Få fart på SKS800 2016

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Har en SKS800 som jag tycker är tråkig och drönig!

Ska man tex över ett dike så får man knappt upp skidorna och kör oftast in i med skidorna i banken på motsatta sida.

Kedjehus och startkransen kan ju inte göra att maskinen blir så tråkig!? borde ju gå att få fart på den i alla fall, andra märken med kedjehus och krans går ju bra!

Sitter Motorhusets v-kit steg-1 på den och den blev bättre men inte bra, får inte riktigt upp varven på den, har sett runt 8000 på den i lössnön.
(orginal var den som en arbetsmaskin)

Har inte kollat vad det är för vikter och drevning än!

Känns som att man kan slänga ut hur mycket tid och pengar som helst på variatorgrejer utan att det blir bra när man inte vet vad man pysslar med.

Har provat Pro RMK 2016 och 2018 och det är stor skillnad på dom mot min.

Tips och råd mottages gärna!
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jaws pipan + luftburksmod, vmc v-kitt och bortmontering av elstart/start krans fick min sks att vakna till ordentligt prestanda mässigt innan så varvade den 8000-8100 en bra dag. 8500 varsom närsom med grejerna på.
När det kommer till skidtrycket så höll jag på att bli galen! Med hård center och jävligt slapp bakre vart det bättre men långt i från optimalt då jag fick ett vansinnigt sagg. 7cm lägre än kompisens som var orörd i fjädringen.
Så med eftermarknads dämpare så borde det bli mycket bättre.
Jag bytte maskin och märke istället så nu är jag nöjd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nu vet vi ju inte hur mycket vikt du har i variatorn. Original är dom iallafall överviktade med sina 10-70 vikter, kanske funkar hyffsat med den raka 40graders helixen, men blir dötråkig.
Men som krappen säger så bort med elstartsskiten, bara att ta bort startkransen ger en del, jag svarvade även bort de överflödiga materialet för startkrannsfästet så det gav ca -100gram längst ut på variatorn. Sen har även jag jaws+ luftburkmod samt en pc5 men tändningsjustering. Har gjort en egen tändningsmapp så den är riktigt rapp.
Drevningen som sitter original behöver man inte röra, för det motsvarar en nerdrevad proride, så den är rätt perfekt.
Men är det så att om du viktar av variatorn och den ändå inte varvar som den ska så är det något galet. Tex avgasventilerna som inte öppnar helt eller motorfästen som är sopslut.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Beroende på hur maskinen använts så har jag märkt att vid ca 300 mil och mestadels hård & fullgaskörning så nöts kolvringsspåren och ringen ganska mycket på avgassidan och då tappar man ju lite komp och effekt.