Få av variatorn

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
Tjena!

Skulle behöva lite tips om hur jag kan få av variatorn på Xlt'n
utan en avdragare.

Har provat hätt dit smörjfett men vet inte hur mycket jag ska hä in samt hur mycket jag ska våga draåt bulten efter :/
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Lägg skotern på sida och fyll på med vatten sen är det bara att gängtejpa en ny bult i lagom längd eller om du inte kan vänta eller inte får tag på någon använda orginalbulten och dra åt så det går lite lagom tungt sen är det bara att vänta på att den fryser loss. Vilket förutsätter att du har några minusgrader.
Jag tror att det här är lindrigare för gängorna än att använda olja och dra loss den, men har du bråttom så gör du lika dant fast med någon tjock olja men se till att du får bulten att ta gäng i vriatorn ordentligt innan det börjar gå tungt , jag tycker inte att det är lämpligt att använda orginal bulten till den här varianten då den kan bli krokig när du drar åt.
Hoppas det var till någon hjälp.
/Highlander
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Glömde skriva att det är lättare att få rent om du använder vatten istället för olja/fett.
Om du använder vatten metoden är det bara att värma med varmluftspistolen så isen tinar och luta skoter lite åt rätt håll så är det rent igen.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Att ta lös med org. bulten fungerar bara på vissa TRA variatorer så de är inte rätt väg att gå. Ska du använda vatten/olje metoden så ska du ha en bult med samma gänga som en avdragare till Polaris variatorn dvs. större än den som är på bulten som håller variatorn.

(kan dock inte utantill vad det ska vara för gänga men de kan säkert nån vänlig själ svara på istället)
 

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
Nu har jag tagit av variatorn med hjälp av en avdragare, tagit bort fjädern och skruvat bort låsningen till den rörliga skivvan och 3-kanten som sitter där, MEN jag får inte bort 3-kant saken för att kunna byta bussning på den rörliga skivan :/
 

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
har tittat runt lite och ser att "3-kant saken" kallas spindel och att man behöver ett special verktyg för att få bort den.. Gå det inte på något annat sätt?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Åk in på närmaste Polaris eller skoter verkstad så drar dom loss den åt dig. Ta med grejer så du kan byta bussningen samtidigt åsså ber du dom dra åt den innan du far
 

Big_Mikey

Medlem
2 mar 2011
8
0
1
Ljungaverk
Värm spindeln! (korset) den sitter gängad! jag värmde på utav helvete sen var de bara ta i! Var dock försiktig om variatorn sitter kvar på axeln så du inte eldar sönder packboxen in till motorn!