få lös primär, avdragaren gått av

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
hjälper en kompis skruva just nu, skulle lös med primären då avdragaren gick av, rätt lång in så man får ej fäste om den på nått sätt(med facit i hand skulle man ju fyllt hålet med olja och linda gängtejp på en bult) men frågan då, hur ska man göra för att få lös den nu? värma och bryta med två kofotar eller va har ni för tipps? skotern i frågan, en a-c snopro xc600 -09
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Eftersom ni dragit tills den gått av så bör de ju vara skaplig spänn på den, så testa att värma bara så kanske den hoppar av om ni har tur. Värm inte för mycke bara så packboxen tar skada.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Satt och läste ett par liknande trådar på dootalk, många förordar att koka upp några stora kastruller med vatten och hälla på.
Lite hett vatten skadar ju inga detaljer som en gasbrännare kan göra...

Kommer nog aldrig använda en vanlig avdragare igen. Har kört hydraulmetoden tillsammans med en avkapad avdragare nu i några år. Då en polare lånade den och drog sönder gängan så köpte han en ny OEM-avdragare åt mig istället.
Skulle ta lös primären på min maskin häromadgen, tänkte att jag kör väl med den nya avdragaren, tji fick jag. Drog så mycket jag vågade, inte fan släppte den, och då tar man nästan i så mycket man orkar med en stor skiftnyckel. Så jag förstår att folk drar av grejer ibland.
Det blir till att kapa originalavdragaren och köra hydrauliskt, det funkar, utan att man behöver vara orolig att dra sönder grejerna...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Drog av en piratavdragare i vintras, men eftersom det var rejäl spänning efter det så räckte det med rejäl värme från gasbrännaren. Enda anledningen att jag tordes värma så pass var att veven redan var skev och packboxen dessvärre historia. Numer är det originalavdragare och en gigantisk muttersnurra som gäller...
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Jag antar att du inte fettade in varken topp eller gänga på avdragaren.
fanns ej tillgång till fett men oljades in däremot, okej kokande vatten låter ju som något att prova. jo brukar själv använda hydraulmetden också, men nu fanns en avdragare till hands, första och sista gången jag använder avdragare iaf..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Vi använde en OEM avdragare i helgen. Inoljade gängor och fett på toppen, vi drog riktigt hårt med ett normallångt 1/2" skaft. Efter att vi knackat försiktigt på avdragaren utan resultat och inte vågade dra ytterligare så kokade vi upp drygt 1L vatten i vattenkokaren och slog längst in/ner på variatorn. Då släppte den med besked. BAM!