Få ut drivaxel - Byte till Non-slip

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tjena alla skoter tokiga!

Ska ha ut drivaxeln på min Mountain max 700 -02.

Boggien är ute, och kedjehuset är lös taget så det inte heller är i vägen. Försöker ta den så långt mot kedjehuset som möjligt men sen tar det stop och jag antar att det är de vänstra drivaxel lagret som tar i mot men vet inte hur jag löser det.

Så nån kunnig om hur jag får ut drivaxel sökes :)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
När jag tog ut min drivaxel tog jag bort hela kedjehuset, vinkelväxeln och vänster drivaxel lager för att sedan skjuta drivaxeln så mycket det går till vänster. Då ramla han nästan ut av sig själv :)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Ibland sitter drivaxellagret som satan och då kan det bli svårt. Det enklaste du kan göra är att ta lös lagerhållaren, sitter nitad. Det är enklare än att försöka få bort lagret om det sitter som berget.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Byttet belte på min sx 700, og hadde samme problem.
Kjedekassens indre del MÅ av(6 skruer). Ellers får du ikke akselen ut.
Tar du det av tar du ut akslingen mot kjedekassen.

Mvh

Ole Bach
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Lagret på vänstra sidan sitter med både bultar och nitar. Slipa lös nitskallarna med rondellen eller helst med en sputnik om du har en. Lägg ut en tidning i baljan, så slipper du spån överallt.
Därefter tar du lös nedre transmissionsdrevet och därefter kedjehuset.
Efter det borde det gå ganska lätt att ta ut axeln.
När du ändå har allt lös, passa på att byta lagren på sekundäraxeln + lagren till drivaxeln.
Inpressningsmått för hjulen hittas i verkstadshandboken, ladda ner den.

Gjorde detta förra vintern. Nu kör jag med ganska slapp matta och det rappar aldrig. :)
Passa på att fixa quickrods! Antingen tar du från en Viper (behöver kortas) eller så bygger du på dem du har.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
men hallå.. det räcker med att ta bort hela kedjehuset. alltså bägge halvorna. och skruva bort hastighetsmätar givaren som sitter på vänster sida.. sen är det bara att styra drivaxel åt ett håll (kom inte ihåg om det var vänster eller höger) och vik ner drivaxeln så det kommer ut fritt från hålen. hur simpelt som helst. har själv gjort det och då behövde jag inte ta bort nått lager eller slipa ner några nitar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
men hallå.. det räcker med att ta bort hela kedjehuset. alltså bägge halvorna. och skruva bort hastighetsmätar givaren som sitter på vänster sida.. sen är det bara att styra drivaxel åt ett håll (kom inte ihåg om det var vänster eller höger) och vik ner drivaxeln så det kommer ut fritt från hålen. hur simpelt som helst. har själv gjort det och då behövde jag inte ta bort nått lager eller slipa ner några nitar.
Ja, det funkar säkert. :) För mig var det första gången, så jag tog säkert bort för många grejor. Men hela kedjehuset måste bort. På vänstra sidan, strax innanför lagret, sitter 2-3 små insexbultar som du behöver lossa. Kolla i bandtunneln så ser du.

Men du, passa iaf på att kolla drivaxellagrets skick, när du ändå har grejorna lös.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Holder med å ta av kjedekassens begge deler og løsne insexskruene på lageret og ta ut speedometer giver på venstre side. Lageret mitt kom ut mot venstre. Tok aksel mot høyre så langt det gikk, og vips var den ute på venstre side.

Mvh

Ole bach