Få bort vevhuspackning

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Hej. Jag har en skuren cylinder på en iq 600 cfi 07:a. Tagit bort cylindrarna, rengjort dessa med bräkleen och t-röd. Försiktigt skrapat bort packrester med rakblad, ser bra ut, förutom den skurna cylindern då... Jag är däremot lite fundersam över hur man enklast får bort vevhuspackningen från vevhuset. Testat torka lite "label and spot remover" på packrester och sedan torkat rent innan jag försökt få bort testerna, men det sitter rätt så hårt. Känns vanskligt att gå loss med rakblad där. Vilka alternativ finns och vad är bäst? Tack på förhand. / Daniel
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vanlig stålspackel fungerar bra. (Alltså sådan man strycker ut spacklet med). I riktigt jäkliga fall tar jag till stämjärn.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ska finnas speciella verktyg för sånt..kolla på biltema

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ska finnas speciella verktyg för sånt..kolla på biltema

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jo jo. Det finns specialare för snart sagt allting. Men jag har klarat mig mycket bra som bilreparatör i över 30 år med dom verktygen jag beskrev. Är också verktyg de flesta redan har hemma.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
CRC gasket remover,samt en BRA pack.skrapa(alt.brytbladskniv,dock ej vassa sidan,typ den sidan vars du bryter av bladet,prova med en av sidorna som inte"skrapar"i metallen)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
CRC gasket remover,samt en BRA pack.skrapa(alt.brytbladskniv,dock ej vassa sidan,typ den sidan vars du bryter av bladet,prova med en av sidorna som inte"skrapar"i metallen)
Instämmer på Gasket remover. Kommer aldrig göra kliniskt rent, men hjälper gode väl.
Spraya, låt bubbla färdigt å torka bort. Upprepa några gånger.
Obs. Håll det borta från färg, plast å dekaler!
Jag brukar skrapa med en rostfri stållinjal.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Tack för alla svar, ska nu testa med lite gasket remover och en stål linjal. Prerkommer då jag testat.
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Gasket remover fungerade mycket bra, behövde inte skrapa lika mycket. Sprayade på och lät verka 20 min, sedan skrapade bort det som gick. Sedan dammsög jag för att få rent. Efter några vändor var det klart. Skrapade dels med stållinjal, rakblad och med en plastbit. Kan inte känna några ojämnheter efter min behandling. Nu är det bara invänta nya kolvar och packningar, lagom till sommarförvarningen.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Cylindern ska ju honas också på ett speciellt sätt och med ett speciellt honingsverktyg då det är Nicasil då man byter kolvar. Den skurna cylindern vet jag dock inte hur den ser ut

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2