Extrabränsle

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Hej

Har till i år köpt en Lynx RS

Ni som kör liknande maskin hur har ni gjort för att få med er extra bränsle och hur mycket får ni med er?

Mvh

CD

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det första du ska tänka på är om du verkligen behöver det??
Gick i samma tankar ifjol när jag beställde min maskin men blev avrådd att köpa dunk till.
Mycket riktigt saknade aldrig en heller, man kan inte annat än älska förbrukningen på en Etec.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Det första du ska tänka på är om du verkligen behöver det??
Gick i samma tankar ifjol när jag beställde min maskin men blev avrådd att köpa dunk till.
Mycket riktigt saknade aldrig en heller, man kan inte annat än älska förbrukningen på en Etec.
Om du läser igen så är skotern inte en etec utan en RS. Sitter lilla tanken på har jag hört räckvidden ligger på 4-5 mil.

On topic: sätt på större tank istället för dunkar? :)

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Det är en rs 830 med 20l tank så lite extrabränsle vill jag allt ha med mig.

Edit: hade tänkt försöka klara mig med lilla men givetvis är det ett alternativ.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
5liter i ryggsäcken :S:O man vill ju orka kasta runt skotern en hel dag också utan att ha en massa extravikt på ryggen som sliter ut en

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
5liter i ryggsäcken :S:O man vill ju orka kasta runt skotern en hel dag också utan att ha en massa extravikt på ryggen som sliter ut en
Jo det är ju sant. Men det brukar ju vara så att man stannar nånstans för att tex, grilla korv. Och då är det ju bara att lämna dunken där.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Härlig arom på korven om den legat och gnussat med bensindunken i ryggan. Tom brandfarlig kanske...:blink1:

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Verkar inte vara så många som har något vettigt att komma med.

Håll er gärna till ämnet.

BRPs reservdunk ser rätt fin ut. Dock tveksam till hur stor den är?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Skulle tro att anledningen att det inte kommer något mer vettigt här är nog för att de flesta tycker nog att man ska sätta i den stora tanken först, räcker inte den tillräckligt länge så kan man börja fundera på extradunkar och inte tvärt om.
Jag skulle aldrig i livet köra omkring med en 5liters på ryggen bara för man inte orkar byta lilltanken.

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Det är inte så att jag inte orkar byta utan hade tänkt köra med lilla tanken för att behålla balansen. Sen de gånger man far till fjällen skulle man kunna ha med sig extradunk/dunkar.

Nog måste ju folk använda dunkar? Varenda häftig freerider har ju en farmare på tunneln..

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Om du inte vill förstöra balansen vad tror du en reservdunk längst bak gör då?? Det som förstör balansen minst är nog den stora tanken då den är mer centrerad på maskinen.

Annars är det väl bara köpa vilken dunk i valfri storlek som helst eller som du tycker är snyggast. Montera nå snygga krokar, öglor eller ett rack och dra fast dunken med remmar. Eller gödsla BRP med pengar och köp original om du tycker det är värt det (du skulle ju inte använda den så ofta)

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Lustigt hur alla är nitiska, väljer att missförstå och ifrågasätter!

Strand: Jag tror å det bestämdaste att den lilla tanken är bättre ur balanssynpunkt än den stora. Tror du annat så låter jag dig tro det. De gånger man inte kör bana eller är på tävling spelar balansen mindre roll och räckvidden blir viktigare därav reservdunk.

Jag är inte omyndigförklarad och märker jag själv att dunk är ett himla tjorv så vet jag mycket väl att det finns och hur man gör för att installera en stor tank.
Som jag skrev tidigare vill jag denna gång använda lilla tanken och alltså inte den stora.

Som Strand skriver så är BRPs dunk dyr men smart. Finns det liknande dunkar till bra pengar?

Önskar ni bara att ifrågasätta och i allmänhet vara okunstruktiv behöver ni inte skriva.

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Skulle personligen satsa på ett Mountain Addiction system. Inga spännband och är minst ivägen då den inte används och ser bäst ut.