Exciter

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det beror på vilken Exciter du menar. -89 till -92 har man ungefär samma motor.
På vanliga EX 570. Sedan kom det en EX570 SX. Den har en annan portning och ger därför mer effekt redan i originalutförande.

På 70 talet fanns en EX 340 och en 440. Men dom menar du nog inte.

En -89 EX 570 med Singelrör och en lätt portning av cylindrarna. Ger ca 70-75 hk.
Unifilter ska du inte montera. Det är mycket bättre att behålla original luftburk.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
varför är det bättre med originalluftburk?. det är en exciter -88 men bytt motor så ja vet inte vad de sitter i den. går det kolla?
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Beror ju helt på om det är en EX 1:a eller EX 2:a Och mina upgifter är från EX1
 

Puder

Välkänd medlem
2 nov 2006
134
0
6
På skotern och motorcykeln
Det beror på vilken Exciter du menar. -89 till -92 har man ungefär samma motor.
På vanliga EX 570. Sedan kom det en EX570 SX. Den har en annan portning och ger därför mer effekt redan i originalutförande.

På 70 talet fanns en EX 340 och en 440. Men dom menar du nog inte.

En -89 EX 570 med Singelrör och en lätt portning av cylindrarna. Ger ca 70-75 hk.
Unifilter ska du inte montera. Det är mycket bättre att behålla original luftburk.
En exciter -89 har ju ca 80hk original... nån som har nån invänding på det?
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Nja, enligt regbeviset så är det ca 78 hk. Min ExII ST (nej, inte SX) gav i bromsbänk 86,5 hk, 91 med för lågt BFSC. Den har (tror jag) "90-hk-kit", kortade grenrör och ändrade porttider enkelt förklarat. Vad Leif (och Mats, är detta samma person?) kanske förvillar sig på är att tidiga EX var strypta med brickor i grenröret, gav då ca 60 hk, dock var det inte många som behöll strypningen...