Exportera skoter till Finland

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hejsan, behöver rådfråga er lite.

Kommer en spekulant på min skoter från Åland(!!) imorgon, något speciellt jag behöver tänka på vid en sådan affär?

Har sålt en bil till Finland en gång, det var inga problem alls, är detta lika enkelt?

Tacksam för svar!

Transportstyrelsens kundtjänst hade ju precis stängt såklart...

Jonas
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag sålde min förra skoter till en finländare.
Ringde transporstyrelsen o där sa dom åt mig att det finns två alternativ.

Antingen sälja som skrot, alltså ta bort skylten o skicka in den tillsamans med reg bevis.
Eller sälja som vanligt o vänta på att nya ägaren registrerar skotern i Finland o sedan skickar mig papper på det, så att jag kan bevisa för transportstyrelsen at den är exporterad.

Det verkade krångligt, så hans kompis som hade svenskt personnummer fick ta den på sitt namn. Hur dom har gjort sinsemellan vet jag inte.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har googlat lite mer å det verkar ju som att Åland är nån sorts halvmesyr :) Tillhör Finland men ändå inte, är typ svenskt men självstyrande/fristående...någon som har koll?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Har googlat lite mer å det verkar ju som att Åland är nån sorts halvmesyr :) Tillhör Finland men ändå inte, är typ svenskt men självstyrande/fristående...någon som har koll?
Det är precis så som lynxi skrev.

Det bästa är att sälja skotern som skrot. eftersom han blir ändå tvungen att besikta skotern i Finland.
Min far sålde sin skoter för tre fyra år sedan och än idag kommer det papper från transportstyrelsen och försäkringsbolagen fast maskinen är såld för länge sen.
Så enda alternativet är att sälja som skrot. (gäller en annan sak med nya skotrar då behöver inte personen besikta skotern utan bara lämna in pappren hos finska bilprovningen)

Åland är som Samer, dom har sin flagga men tillhör ändå FINLAND!

Sen har jag en fråga, från och med när har dom kört skoter i ÅLAND?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur gör man för att sälja den som skrot då? Tar lös reg.skylten eller? Något mer?

Jadu från å med söndag/måndag antar jag att de börjar köra skoter på ev. is runt Åland, grabbarna verkar bestämda på att åka upp hit imorgon åtminstone! :) Så vi får väl se hur det går.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
näe dom kom på isjakt :eyebrows:

hehe dom hade kört hela dagen, typ 70mil enkel väg från färjan (tror det hette grisslehamn?), plockat upp en rx-1 samt min zr på transporter-flaket och började få lite bråttom att vända om för att hinna med färjan tillbaka nu på morgonen :)
dom va dessutom 3 personer i enkelhytten så dom hade säkert mysigt ;)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
näe dom kom på isjakt :eyebrows:

hehe dom hade kört hela dagen, typ 70mil enkel väg från färjan (tror det hette grisslehamn?), plockat upp en rx-1 samt min zr på transporter-flaket och började få lite bråttom att vända om för att hinna med färjan tillbaka nu på morgonen :)
dom va dessutom 3 personer i enkelhytten så dom hade säkert mysigt ;)
hehe, hade faktiskt ingen aning om att man kan köra skoter i åland.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
inte jag heller faktiskt :) kl.11 idag fick jag ett sms om att de hade kommit hem å skulle tanka upp lite å sedan ut å gasa så jag hoppas vi får se lite skoterbilder från åland snart! :)
 

NybbeÅland

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Mariehamn
Sådärja, äntligen har man hittat hit! Det var en låååång färd för oss att köra till skellefteå minsann, trångt i bilen var det med. Men Absolut värt det. Vi körde hela söndagen hemma på åland, fast vi var dödströtta. Lite bilder togs, och det kommer upp senare!

I helgen blir det att köra igen!

/ Anders
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Kom på att jag glömt berätta hur detta gick till, för framtida behov.

NybbeÅland hämtade skotern hos mig den 6/2. Förutom skotern fick han med sig svenska regskylten, svenska registreringsbeviset samt ett omfattande köpebrev som vi gjorde varsin kopia av (finns många färdiga att hämta på nätet, jag/vi använde oss av Blockets).
När han sedan hade ordnat vad han skulle hemma på Åland så skickade han tillbaka regskylten, svenska registreringsbeviset samt en kopia på förtullningsbeslutet, vilka jag helt enkelt skickade vidare till Transportstyrelsen och sen tog det bara några dagar innan jag fick hem ett brev om att skotern nu var avregistrerad from. den 19/2. Dvs. knappt två veckor och då har vi ändå haft postgång fram o tebax osv! Mycket enkelt och bra tycker jag att det gick!

Jag har sålt en bil till Finland för några år sedan, då lät vi "finska vägverket" lösa det på sitt automatiska vis. Inga problem där heller, men det tog betydligt längre tid, vill minnas att det minst tog 6-8 veckor... Vet dock inte om det sistnämnda ens fungerar för snöskotrar då de kanske inte besiktigas på samma vis??
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Kom på att jag glömt berätta hur detta gick till, för framtida behov.

NybbeÅland hämtade skotern hos mig den 6/2. Förutom skotern fick han med sig svenska regskylten, svenska registreringsbeviset samt ett omfattande köpebrev som vi gjorde varsin kopia av (finns många färdiga att hämta på nätet, jag/vi använde oss av Blockets).
När han sedan hade ordnat vad han skulle hemma på Åland så skickade han tillbaka regskylten, svenska registreringsbeviset samt en kopia på förtullningsbeslutet, vilka jag helt enkelt skickade vidare till Transportstyrelsen och sen tog det bara några dagar innan jag fick hem ett brev om att skotern nu var avregistrerad from. den 19/2. Dvs. knappt två veckor och då har vi ändå haft postgång fram o tebax osv! Mycket enkelt och bra tycker jag att det gick!

Jag har sålt en bil till Finland för några år sedan, då lät vi "finska vägverket" lösa det på sitt automatiska vis. Inga problem där heller, men det tog betydligt längre tid, vill minnas att det minst tog 6-8 veckor... Vet dock inte om det sistnämnda ens fungerar för snöskotrar då de kanske inte besiktigas på samma vis??
Det är nog samma sak med skoter också, för den måste ju också besiktas innan den tas i bruk..
Gäller dock ej nya skotrar