ex 570 II, variator problem

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Jag har problem med min ex 570 II/E, den övervarvar. Om jag sätter dit en rem som ska sitta där så vrålar den bara rakt ut. Sätter man istället dit en rem som är smalare så går den köra, men inte bra!

Primärvariatorn ser fin ut tycker jag, bytte vikter för dom var nötta på "nocken" och satte i en ny fjäder men det är likadant ändå.
Nu börjar jag misstänka sekundär variatorn. Bussningen som sitter i den är ju nån slags fiberbussning (den stora), förra ägaren hade smörjt in den med vanligt fett...!! Kan problemet vara att den är så seg att den liksom suger fast i materialet och gör så att den inte växlar när den ska.

Kan ju nämna att jag provat att släppa fjädern, blir lite bättre men inte bra. Och med fjädern så slapp orkar den inte dra ihop skivorna igen om man kör fast...
Provat att justera avståndet mellan variatoraxlarna med utan framgång.

Så, tror ni det kan vara bussningen i sekundärvariatorn?
Nån som vet om sekundärvariatorn från nån annan modell passar ex 570?

Vore tacksam för svar, påsken är nära :eek:
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Ja fett på bussningen var nog en ganska dålig ide, fastnar remdamm och är nog inte så bra för bussningen heller. Skulle tro den kan börja lösas upp av fettet. Så ta isär och rengör och kolla hur bussningen ser ut.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Ja fett på bussningen var nog en ganska dålig ide, fastnar remdamm och är nog inte så bra för bussningen heller. Skulle tro den kan börja lösas upp av fettet. Så ta isär och rengör och kolla hur bussningen ser ut.
Bussningen känns "mjuk" och seg eller hur man ska säga. Så då kan det vara värt ett försök med att sätta dit en ny.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Hur ligger remmen på sec.variatorn? rätt inshimsad?
Jag har testat med olika shims och höjder på remmen, blir dock ingen skillnad. Trycker man in gasen så skulle man nog lätt kunna varva sönder motorn innan den växlar upp.
 

deep snow

Medlem
12 mar 2007
8
0
1
jakobstad
du ska ta loss variatorn sekuyndäär variatorn å se om den är sönder.min var sönder och den drog int iväg då..men då ja lyfte upp den i bakändan så drog den runt mattan..
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
kolla glidklackarna oxå, brorsans helix hoppade över glidklackarna och fastnade på något sätt, den gick ej köra fortare en 50 å då ca 8000varv..
Och remslir.
 

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
..det låter som de är sekundären som inte öppnar upp som den ska....
dvs nått fel på den !!,då den ändå inte funkar då du släpper på förspänningen!..-lycka till!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
..det låter som de är sekundären som inte öppnar upp som den ska....
dvs nått fel på den !!,då den ändå inte funkar då du släpper på förspänningen!..-lycka till!
Joo, jag har som själv börjat misstänka den... Den ser inte dålig ut på nåt sätt, glidklackarna bytta.
Det enda jag kan tänka mig är just den där fiberbussningen.
Ska ge den en chans och byta bussningen, blir det inte bra då så blir det en skoter till salu!:eek:

Tusen tack för hjälpen :)
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
mera frågor...
Tagit isär variatorn nu, och den lilla bussningen som glider på själva axeln på variatorskivan glappar rätt friskt. Kollat på sprängskiss och där finns inte den bussningen med. Innebär det att det inte finns/går byta den bussningen?