Exciter

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Hej!!
Undrar om nå`n kan säga nått om exciter,funderar på att köpa en från -90 till frugan.Vad ska man tänka på när man köper dessa??

Tacksam för svar

MVH Niklas...

E

Ej medlem/Inloggad

Jag har en exciter -89:a som gått 1100 mil. Köpte den fr 3 år sen. Motorn var hårt trimmad och skar efter ett par turer. Renoveringarna gick dåligt så jag köpte en beg motor för 4000:-. Efter det har den gått utmärkt, tar sig fram väldigt bra med 25mm hk-matta och decker trimpipor. (Har dragit 8st snowracers samtidigt med den.)
Kolla efter glapp och dåliga lager i vändhjul o boggie. Ett plus är om primärvariatorn är bytt eller renoverad, då detta lär vara en svag punkt. En sx-modell har orginaltrim som jag gissar är snällare mot motorn än andra pulvarianter. Orginalmotor skulle stå högt på listan om jag köpte en idag med tanke på att dessa maskiner börjar bli lite till åren. Oljepumpen bör pluggas och oljeblandad bensin användas istället. Kolla glapp i styrleder, en kulled kostar ca 350:- knälederna är känsliga och bör bytas efter några hundra mil.

ca 14000:- för en fint skick skulle jag betala.

/Christer

E

Ej medlem/Inloggad

Tack för ditt svar,nu har jag nått att gå på!

MVH Niklas

E

Ej medlem/Inloggad

!

jag har en exciter 2 sx. jag rekimenderar att du försöker att få tag i en sx. som är trimmad från fabrik!! Dom går ruggit bra!!!