Exciter går dåligt. Hjälp!

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
hej. min exciter 88-91 nånting går inte som den ska.
när jag släpper gasen efter en kurva till exempel så måste jag pumpa på gasen efter kurvan för dne ska komma upp i varv å gå igen.. elle rom ja stannar av på tomgång så måste jag pumpa på gasen. är väldigt störande och blir jobbigt efter ett tag. Jag testade plocka bort luftfiltren å kolla om den skull få för lite luft men då blev det bara värre så det kansek har att göra med att den för för mkt luft? SKriv vad ni tror att felet är så kan jag kolla..

Nästa problem är att ibland när jag har den på tomgången så kan den börja rulla iväg. 1000varvs tomgång och den drar iväg vid 4000 så de är inte därför. vad kan de vara för fel?


MVH Patrik
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Det låter som att dina variatorer behöver en översyn. De du upplever att du måste pumpa på gasen , beror på att variatorn växlar ihjäl motorn.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
har nyss fixat lite med den.. bytte rullarna. Kan det ha att göra me att vikterna är dåliga? och + att de är en polaris variator de kanske inte är så bra att ha en sån på excitern. Annars kanske de är sekundärn? går den spänna så den varvar mer innan den växlar kanske. elelr kanske man måste dreva ner den för att orka med 32mm mattan
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Ta ner hela variatorn, enligt mig, låter som att den inte får växlar riktigt, köp en exciter variator.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
eftersom problemet blev värre när du tog lös luftburken så ligger inte hela felet i variatorerna
jag ha gjort en förgasar rengöring
om skotern har gått bra förut så ere nog bara någe skit i tex ett munstycke
risken e att du får titthål i kolvarna om du kör med en för låg bränsle blandning
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
men jag köpte den med luftfilter och redan då så bluddrade den likadant nästan. men har sett att vikterna var lite nötta eftersom dom förra rullarna var 4kantiga. Men då kanske de är lika värt att sälja polaris variatorn som den är å köpa exciter variator? elelr va tycker ni