Ex 440 -80 ingen gnista

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Ex 440 -81 ingen gnista

Hej!
Får ingen gnista på min ex 440 -81.
Den har stått i 3år och var ej fungerande när den ställdes undan.
Det som jag har gjort är att kopplat bort kablarna till tändningslåset,dödmansgreppet och stoppknappen.
Ohm mätt sekundärtändspole 0.3 ohm.
Tagit bort alla kablar som går tändplattan och ohm mätt,
Jord-grå 26.6 ohm
Jord-vit/röd 80 ohm
Jord-brun 105.5 ohm
Jord-blå 0.15 ohm
Jord-gul 0.5 ohm

Någon som är duktig på dessa maskiner som kan hjälpa mig?
Mvh
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
En 1981 borde ha mekanisk brytartändning, antar jag?

Brytaren ger kontakt, och inte kontakt när den öppnas?
Dom kan oxidera och ge ingen eller för dålig kontakt.

Även kondensatorn ger sig med åren.

Mät på - kabeln till tändspolen, att den jordar när brytaren är stängd, men också INTE jordar när den är öppen.
Ganska vanligt att anslutningar eller anslutningskabeln till brytaren kommer mot jord av misstag.
Rörliga delen av brytaren ska vara isolerad, och ENDAST jordas via kontakten. Öppen ska den inte ha jordkontakt.
(Tändspolen bortkopplad när du mäter)

Det är när brytaren öppnar, som kondensatorn ska ladda ur och ge gnista.
Stängd brytare laddar upp kondensatorn.

Tändlås och dödmangrepp ska JORDA just den kabeln, så det blir som om brytaren aldrig öppnar.
Om man felaktigt sätter en strömbrytare som BRYTER den kabeln istället, så stannar motorn, men då kvaddar man brytare och kondensatorn ganska snabbt.
Det förekommer sådana felaktigheter när man drar om gamla elsystem.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sv: Ex 440 -81 ingen gnista

EX440 har CDI-tändning.

Dina mätvärden är bra, så spolarna är nog helt okej.
Du kan på ett enkelt sätt utesluta att det är "stoppkretsen", alltså tändningslås, nödstopp eller dödare som spökar.
På kabelknippan som går ut från CDI-boxen så har du en SVART-VIT kabel, dra isär den snabbkontakten. Du har nu kopplat bort hela dödarkretsen, så om motorn nu startar så är din enda möjlighet att stanna den att choka ihjäl den eller rycka tändstiftshattarna.
Får du nu ingen gnista så får du kolla alla snabbkontakterna från och till CDI-box, om de är ärgade och ger dålig kontakt.
Prova även att byta tändstiftshattar, för är det sitter resistorer inne i hattarna på 5Kohm i storlek med glassäkringar ungefär. Dessa har också en förmåga att få oxid i ändarna så att gnista uteblir.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sekundären på tändspolen borde nog ha flera kohm (3-20 kohm) om den är i ordning. Primären på en CDI-tändspole kan man däremot vänta sig ska ha några tiondels ohm.

Mätvärden från en tändspole TEC YW51-CDI som satt på en Yamaha ET340P från ungefär '88 :
Resistans primär 0,152 ohm
Resistans sekundär 3995 ohm

Min erfarenhet är att äldre japanska CDI-system från runt 1980 oftast har 2-3 gånger högre resistanser än denna tändspole.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Jag tolkar mätningen som att "sekundärtändspolen" är den yttre tändspolen, dvs högspänningsspolen.
Och att han mätt primärlindningen i den till 0,3 Ohm, och det stämmer bra. Värdet enligt Yamaha är 0,15 Ohm, men det är så små resistanser att det är svårt att få exakt med en vanlig multimeter.

Man kan inte mäta sekundärlindningen mot jord, utan man måste mäta tändkabel mot tändkabel utan tändstiftshattar. Då ska mätvärdet hamna runt 3,6 KOhm, eller nära 4 KOhm i alla fall.
Varje tändstiftshatt ska ha en resistans på ca 5 KOhm.

Jag försökte länka in en bild på EX 1980 fakta, men det ville sig inte så här kommer länk till sidan med bilden istället.
https://images.cmsnl.com/img/partslists/yamaha-ex440d-1980service-data-pg1_bigyau0663servic_7395.gif
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
tack för all hjälp och länken var ju skit bra,då kan man vara säker på att allt är som de ska på tändplattan iaf. Jag ska mäta mellan tändsiftskablarna och se resultatet där. Om någon har mer info,länkar eller böcker så mottages det varmt.mvh
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Har provat å mäta mellan tändkablarna utan hattar och mätinstrumentet räknar bara ner från mega ohm,har provat ändra till kilo ohm och då visar den inget. Tändspolen var självklart inte inkopplad. Provade att mäta tändhattarna lösa och samma sak där också.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Då är det avbrott i högspänningslindningen i tändspolen. Inte helt ovanligt. En del tändspolar kan fungera i flera år trots avbrott, men ofta gör gnistbildning vid brottstället snart att det blir överslag och kortslutna varv så att spolen slutar fungera helt och hållet.

Oftast är en frisk begagnad originaltändspole bättre än en ny piratdel.
 
Reactions: trixa

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Nya stift,tändhattar å tändspole. Provade mäta dom nya och de blev ett korrekt mätvärde.
Nu är de fortfarande ingen gnista, de är väl bara cdin kvar nu
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sv: Ex 440 -81 ingen gnista

Troligtvis, tyvärr!
CDI:n för din passar bara 1980 och 1981 EX440, så chansen att hitta en begagnad fungerande till vettigt pris är liten t.o.m på US Ebay.
Som tur är så finns Hewtech CDI's. Nytillverkade som är minst lika bra som de originala.
Inte gratis, men en död skoter är inte kul att ha heller.

Har själv köpt där till min 1980 SS440, som är ännu jävligare att få tag på begagnad än EX.

En länk: https://cdibox.com/product/yamaha-19801981-exciter/
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
japp hittade den sidan igår. det finns en begagnad på storumansskoterskrot för 4000:-, pratade med han och om jag visste hur man mäter cdin samt värdena såskulle vi jämföra hans med min. någon som vet var man hittar värden och mätteknik?
 
Reactions: trixa

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
japp hittade den sidan igår. det finns en begagnad på storumansskoterskrot för 4000:-, pratade med han och om jag visste hur man mäter cdin samt värdena såskulle vi jämföra hans med min. någon som vet var man hittar värden och mätteknik?
Om du kan få en flång ny för ca 1.500kr + frakt (någon hundring) Varför då köpa en gammal begagnad för 4.000kr??