Fäste på vatten???

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hur kommer det sej att det är så bra fäste i vattnet???
Har tre kompisar som i lördags satt och åkte i ett stömmhål och alla sa att de hade ett grymt fäste när de kom ut i vattnet.
 
L

LynxLynx

Spekulation:
Vatten har ju mycket högre vikt per liter än snö.
Alltså borde reaktionskrafterna, dvs de krafter som gör att en båt åker bakåt när du går framåt i den, bli större.

 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Där kan nog vara mycket, vatten är ju flytande, dvs man får större yta som tar i mattan vid vatten körning än vid snö. Sen som nån sa ovan så är densiteten på vatten oftast mycket större än densiteten på snö. Får man för mycket vatten in i bandtunneln vid vattenkörning så kan det hända att tex remmen börjar slira eller att motorn inte orkar, eftersom att det går så tungt.. Nu har jag delat med mig av det jag tror.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men varför går det så tungt i blöt snö, den måste ju ligga rätt lika vattnet i densiteten eller???
Min skoter tappar nästan 15 km/h i blöt snö jämfört med torr snö.
 
L

LynxLynx

Jo, för blötsnön ligger kvar på backen medan vattnet kastas bakåt med hiskelig fart.
Det gör att vattnet får rörelseenergi som måste ta spjärn i skoterns matta.
Ungefär som på en jetdriven vattenskoter.
Om du tittar på vattenåkarbilder (snöskoter) så ser du duschen som finns bakom maskinen, den är mycket större än den som kommer ut i framkant på tunneln, det är relativt lite vatten som kommer med runt.

 
L

LynxLynx

Vad f-n svarade jag på nu egentligen?
Hoppas det var intressant.
Blötsnön kan du krama ihop, till det åtgår ett visst arbete, som tas från motorn.
Pudersnö bromsar också grymt om det blir ett lager.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Med andra ord så vill man ha lite fart på grejerna så är det bara att invänta sommaren.
Men på båtarna så är propellern mycket effetivare än vattenjeten.
 
J

Juha

Visst ger vattnet (iaf på sommarn) väldigt dålig kylning, skotern går varm lätt?
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Du har fel angående krafterna som du försöker dig på att förklara. Om underlaget skulle vara helt stilla, så får man ju självfallet en större kraft från mattan ner till underlaget som vill föra skotern framåt. Men rör sig underlaget får du sämre verkan. Tänk dig en mattstart, där får man en ##### skjuss framåt eftersom att underlaget ligger stilla. Läs newtons 3:e lag kanske det är :).. Ähh ska inte säga att jag har rätt, men så tänker jag.

Jag tror att vattnet är mer "trögflytande" än snö, därför får du bättre fäste. Och sen är det väl en massa annat tjorv.. så SKOTERLEDEN, skriv en artikel om detta :).
 

Pelle

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Nä fan, väg upp 1kg blötsnö, och 1kg vatten så får du se att snöns volym är mycket större.
 
G

Guest

skulle vattnet ta spjärn i mattan skulle ju skotern bromsas....däremot är det mattan som vill ta spjärn i vattnet
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Ett kul ämne , men jag vill inte uppmana folk att köra SNÖskoter på vattnet!!!
För det behöver inte bli flera drunkningsolyckor som hamnar som skoterolyckor...
 
L

LynxLynx

Det är ju hela grejen!
Du har inte fäste i vattnet alls!
Du kastar vattnet bakåt, som en vattenjet gör.
Skulle du bara kasta snö, som är så mycket lättare skulle du inte komma fort fram.

Newtons tredje lag är applicerbar på båda fallen.

Har du inte fäste alls i snön så sprutar den bara ut där bak, för att den är lätt!
Men, får du grepp så sticker skotern, men då är det inte reaktionskraften som jobbar längre, då åkar du enligt kuggstångsprincipen på underlaget.
Det är skillnad.
 
L

LynxLynx

Stämmer.
En båt är beroende av att kunna gå med låg hastighet, verkningsgraden hos en vattenjet är låg vid låga hastigheter på strålen.
Det finns vattenjetaggregat att montera åtminstone på Mercurys större utombordare.
Att de inte är allenarådande beror på verkningsgraden, men det är ruggigt snåla på djupgående, du kan nästan åka på en vattensjuk gräsmatta (är det fler som märker hur jag har det hemma nu?).

 

peter1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Jo men om vi snackar fäste och grepp som från första början var frågan. Du kommer aldrig upp i samma hastighet på vatten som du gör i snön, men däremot accelererar skotern fortare på vatten. Enl. första inlägget ellet nåt sånt.

Tänk er att vattnet skulle stå helt stilla istället, inte spruta ut där bak. Du skulle ju få enormt mycket bättre acc. då, om detta var möjligt. Men mattan spinner inte lika mycket på vatten, som den gör på snön vid start. Om vi nu skiter i teorin och bortser från Newtons lagar och kugghjulsprincipen, varför man nu tar upp sistnämnda i detta fall har jag ingen anining om. Dessutom, vad är "kuggstångs" principen? Har jag då ingen aning om.. :)
 
L

LynxLynx

Du är inne på en intressant sak.
Hur ter sig accelerationen vid olika hastigheter?
En renodlad reamotor är slöare i starten men kommer mer till sin rätt upp i fart.
Detta på grund av att dragkraften är konstant, effekten ökar alltså med ökad hastighet.
En motor som arbetar genom att greppa i det som den förflyttar sig över/genom jobbar möjligen med konstant effekt, vilket gör att dargkraften avtar med ökad hastighet.
Därmed borde en skoter som går från stillastående på vatten accelerare Sämre än en som har grepp i backen.
Det är här som verkligheten kommer in.
Vi har en variator som växlar upp när det varvar för mycket, alltså ökar mattans hastighet och kompenserar för den dåliga dragkraften vid låga hastigheter genom att uveckla så mycket effekt som mattan orkar slunga bakåt.
Därav det "grymma greppet".

Kuggstång, totalt grepp.
Noll slip, inget glid, pyramiddubb på frusen skogsväg.
 

Mach Z

Välkänd medlem
1 jan 2000
190
0
6
Tror ni att min Aktiv 600 -77 är
något för sommarAKTIViteter???????????
 
L

LynxLynx

Du kan ju prova lite lätt.
Finns det ingen sänka med smältvatten där du kan prova?
Det går åt hästar, så jag tror inte du ska ge dig på att dra skidor efter ;-)
 
N

NR1

Njaa. men man vet ju aldrig.. testa dig fram och du inte är rädd om den ..;)