Ev. misslyckat köp via Ebay

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hmm måste forska lite i det där, för om inte paypal håller pengarna tills du har hämtat ut varorna så ser jag inte fördel med det?
det kostar lite extra att betala via dom, då dom har sämre kurs på valutan (om jag fattat rätt?)

och det där med att inte behöva lämna ut kortnr köper jag inte för 5 öre då alla har hört talas om e-kort där du skriver in max summan som kan dras ...

det enda som då är positivt är det där med klagomålet inom 45 dagar.. men som sagt, ska kolla upp det så startar vi en ny tråd ; )

nu ska jag sova så kanske jag inte yrslar mer =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Paypal tycker jag är sjukt smidigt, och dyrt är det inte heller tycker jag, däremot om man ska göra en vanlig utlandsbetalning till ett utlands kontonummer så tar min bank 50kr för det... man vill tex inte lämna ut sitt kontonummer till en kines.. eller mindre företat/ privatpersoner som det finns gott om på tex ebay.
Med paypal så får säljaren pengarna direkt, men däremot har man 45dagar på sig att göra ett klagomål och gör man ett klagomål så brukar det gå snabbt att få en lösning.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har använt paypal säkert över 20 gånger det senaste halvåret utan problem. Det är ju också smidigt som i vissa fall då man handlar på ebay och det i första läget dras t.ex. 2 frakter om du köper 2 varor. Då är det smidigt för säljaren att betala tillbaka den ena frakten in på dit paypal konto.

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
hmm måste forska lite i det där, för om inte paypal håller pengarna tills du har hämtat ut varorna så ser jag inte fördel med det?
det kostar lite extra att betala via dom, då dom har sämre kurs på valutan (om jag fattat rätt?)

och det där med att inte behöva lämna ut kortnr köper jag inte för 5 öre då alla har hört talas om e-kort där du skriver in max summan som kan dras ...

det enda som då är positivt är det där med klagomålet inom 45 dagar.. men som sagt, ska kolla upp det så startar vi en ny tråd ; )

nu ska jag sova så kanske jag inte yrslar mer =)
Paypal håller inte i pengarna tills du har fått din vara utan det är en ren förmedlingstjänst av dina pengar till en annan.. Så fort som du har godkänt betalningen på paypal så går pengarna iväg och köpet genomförs.

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Hrm*bullshit*rhm!
Har aldrig hört talas om att Usps, UPS eller Feedex har "tappat" bort paket. Detta är globala företag som verkar i USA och lägger miljarder på att bygga en rigorös image på att ALDRIG tappa bort något. Sen tror jag dom skulle bli stämda upp över öronen om det kom fram.

- Så jag tror att det är en ren efterhandskonstruktion för att slippa skämmas över att man stressade upp sig och började måla fan på väggen i onödan.

// jiha

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag arbetar inom logistik och att påstå att ett fraktbolag aldrig tappar bort ett paket är en utopi.
Inget bolag kan med 100% säkerhet garantera att allt levereras.

Orsakerna kan vara många, allt från slarvigt skrivna adresslappar till att fartyg tappar kontainers i havet.
Jag har själv råkat ut för en rätt enkel och så löjlig sak att ett paket som fastnade i en bur fick omslagspappret sönderrivet, och därmed fanns det ingen adresslapp kvar när paketet nådde nästa terminal.
Hur bär man sig åt då om man aldrig tappar bort ett paket?

Det förekommer tyvärr också rena stölder bland personal som hanterar paketen.
Det är bara att läsa om händelser på olika flygplatser t.ex.

Nää, köper inte det, paket har tyvärr alltid försvunnit hos alla fraktbolag och det kommer att hända i framtiden också.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja att paket inte kan försvinna är nog inte sant finns ju hur många möjligheter som helst oberoende vilka system som finns uppbyggda. Precis som honda600 säger så finns ju det möjlighet till stöld i alla led från inlämning till utlämingstället här i Sverige. Det som dock är lite skumt i mitt fall är ju att statusen inte är uppdaterad alls. Men det har också hänt har jag får berättat...och kan bero t.ex. på att paketet inte scannades direkt vid inlämningen. Tydligen finns det en hel del personer som fått sina paket även om statusen inte uppdaterats på deras hemsida...sen flera veckor i efterhand då dom kollat så är den uppdaterad.

Detta har hänt mig med bussgods. Och då berodde det på att avsändarstationens dataansvarige var sjuk...så ingen kunde mata in mitt paket. Men paketet kom fram ändå fastän mitt kollinr inte fanns på nätet överhuvudtaget :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Apropå Paypal:

För ett par år sedan slösurfade jag på Ebay, på förstasidan fanns det några Billabong-tshirtar med utropspris $1 och inget reservationspris.
Tja, man kan ju alltid bjuda en dollar tänkte jag-även om det var tio dollar i frakt, så är det ju närmast gratis för tre tröjor.
Klickade på köp och tänkte inte mer på det.
Ett par v senare fick jag ett mail att jag hade vunnit auktionen-med ett bud på en dollar! :)
Betalade, och sedan hände ingenting.
Provade att skicka ett medd till säljaren, men fick inget svar.
Efter ~tre v skulle jag skicka ett till medd till säljaren och fråga vart dom var någonstans-då var han avregistrerad från Ebay!
Då blev jag sur-ok, elva dollar i totalkostnad är ju ingen katastrof, det kan man ta. Men att den dj*veln skiter i allt, antagligen(?) för att dom gick för billigt-så ska det inte vara.
Skickade ett mail till PP, bifogade annonsen och fick fylla i ett formulär om min syn på saken.
Fick en bekräftelse från PP att dom skulle forska i det, dagen efter ett nytt mail om att dom hade kontaktat säljaren med en uppmaning om att sända varan-och se: Tio dagar senare låg det ett paket i brevlådan med tre tshirtar!

Det var som sagt en kines. Till saken hör att det här är flera år sedan (3-4ca) och det är möjligt att det bara var kopior-det kan jag inte uttala mig om. Men det var riktigt bra kvalitet på tröjorna, dom har inte tappat formen helt ännu, trots att dom blivit tvättade mååånga gånger vid det här laget.
Antagligen -vad jag gissar- så blev dom sålda "för billigt" i förhållande till vad dom kostade att köpa in, så säljaren chansade på att jag skulle skita i att klaga?

Skulle vara jätteintressant att veta vad PP sa till säljaren..! :)