Exciter problem

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Hej! Håller på och renoverar en exciter 2 men har stypit på ett problem när jag skulle byta bussningar i tss leden (saxleden). Jag får inte ut en av bultarna:notrust: Alltså jag har tagit bort muttern och bulten går lätt att snurra på men den går inte få i sidled. Har provat att slå ut den med slägga men har endast gjort att bulten blev krokig. Har även provat med en tving men tvingen gav sig före. Förmodligen har bulten rostat fast i glidlagret eller att den är limmad med nått. Vill helst inte prova att värma för det sitter små plastbrickor i mellan som jag helst inte vill köpa nya.

En bild på problemet:


Min fråga är om någon kunnig har ett bra tips eller en lösning på mitt lilla problem?
tack för svar!
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag råkade ut för ett liknade problem när jag skulle riva min framvagn på min skoter.
Bulten hade rostat fast i hylsan precis på samma sätt som du beskriver.

Jag löste det med hjälp av rostlösare, hammare och en avdragare för spindelleder.
Dränkte allt i rostlösare, satte press på bulten mot vänster på din bild, och knackade med hammaren på bult-skallen.
Jag fick loss det på det sättet och kunde dessutom återanvända bulten efteråt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade samma problem med min framled, använde också rostlösare så gav den sig.
 

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Jag råkade ut för ett liknade problem när jag skulle riva min framvagn på min skoter.
Bulten hade rostat fast i hylsan precis på samma sätt som du beskriver.

Jag löste det med hjälp av rostlösare, hammare och en avdragare för spindelleder.
Dränkte allt i rostlösare, satte press på bulten mot vänster på din bild, och knackade med hammaren på bult-skallen.
Jag fick loss det på det sättet och kunde dessutom återanvända bulten efteråt.
okej, tack! Ska prova med rostlösare. Men hur ser en avdragare för saxleder ut?
 

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Nu är problemet löst iallafal:) men bulten satt nå inot he**ete. Jag skruvade loss hela leden och for till en som har en lagerpress på 12 ton. Han satt in den i pressen och började pumpa. När den var uppe i 12 tons tryck pumpade han lite till och alltihop började bogna och sen small det till och hela skiten flög iväg och bulten låsande:) Så lite mer än 12 ton behövdes för att få den förbanade bulten att lossna;) Blir till att köpa nya bultar och brickor.