Få lös knaster

jåÅnaz

Aktiv medlem
6 sept 2009
66
0
6
Sikeå
Hej!
Är det någon som kan hjälpa och förklara för mig hur man ska kunna få loss knasterna när det sitter såna här nästan helrunda på båda sidorna??:hmmmm2:


Jag har försökt med en liten mejsel och näbbtång men lyckas inte..

Edit: Om det står 0.50 på kolvens topp visst är det överdimension då?
 
Last edited:
N

N_w

0,50 troligtvist ÖD men mät bara diametern på kolven och sedan kollar du på någon hemsida vad STD/ÖD står på för diameter
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Så där var det på mina kolvar också, jag tog en gammal kniv och täljde/pillade för att komma in mellan knaster och kolv och sedan kunna pilla bort dom.
 

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
kan inte ge något annat tips än de nedan men däremot ett tips när du ska pilla dit nya är att tejpa kolven med frys tejp för att undvika att skada den, kan ju vara förbannat pilligt ibland med nya knaster och är ju inte det roligaste att repa en ny kolv om man skulle slinta...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Snurra runt knastret till den lilla gluggen (om det finns) som finns i spåret så att ena änden av knastret sticker ut lite, då är det bara bryta ut det.

Annars funkar det att bryta ut det med en liten mejsel och stoppa under en till mejsel för att hindra att det ramlar tillbaka in igen, och sedan dra mejseln ett varv bara så är det loss.
 

jåÅnaz

Aktiv medlem
6 sept 2009
66
0
6
Sikeå
snart sågar nog jag isär kolvarna! jag har försökt allt jag kunnat komma på. kniv, mejslar, spik, tång, hammare m.m utan resultat...
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ny kolv .ny kolvbult nytt knaster sen kastar man det gamla skiten. Nä men det är förbannat pilligt att få ut knastret men det ska gå. det kan ju bli lite jack i gamla kolven. För den ska väl bytas.