Få lös drivaxeln på yamaha viper-03

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Hej!

Håller på att byta matta på min yamaha viper-03 och har stött på ett litet problem.

Måste man ta bort drivaxel lagret för att kunna få lös drivaxeln? För att sedan jacka ut axeln mot kedjehuset ? Samt om man behöver lös med hela kedjehuset eller om det räcker med att ta bort "locket"?..

MVH/Philip :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kom fram till att det var klart enklast att ta lös både kedjehuset och drivaxellagret. Dessförinnan försökte jag rycka o slita, men fick inte lös axeln.
Ibland spar man tid på att ta lös några fler grejor.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Du skriver underlättar.. menas det att jag kan få lös den utan att ta bort hela ?..
Precis som ErikBerg skriver så tjänar man på att skruva bort hela kedjehuset. Har testat att strunta i det, men slutade iallafall med att jag fick ta bort det. Det sitter med 4 eller 5 skruvar. Med det väl borta, så "ramlar" nästan axeln ut :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du öppnar först kedjehuset och tar ut drev och kedja, sedan lossar du huset från chassit och drar loss det från axlarna. Därefter finns det plats att skjuta drivaxeln åt höger och vinkla ned det i tunneln. OBS att du måste lossa vänster drivaxellager först (liten låsskruv torx/insex från tunneln). Innan dess måste du loss med hastighetsmätaranslutningen och de tre skruvar som håller täcklocket på vänster sida om drivaxeln.
 
Last edited:

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Men nu är alla bultar som håller kedjehuset på plats borta men den vill inte komma lös.. Måste man plocka isär hela parkeringsbromsen eller sitter axlarna fast på något sätt???
 
Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Du får lirka och rycka, det kan fastna rätt bra på axlarna med tiden. Bromsskivan följer med. När du fått lös allting tänk på att det sitter en krysskil på övre axeln till bromsskivan så att du inte tappar bort den.
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Men du menar att man inte behöver röra handbromsen något alls, utan att det kommer som en ända "kaka" alltihop.. ?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tog bort parkeringsbromsen när jag tog bort huset... dessutom kom jag ju åt att smörja upp p-bromsens axel och fjädrar på det sättet. Lika bra att göra det ordentligt när du ändå gör det. :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Passa på att byta lager o packboxar i vxlhuset. Standarddim = billiga grejor. Och enkelt, jag pressade ur o i mina i skruvstädet.
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Nu har jag försökt dra och slita och allt fan som går men inte fan kommer kedjehuset lös... miste man ta lös något kring axeln som kommer från sekundären? för det verkar sitta någonstans där...?????
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har du tömt kedjehuset på innehållet? Du måste alltså lossa 14mm skriven i centrum av under kedjehjulet och sedan dra ut dreven och kedjan rakt ut.

Sedan har du väl lossat bromsoket? Se också till att du lossat alla 4 skruvar som kedjehuset sitter bultat med i chassit. Det sitter en på "undersidan" som det är lätt att missa.

Du känner ju direkt om kedjehuset är loss från chassit, sedan kan man få knacka lite försiktigt så det lossnar parallellt från bägge axlarna rakt ut.