Exciter 440 -80 förgasare inställning?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tjena!
Har precis förskönat motorn på en Exciter 440 -80.
Nya kolvar, ringar, nya packningar, nya tändkablar+hattar, ny tändspole, ny bränslepump, nya bränsleslangar, nytt bränslefilter.
Komp 6,3 och 6,9. Biltemas testare Anses vara okej?

Orginal luftburk var kass så kör med ett UNI-filter (öppet).

Provstartade skotern igår, och den vitryker något kopiöst. Garaget på 50kvm blir helt rökfyllt på någon minut.
Provkörde ett varv runt huset, och upplever att den böar på låga varv och lite i mellanregistret. Eftersom det är nya kolvar provade jag inget i högre registret, defintivt inte något jag tordes heller med tanke på att den verkade gå magert.

Tog ur tändstiften och det vitryker ur hålen.
Justerkruven är skruvad enligt spec 1 5/8 ut från botten och hur mycket man än skruvar så vill den knappt reagera på tomgången. Justerar skruven endast lågfart/tomgång och hur är det, skruvas den in eller ut för fetare blandning?

Att den går för magert förstår jag, förmodligen till följd av det öppna filtret?
Stiften är inte ens nästan lite bruna. Ser ut som nya och är nästan snustorra.
Lågfart 90 och mainjet 140.

Någon som har rekommendationer på bestyckning som en bra utgångspunkt vid öppet filter? Eller övriga förslag på vart jag ska börja laborera för att få den att gå bättre?
Finns ju inga fler justeringsmöjligheter än så på Keihin förgasaren vad jag förstår?

Tacksam för svar.
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Här är Yamahas datablada för 1980 Exciter. Om allt på din skoter är original, så ska du kunna gå efter vad som står i servicebladet.

Luftblandskruven tar ofta stryk i spetsen på gamla Yamaha. Kolla så att den är okej, annars får du köpa en ny hos närmaste Yamahahandlare.

 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ja, det har jag tittat på flera gånger.
Men jag har ju inte orginal luftburk utan ett öppet filter.
Frågan är om symptomen uppstår för att den går magert på lågfart och därför blir för varm, därav den vita röken och att det ryker ur hålen för tändstift om man plockar ut dessa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De va ytterst underligt den ryker vitt då de är en fläktkyld motor så de kan inte läcka in vatten i motorn!? Kan de va vatten i tanken?
Jag har aldrig sett vit rök utan att de haft med vatteninträngnin att göra. Eller har du hittat någ underlig olja som du kör på?
Ang bestyckning med uni filter så påminner de mig om Kompisarens ex 340 som vi sprängde luftburken på med startgas 1987. Den gick i tusen bitar så vi trulade dit Skumfilter likn UNI. Den gick som en påse nötter på lägre varv men på full mutter gick den nog fullt ut Han bytte nog inte munstycken vad jag mins men så gick den dåligt på låg o mellanreg vs min EX 340 av samma årsmodel "med luftburk".
Bäst vore en ny luftburk men den blir svår att hitta, sök på Ebay.com.
Men om du vill prova bestycka om så sätt i 10% större munstycken både på lågfart och högfart, men de är bara en grov gissning!
Om du inte byter lågfart kan du prova maxa blandskruven så den får mest soppa som de går. De lät dock som den inte reagerade på skruven men prova följande ändå.
Jag inte om de va en luft eller bensinskruv? Om de är en bensinskruv så skruvar du ut den max vad som går utan att den vibrerar loss och är de en luftskruv så skruvar du in den max om motorn går med max inskruvat. Om inte öppna den ett kvarts varv.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ja, jag funderar på om det blivit kondens i tanken eller om det är oljan som är speciell. Kör blandat i tanken så ska tömma den och köpa erkänt bra olja och slå i full tank direkt för att eliminera det alternativet.
Luftboxen har jag ju, problemet är att jag inte har någon fläns mellan förgasaren och luftboxen, för den var så torrsprucken så den nästan fnasade.
När jag fick igång skotern första gången efter att den stått 5 år så vibrerade ju motorn, och då släppte flänsen från förgasaren så det blev ändå som att köra utan burken.
Bör ju finnas något eftermarknadsdel som med lätt modifiering funkar? Annars tycker jag att konstruktionen är rätt dålig mellan luftbox och förgasare.
Det vore ju bäst med det förstås.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Nu är jag åter extremt konfunderad.
Har nu laborerat lite med munstycken. 95 lågfart och 145 högfart. Plockat lös tanken och tömt den torr. Ny fin soppa, med OKQ8's TT olja. Eftersom kolvar är ny blandade jag mellan 3-4% enligt SPI's instruktioner.
Startar skotern, justerar lite och den går på tomgång. Tycker dock den är lite svajig. Ryker gör den även nu, men den här gången mer grå/vitt. Den får gå på tomgång i 15 minuter för att bli riktigt varm.
När jag då ska köra iväg är det verkligen som att den försöker dra runt i ett paket med smör. Den BÖÖÖÖAR och är allmänt seg, låter som en påse skit och är orkeslös.
Väl ute på lite öppen yta trycker jag fullt för att jag nu tappat tålamodet och snart siktar in mig på närmsta urskogstall för att plantera aset i.
Då går den formligen som skjuten ur en kanon och låter exakt så som förväntas av en frisk skoter. Inga tvekningar eller något liknande utan bara fullt så som förväntas.

Släpper på gasen för att vända, och det jävla brölandet och tveksamheten kommer tillbaks. Första tanken är att den får för mycket/lite luft/bränsle på lågfart ändå?
Dessvärre har tidigare ägare slarvat bort choketrotteln så kan inte testa om den vill må bättre med choke eller inte.

Vad verkar symtomen stämma överens med, fet, mager, tjuvluft?
Just! Nu reagerar den i alla fall på bränsleskruven. Ca 3,5 varv ut och man får hålla den vid liv med gasen. Så det är ju alltid något, eller?!

Nåväl, hoppas att någon läser detta. Skrattar gott åt min frustration, och besitter kunskaper långt utöver mina för att skänka ett gediget svar likt de tvåtaktsgurus som hänger på det här forumet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Om chokekolven/trotteln är borta ur sin cylinder i förgasaren så går den garanterat för fett och som en påse nötter.
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ska man köra utan chokekolv, så måste hålet i botten av "chokehålet" tätas. Alltså kanalen som leder bensinen från flottörkoppen.
Men lika viktigt är det att täta lufttillförseln, alltså både luftkanalen ifrån förgasarens luftburksida och även naturligtvis "chokehålet".

Är man inte intresserad av att skaffa en ny chokekolv, så kan man fylla hela hålet med kemisk metall av typen 2-komponent knådmassa. Bara att trycka hålet fullt tills man är säker på att varken bensin eller luft kan slinka förbi.
 
Reactions: Boost III