EXT 550 EFI når inte över 4000 varv..?!?

lordenhl

Medlem
6 jan 2010
26
0
1
Sörberge
bytte batteri på min skoter och efter en resa på knappt 1km så vägrar den gå upp i mer varv än 4-5000,joggingfart alltså. :hmmmm: Trodde först de va bränslefiltren som gått sönder (va liknande symptom) Men de va ok. Pumpen går som den ska vad jag hör. Har dock inte tatt loss nån slang för å se flöde å tryck.
Bytt insugsgummina för dom va spruckna som tusan men ingen förbättring.:worried:
Tror jag hört om hög och lågvarvsgivare..Finns de såna och vart isf..? är de de 2 som sitter innanför magnepullstarten på svänghjulet??hur mäta dom...:worried:
Hjäälp...
 

makkarn

Medlem
16 dec 2009
10
0
1
dör den av liksom som att den bara går på en cylinder ?
jag har en likadan maskin och har samma problem. om dy hittar felet eller får nått svar så hör gärna av dig vad det kan bero på.
 

lordenhl

Medlem
6 jan 2010
26
0
1
Sörberge
Ja men den går på båda burkarna..men de är som att man stryper den när man trycker mer än halvgas dvs över 4000 varv...
 

heelion-

Medlem
2 jan 2010
32
0
1
Boden
Har en arbetskompis med en polaris, som hade samma problem..
först trodde vi de var variatorfel men han tog med dessa till jobbet, man kunde som inte se nått fel. så de slutade med att han tog med hela skotern, jag och en annan arbetskompis höll på o fundera ett rätt bra tag. och testade till slut att byta tändstiften, man kunde inte se något fel på dessa men vi provade iallafall, kan hända på bilar att dom "slocknar" vid högre tryck. alltså varvrelaterade problem.
Med nya stift gick den som ett spjut.:D
så prova byt, kostar inte många kronor och även om så har du reservstift över:)
 

lordenhl

Medlem
6 jan 2010
26
0
1
Sörberge
Ahaaa...Ja jag har dom förra som reserv..Provar me de..Du kan fan ha rätt i de nu när ja tänker efter..Att kompressionen gör att de inte tänder...
Åter kommer med resultat =)
 

lordenhl

Medlem
6 jan 2010
26
0
1
Sörberge
Nope..Samma skit..Exakt likadant beteende...De knäppa är att vrider jag av tändningen en tusendel så går den upp på fulla varv nåra sekunder..Men jobbit sitta slå av å på då å ha en hand på styret bara i 130....haha.. Ska köpa nya oxå nån dag för å va säker på stiften..Men verkar inte va de..Körde för ett par helger sen..Funka kanon..Tog loss lånebatteri å släpa hem den på vagn,montera nytt bat. å 1km senare fuckade den up....Så bränsleproblem tycker ja inte de kan vara heller....
 

Kaffepetter

Medlem
18 jan 2010
8
0
1
Hur tokigt det än låter men ändå kan orsaken vara ditt nya batteri.. Hissa upp skotern bak ock koppla startkablar till ett bilbatteri och testa om den varvar då... ? 1km det borde du köra på ett par minuter .. ? Upphissat så får du ju köra då så länge som behövs för att motsvara det. Mät även frånkopplat bilen, spänning över batteriet. Den borde ligga på 13,5-13,8v. Får du värden ner mot 12v så laddar det inte som det ska och slutar med fiasko. Testa även att koppla ur t-lås.. Kolla även noga att du inte förlorat nån jordning.. Detta låter som ett elfel och inte efi-bekymmer. Lycka till!
 

Kaffepetter

Medlem
18 jan 2010
8
0
1
Du har två spolar inne i magneten som kallas för låg resp högvarvsspole. Mätvärden för dessa finns i verkstadshandboken och nån kan säkert hjälpa dig med dessa annars får jag väl göra ett försök.. :) Jag tror att, är värdena fel på din högvarvsspole kan felet påminna om det du drabbats av. Hur än det är, vad än felet slutligen är, så går det att lösa med dynamit. Lägg en gubbe under skotern och tänd stubinen.. Sen, efter smällen, vet du exakt vad felet är... !! :)
 

lordenhl

Medlem
6 jan 2010
26
0
1
Sörberge
:hello: Ja man får väl försäkra den å :hahaha:sjunka på älven här..haha..
Nämen de ska ja göra..Är ett nytt Gelbatteri..Biltema dock men ja ladda up de me Ctek laddare..Lika bra köpa feltema som "riktigt" som höll 2 vintrar bara..
Men de ska ja kolla..De knäppa är dock att när ja i farten slår av å direkt på tändningen så blire skjuts igen juh..Har inge mer ström för de känns de som..Har även hört om dom där hög å lågvarvstrallalaaa...Men vafaaan..Har inte tid å ork riva nu..Får ta de nått annat år isf...:eek: