färddatorn visar fel (ski doo summit sp 600-2013)

Powder power

Välkänd medlem
9 dec 2013
104
0
6
tjenis :), färddatorn på min "Ski-Doo Summit sp 600H.O e-tec-146 (2013)". Den säger att jag är 700 meter över havet när jag i äntligen 500m över havet, men km/h:n och varven säger displayen rätt enligt varv/hastighets-mätaren bredvid. Vad kan felet vara ?? :unsure:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag hörde talas om en kille som hade en ski-doo som visade rätt m.ö.h

Men jag tror på det lika mkt som jag tror på jultomten!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Höjdmätaren kan diffa en hel del ibland. Vet inte riktigt vad dom kalibrerat den emot. Inget fel således.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag hörde talas om en kille som hade en ski-doo som visade rätt m.ö.h
Han ljuger!

Problemet är att den inte går att kalibrera, troligtvis nollställs de vid tillverkningen så det är därför det kan diffa så mycket.
Den går på trycket precis som höjdmätaren i ett flygplan, men i ett flygplan ställer man in höjdmätaren innan start.
Vet inte om alla gör det men ett trafikflygplan får det aktuella luftttrycket där man ska landa via radio och ställer därför in höjdmätaren igen inför landning.
Därför kan 4 olika mätare visa 4 olika värden när de står uppradade bredvid varandra, det är min teori tillsammans med att det inte precis är kalibrerade flyginstrument vi åker runt med.

Fattar inte varför de fortfarande har kvar höjdmätaren när den aldrig nån gång har fungerat.