Excelv 540 -84, tips?

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
tjena , idag har jag gjort mig en användare på "skoterleden"
och undrar nu som en nybörjare av skoter intresset hur jag kan få min ny in köpta yamaha excel V 540 som är i bra skick för sin ålder att höjjas upp i dämpar boggien eller vad man kallare, jag menar den är väldigt låg och undrar hur man kan få den att höjjas och få en mer respektabel look? , ska man köpa en större dämpare? eller går det att ställa om något så den blir hårdare dämparen eller något??

Jag har sökt runt här lite men hittar inte något vettigt om den här skotern...
:mad:

Så om något skulle kunna ge några tips? ...:)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Om den är ruskigt låg för att dämpare och fjädrar är slut så kan du byta till nya orginalgrejer, men att byta till längre dämpare funkar inte, då måste du bygga om hela boggikonstruktionen. Så jag skulle föreslå att du sänker boggin i förhållande till chassit genom att montera plattjärn i bakre axelns infästning i chassit och sedan flytta ner axeln.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
Om den är ruskigt låg för att dämpare och fjädrar är slut så kan du byta till nya orginalgrejer, men att byta till längre dämpare funkar inte, då måste du bygga om hela boggikonstruktionen. Så jag skulle föreslå att du sänker boggin i förhållande till chassit genom att montera plattjärn i bakre axelns infästning i chassit och sedan flytta ner axeln.
okej , men eftersom jag är inte så händig så undrar jag om detta kan göras lätt eller måste man veta vad man gör om du förstår?
annars kan man inte lämna in den till en verkstad eller nått?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Nja, lite händig kanske, du måste ju måtta och greja lite så att det inte blir snett eller att mattan blir för slak.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Möjligen, jag vet inte någon verkstad som gör såna ombyggnationer. Ring runt och fråga. Värt att notera, en höjning av skotern ger inte längre fjädringsväg, bara en annan look så att säga.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
Möjligen, jag vet inte någon verkstad som gör såna ombyggnationer. Ring runt och fråga. Värt att notera, en höjning av skotern ger inte längre fjädringsväg, bara en annan look så att säga.
joo jag vet, den skulle ju inte se lika ihopsunken ut..