Exciter 2 eller exciter sx?

Puder

Välkänd medlem
2 nov 2006
134
0
6
På skotern och motorcykeln
Hej!

Funderar på att köpa en exciter som jag hade tänkt använde till lite hopp och puder och sånt, alltså LEK!

Så jag undrar alltså vilken jag ska köpa av exciter 2 och exciter sx?
Vet att sx:en har lite mer hk men väger den mer då? vill ju ha en lätt skoter som är lätt att hantera men som samtidigt går hårt?

Nån som har nått att säga?
 
20 sept 2006
42
0
1
Skellefteå
Vad jag vet så väger dom lika. Skiljer som max kanske 2 kg och det är ju inget att tala om. SX ligger däremot mycket högre i kurs så jag skulle satsa på en EX 2:a.
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Har en exciter, kortbandsvariant, men med en 32 mm hk matta, och bredare skidor fram,,, mattan gör grym skillnad då det finns kraft nog i den för o skyffla undan det mesta, tar sig fram utmärkt i lössnö, om det inte är extrema förhållanden,,,, gäller bara att ha lite moment uppe.
är annars ingen direkt lösssnömaskin, ska du hoppa får du nog byta dämpare, inte särskilt bra standard...
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
alltså, utan hk matta spann den heeeela tiden. Med så får den lite mer fäste, men fortfarande kraft över så det räcker. Med rätt snö o fäste, så kan den nog resa, inget jag testat särskilt mkt dock, inte min grej.
Klarar dock väl av att dra runt med 32 mm, ändå en ca 85 hk juh.

däremot så är exciter lite instabil i högre farter tycker jag, men det är ju jag,,, den är lite "framtung" eller nått så den sladdar med baken en del,,, lite övning så går det bra dock;)
 

Puder

Välkänd medlem
2 nov 2006
134
0
6
På skotern och motorcykeln
Har några till frågor men orkar inte göra en till tråd.

Visst passar en exciter sx huv till en exciter 2?

Någon som har crosstyre och styrhöjare på sin exciter som kan berätta hur mkt man kan höja styret utan att behöva förlänga gasvajern?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
hej. jag höjde mitt styre ca 5 cm (bara) och då var det faktiskt bromskabeln som stoppade.
Så inte så mycket mer om du inte vill köpa förlängare.
Och jag tror att sx huven passar ex2an..
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
ex boggin är konstruerad så att den inte ska lyfta på skidorna så lätt.
Jag skulle hellre köpa en sx än en vanlig ex II, dom är inte bra i djupsnön men går hyffsat med lite högre kammar.
 

lillfaagge

Aktiv medlem
31 mar 2008
64
0
6
Luleå
det som skiljer på ex 2 och sx är att sx:en är "cross" modellen av ex 2, den har öhlinare runt om så om du ska hoppa så ska du nog ha sx:en, samt att den ligger kring 95 hästar.