5k ohm resistans.

i detta fall så tycker jag du ska kolla insugsgummin och reedventiler.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Som sagts i tusen trådar tidigare så tjänar du på att rengöra spjällhuset och reedventiler, det kleggar igen som attan av remdamm. Min tomgång går märkbart upp efter att jag rengjort dom.

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Had exakt samma "fel" på min SDI å lösningen... Bytte till BR8ECS Istället för 9:eek:r... står i nån manual att man ska ha 9.or på en sdi men det är bara bullshit... kolla vad du har för nummer på stiften innan du skruvar ihjäl dig!

R

RevMan

man hade massa problem med BR9ECS innan man bytte till BR8ECS. Men det var de enda stiften man hade att tillgå första åren så därför står det feli manualerna och på motordekalen.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
man hade massa problem med BR9ECS innan man bytte till BR8ECS. Men det var de enda stiften man hade att tillgå första åren så därför står det feli manualerna och på motordekalen.
Jag körde på BR9ECS med 0,8 i elektrodavstånd hela förra vintern (100mil) och jag hade inge som helst problem. Sökte info om detat på ngk:s hemsida och fick då fram att BR8ECS är ett varmare stift med tanke på lägre siffra i beteckningen.

Det stog att på ett varmare stift så hettas stiftes isolatorfot upp snabb och stiftet avleder värme långsamt.

På ett kallare stifft så hettas isolatorfoten upp långsamt och stiftet avleder värme snabbt.

På hemsidan stog det: " När värmetalet är förhögt,tändstiftstemperaturen förblir förlåg och förorsakar att beläggningar byggs upp på isolatorfoten, beläggningarna ger en elektirsk läckväg som ger upphov till misständningar. "

Är alltså problemet att sdi motorerna går för kallt med BR9ECS vilket leder till att beläggningarbyggs upp på isolatorfoten som i sin tur orsakar släckta stift?

Last edited:

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Kan barra meddela att ett fräscht batteri och sprillans nya BR8ECS gjorde susen, nu vänder motorn som den ska!
Tack för alla idéer o tips!!!

Nån som vet hur hög tomgången ska vara btw?
Ligger runt 1700rpm nu

R

RevMan

tomgång på 1600-1800 är bra, förutsatt att TPS en är rätt inställd men det kan nästan bara ÅF kolla