EXTn har börjat gå dåligt!

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Hej!
Undrar om ni kan ha något tips om varför min EXT Special börjat gå dåligt på fullgas.

När man ger fullgas bluddrar det och smäller, har bytt förgasarfläns och insugsgummi, bytte även stiften. Det är som att den går mycket sämre i lös snö, kan det vara så att den suger in snö genom luftburken?

Hade loss den tidigare och då var det lite snö på botten i den...

Kan det vara någon idé att byta till UNIfilter för att hindra att det ska komma snö i burken?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Luftburken har ju knappast blivit sämre på att hålla snön borta av sig själv. Så om felet har uppstått rätt vad det är (och inte funnits sen skotern var ny) så ska du nog inte försöka bygga om några saker.

Går den alltid bra utom på fullgas? Verkar felet temperaturberoende (går den bättre när den är kall t ex)?
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
På hårt spår kan den gå hur bra som helst på fullgas, men direkt man går i lösare snö så börjar den gå dåligt.

Ena stiftet var vitt då jag kollade sist så den har tydligen fått för lite bränsle!?

Den går likadant kall som varm.

Har hört andra som haft problem med EXTn i lös snö. Hörde med en kille på Motorbutiken (Arctic-Cat ÅF) och han trodde det skulle bli bättre med unifilter.

Den har gått lite lurvigt i lössnö i de tre år jag haft den men inte så här illa...
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
vars bor du, om du bor i området kring lule,råne så kan det vara pga av snön, min phazer har gått riktigt dåligt i helgen och även mina kompsars skotrar har gått riktigt pissigt, och det är när vi kört lössnö som problemen kommit....för det är ruskigt djup pudersnö härikring, dessutom är det konstigt kornighet i snön. så det kan vara nått sånt problem.
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Jag bor utanför Piteå, det är då väldigt skumt att jag inte hittar felet. Men man får väl använda uteslutningsmetoden för att hitta felet :-/
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Kan tillägga nu att när man släpper gasen så är det som att de första 3-4 mm av gashandtaget går lätt, väldigt lätt. Inget motstånd, kan det vara någonting med förgasarna?

När jag hade upp trottlarna igår så kan man se att den ena trotteln är lite skadad längst ner, inte mycket men liksom skavd.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hm. Det är iofs rätt normalt att gasen går lätt första biten. Man brukar ju justera gaswirarna så att de är så pass slaka att trottlarna säkert ligger an mot stoppskruvarna när man har släppt gasen. Om nu stoppskruvarna är långt inskruvade för att få upp tomgången så blir det mycket dödgång i början på gasreglaget.
Små repor och sånt på trottlarna spelar ingen roll, det viktiga är att nålarna är oskadade och av rätt typ.
Sen bör ju wirarna justeras så att bägge trottlarna börjar lyfta exakt samtidigt när man börjar gasa, om man ska vara noga.

 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Ja, men problemet är att när den inte går dåligt så är det "normalt" motstånd i gasen, sen när den går dåligt igen så kommer glappet eller vad man ska säga.

Fattar inte vad det kan vara, måste nog plocka isär, byta del för del så kanske man till slut hittar felet. Men genom att det uppkommer vid lössnö så är det ju något med att snön tar sig in någonstans där den inte ska vara...
 

modooh1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
nyland
tjaba jag har haft dyligt problem på min cougar den svarade inte riktigt på gas från stilla stående, kom efter ett par meter.
ofta man hade fart å gick ut i lössnö så kunde de helt tappa ork liksom bludrade bölade har också plillat på gasarna som en tok. men fre. kväll visade sig felet svänghjulet .. nitarna va av tydligen har dom gått enåen syn på ett slitage på svänghjulet så alla small inte av på engång
kolla det (ett tips)