everest frågor!matta,motor

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hej! Kommer nog köra everst i vinter med tycker det är för lite kräm i motorn jag har nu, och kommer göra en projekt tråd här sedan på ombyggnationer som jag kommer få hjälp med.
Det jag undrar är hur stora är skillnaderna på en 440 fläktkyld motor och en 444 vätskekyld motor? vet att det är 32hk i min fläktis, hur många hk har 444:an?
Hittade en matta från en formula-90 tror ni den kan passa? 305 lång är den

Tack på förhand!
 
Last edited:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

articat snopro 440 har runt 110hk om jag inte mins helt fel, men det är där i krokarna.

Jag hajjar att det inte är det du riktigt vill, men ett Spontant tips är att sälj maskinen och köp något med mer kräm i.
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

försök att komma över en nyare 440 motor, dom är ju inte speciellt dyra och har betydligt mer att köra med än 444!
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

okej, som vilken t.ex? vill inte göra alltför stora mod. jag kommer ha kvar everesten. så vill inte höra nå "sälj o köp ny" kommentarer.
Skönare dämpning kommer dte nog bli i den
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

Utan mod får du inte in någon, men tex en rotax 440, -04 och uppåt, dom har ändå skapligt att köra med :) över 100hk iaf, bara göra om motorfästet :) sen eventuellt byta elsystem
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

modifikationer räknar jag med:) 100hk kommer kännas grymt i det chassiet! säljer bilen och införskaffar mej en 440 motor komplett då, antar att jag måste fixa med variatorer och sådant då, fixa kylare och sånt men de är de mindre problemen tycker jag:)
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

jo du måste ju givetvis fixa kylare, men det är ju bara köpa dig ett par och skära upp bandtunneln, försök få 440 motorn med variator! sekundären får du nog pilla lite i för å få till men de brukar ordna sig, och när du köper en motor, be om att dom tar lös toppen så du får se om cylindrar/topp är dålig! för nyare 440 kräver ju service då det är uttaget så mycket, så det är inte ovanligt att dom är risiga i cylindrar åså, så bäst å kika det! samt kolla komp :) och köp 440 komplett elsystem, men gör en lista på vad allt kommer kosta innan du säljer iväg bilen, så det inte skenar iväg i pengar!
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

444 är dessutom inget jag tycker du bör kapa å förstöra, då dom är sälsynta och är en raritet,
F.ö har dom ca 60hk och är väldigt varvillig (slidmatare), men nå speciellt krut i dom är det inte
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Sv: skillnader 444 vätske kyld och 440 luftkyld

det blir absolut inget kapa och förstöra! Det är bara bulta i en sådan och fixa kylningen:)
 
E

eMe181

Tror nog inte du ska sätta in en motor med mycket kräm i den maskinen. Förra ägaren satte in en Polaris Storm 800 (trecylindrig) ( skrämd upp till max, hade runt 200hk ) i min arctic cat cougar när den gick på vatten. Det slutade sig med att chassiet vek sig. Men dock så var det 200hk, nu kanske vi snackar 60-70hk :)
 
E

eMe181

Hmm, kör orginal! 32Hk känns som 60Hk på det chassiet :p Satsa på att höjja den, byta dyna eller iallafall höjja den för bättre körkänsla, samt byta styret om det faller dig i smak.
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Har du kedjehuset på vänster sida är det ingen idé att börja vråltrimma, det är inget som håller i längden utan större ombyggnad.
Har du därimot en riktig sekundäraxel och kedjehus på högersidan kan man därimot börja vässa på riktigt!

Har knulat ner en 540 motor med dubbla gasare (ca:50-60hk) i min olympique340, roligt som fan, men ja kan ju inte direkt säga att den är pålitlig.
 
E

eMe181

540 är en fläktis, har ev en spirit 500cc fläktkyld till salu, går fint!