få bort variatorn

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
hur får man bort primärvariatorn på en SRX? den sitter ju som berg och jag vågar inte slå på den.
tänkte gör en avdragare men hur gör ni andra?:hmmmm:
 

Red

Medlem
30 aug 2009
24
0
1
Umeå
Finns beskrivet på många andra ställen. Tippa skotern på sidan, fyll variatorskruvens hål med vatten eller fett. Linda en skruv med gängtejp och dra in i variatorskruvens hål. Dra skruven tills variatorn smäller lös. Håll händerna ifrån variatorn. Min hand värkte en vecka efter. Och hörselkåpor rekommenderas också. :)
En variant som jag itne provat själv är att ställa ut skotern i kyla efter att man fyllt hålet med vatten och dragit fast skruven. När vattnet blir till is ska det trycka lös variatorn.
 
N

N_w

Finns beskrivet på många andra ställen. Tippa skotern på sidan, fyll variatorskruvens hål med vatten eller fett. Linda en skruv med gängtejp och dra in i variatorskruvens hål. Dra skruven tills variatorn smäller lös. Håll händerna ifrån variatorn. Min hand värkte en vecka efter. Och hörselkåpor rekommenderas också. :)
En variant som jag itne provat själv är att ställa ut skotern i kyla efter att man fyllt hålet med vatten och dragit fast skruven. När vattnet blir till is ska det trycka lös variatorn.
haha mycket intressant måst jag säga! men pallar gängorna i vevaxeln av detta?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
haha mycket intressant måst jag säga! men pallar gängorna i vevaxeln av detta?
Gängorna i vevaxeln rör du aldrig under denna procedur. Den gängtejpade skruven ska skruvas in i variatorns invändiga gänga.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag plockade lös variatorn på min gamla phazer och den satt också så in i h....
Jag använde hydraulik metoden. Gängade in en nippel i variator gängan sen koppla jag på en hydraulisk handpump och pumpade. Tyckte inte det hände nått och det gick väldans lätt att pumpa så jag koppla på en tryckklocka för att se hur högt tryck jag hade.
Pumpen klarade 600 bar och variatorn släpte först vid 500 bar. Jag räkna om det med axeltapps diametern och det innebar en kraft av 2,6 ton....
 

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
Jag plockade lös variatorn på min gamla phazer och den satt också så in i h....
Jag använde hydraulik metoden. Gängade in en nippel i variator gängan sen koppla jag på en hydraulisk handpump och pumpade. Tyckte inte det hände nått och det gick väldans lätt att pumpa så jag koppla på en tryckklocka för att se hur högt tryck jag hade.
Pumpen klarade 600 bar och variatorn släpte först vid 500 bar. Jag räkna om det med axeltapps diametern och det innebar en kraft av 2,6 ton....
fick bort min med vatten, men helvete vilket tryck