EXT-550 EFI ( 1993 ) Lägger av.... ?

aptuser

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
jag ger upp snart hoppas på hjälp?skotern går bra i ca 1000m sen tål den mindre o mindre gas tillslut går den bara på tomgång.Men om jag bara stannar den och startar den så går den bra i ca 1000m igen och så får jag hålla på.Har tagit ur stiften vid några tillfällen och då är dom blöta.Och när den börjar gå dåligt och jag vrider av nyckeln eller stoppknappen fram o tillbaka utan att motorn stannar så går den förfullt igen i ca 500 meter.Har bytt tändspole .Lindat om spolarna i spolkransen.spryat skarvkontakter.Har mätt upp gasspjälls kontakten.Provat andra tändstift...Hoppas på hjälp. Tack på förhand....
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
kolla tändlåset! = bygla och se om det blir bra då.
kolla nödstoppen ! = bygla och se om det blir bra då.
kolla brytarna i gashandtaget = bygla och se om det blir bra då.
kolla alla jord anslutningar inkl. batteriets minuspol.
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Har du ett friskt batteri för dom är jävulskt känsliga med batteriet och är det det minsta dåligt kan du få dom mest fantstiska fel.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
MrGreen skrev:
Har du ett friskt batteri för dom är jävulskt känsliga med batteriet och är det det minsta dåligt kan du få dom mest fantstiska fel.
Mycket sant MrGreen, men i det här fallet skulle det inte räcka med att "flippa till" med nyckeln eller stoppen för att få mer juce i batteriet....
 

nil$on

Medlem
10 jan 2006
40
0
1
ö-vik
jag var ute och körde igår och fick samma problem då!(har en likadan skoter)så jag kollade lite och såg att insugsgummina var spruckna så jag har bytt dom nu men inte kört nått så jag vet inte om det var det felet!

Hur beter sig motorn om den drar tjuvluft genom insugsgummina??

MVH//Peter
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
nil$on skrev:
jag var ute och körde igår och fick samma problem då!(har en likadan skoter)så jag kollade lite och såg att insugsgummina var spruckna så jag har bytt dom nu men inte kört nått så jag vet inte om det var det felet!

Hur beter sig motorn om den drar tjuvluft genom insugsgummina??

MVH//Peter
som allt annat som drar tjuvluft = går magert. (och ev. med förhöjd tomgång)
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
cpuser skrev:
skotern går bra i ca 1000m sen tål den mindre o mindre gas tillslut går den bara på tomgång.Men om jag bara stannar den och startar den så går den bra i ca 1000m igen och så får jag hålla på.Har tagit ur stiften vid några tillfällen och då är dom blöta.Och när den börjar gå dåligt och jag vrider av nyckeln eller stoppknappen fram o tillbaka utan att motorn stannar så går den förfullt igen i ca 500 meter
Har du provat förbi koppling/bygling enligt mitt tidigare förslag?
Har du kollat fel kods blink på styrenheten ? (om "datarn" anser att allt är ok, ska komma en blink när tändningen slås på)
om du gjort det och det fortfarande dj...as kan det vara motor temp givaren till efi:n (sitter en trångt och eländigt under spjällhuset) som fått för sej att det är svinkallt ute och därför fetar på...
De här inspruten har en inbyggd anti- ras funktion, om "datorn" får information om att det går för varmt (kylvätskan) fetar den åxå på.
Då båda dessa "förfett" förhållanden kan relateras till tempgivaren (defekt givare eller glapp kortis eller avbrott i kablage eller kontaktstycke)
kan du ju kolla dessa ......... det sitter en givare som känner luft tempen i insugs boxen åxå, den kan ställa till samma problem.
Många lite äldre EFI maskiner har blivit som nya på en rejäl kontakt rengörings kväll! :D
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har du kollat laddningen?
Hade problem med att den inte laddade som den skulle, det var glapp i kabeln mellen regulatorn och batteriet. Detta gjorde att den gick ganska konstigt!
 

Mr Lindgren

Ny medlem
22 jan 2006
2
0
1
Ö-vik
Hej undrar om du har fått ordning på din ext.Jag har en likadan med samma symtom,Men min verka få lite soppa i fall du har fått ordning på din vore jag tacksam för tips mvh/lelle
 

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Har exakt samma problem med min Wildcat 700 EFi har kollat det mesta men hittar inget fel vad kan det vara? någon som löst det ?
Tack!