Ev. misslyckat köp via Ebay

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har lagt en beställning på lite grejer från USA via Ebay. Betalning gjorde via Paypal. Jag fick omgående ett tracking nr till USPS men då jag kollar status så ändras inte statusen alls och jag har ej fått några grejer. Jag har haft mailkontakt med firman som jag handlat av och dom gånger dom svarat så säger dom bara att de är det numret.

Kan man via paypal kräva att köpet "hävs" eftersom jag ett fått några produkter och det kan man ju också se på trackingnr att det står bara " electronic shipping info received"? Eller är det bara att inse att man blivit blåst på dom pengarna?

Har ju handlat en hel del från USA och alltif betalat med Paypal men fram tills nu har det funkat perfekt.

Firman är en hyfsat stor etablerad Yamaha dealer.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Hur länge har du väntat då.
Inta alla paket uppdateras så bra, har hänt mig flera gånger att det bara står att de mottagit en elektronisk avisering och sedan efter ett tag så dimper det ner i brevlådan.

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Verkar vara dålig på att uppdatera de där jänkarna....
Har varit ut för samma.....paketet har stått stilla enligt trackingen och sen helt plötsligt så har man ett paket att hämta ut på närmsta utlämningsställe...

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vad står det på sista uppdateringen på ups?

Kontakta UPS och hör var paketet är, om det inte ger resultat ring paypal, de brukar vara hjälpsamma om det strular.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är USPS jag har försökt maila dom men inte fått något svar.

Jag har ju fått paket tidigare med USPS från USA och fått dom då på 5-10 dagar. Men då har jag alltid kunna följa paketet på dreas hemsida via trackingnr.

Detta står på mitt trackingnr nu

Priority Mail International Parcels
Electronic Shipping Info Received
October 31, 2011

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen finns det ju en tidsbegränsning på 45 dagar på paypla som du måste "anmäla" innan. Så innan det måste jag ju anmäla dom om jag inte fått något

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Ring till USPS eller kontakta säljaren.
Eftersom att det står "Electronic Shipping Info Received" så låter det som att dom enbart gjort en fraktsedel men inte skickat själva paketet.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Säljaren har jag kontaktat ett flertal gånger men bara fått till svar att han har skickat och det är detdär nr.

Nu har jag faktiskt fått kontakt med en kille som är leverantör till denna butik...och han skall ta med sig mitt "case" då han besöker dom på fredag :) Fick tag på honom via ett Yamaha forum i USA...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Precis vänta tills det gått nästan 45 dagar och anmäl sedan, då är det säljarens ansvar att fixa så du får grejerna eller pengarna tillbaka.

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Ring till USPS eller kontakta säljaren.
Eftersom att det står "Electronic Shipping Info Received" så låter det som att dom enbart gjort en fraktsedel men inte skickat själva paketet.
Exakt, UPS har bara fått en signal om att butiken kommer att skicka ett paket, inte att de fysiskt har skickat något.

Tyvärr måst jag säga att varken UPS eller PayPal har något med detta att göra, UPS för att inget paket har skickats än (de uppdaterar alltid sin status så fort den ändras, +/- nån timma), och PayPal för att pengarna redan har gått till butiken du köpte av och att de bara förmedlar en säker betalningstjänst.

Så med andra ord är det till butiken direkt du ska vända dig (har råkat ut för samma sak).

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
I går fick jag ett svar från butiken. Dom skall skicka ett nytt paket idag med expressleverans och jag har fått ett nytt trackingnr. Får se om det lyckas bättre denna gång.

Dock har jag fått flera indikationer på att USPS ( inte UPS) även kan skicka paket utan att det uppdateras på deras hemsida. Enligt vissa som både är säljare och köpare som använt USPS så kan dom ha fått varor innan hemsidan uppdateras....så det mesta kan tydligen iträffa.

Jag bara hoppas på att jag får mina grejer nu med den nya leveransen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har nu varit i kontakt med säljaren och enligt honom verkar det vara USPS som har slarvat bort mitt paket. Men dom skickade ett nytt igår på express ( utan extra kostnad) och det paketet kan jag redan följa på USPS hemsida och där har det blivit uppdaterat och är påväg mot Sverige :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
skönt att det löste sig, så nu kan jag låna tråden ; )

ska inte paypal fungera så att säljaren får pengarna först när du har fått din vara?
du beställar, pengar dras från ditt konto och förvaras av paypal, du hämtar ut dina saker och säljaren får då pengarna?

så har jag förstått det för annars förstår jag inte varför det ska vara säkrare att betala via paypal?

för som jag förstår ditt fall så fick säljaren pengarna innan du fått dina varor?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag vet ju inte när säljaren för pengarna. Utan jag ser ju att det har dragits pengar från mitt kort till Paypal. Jag vet inte hur paypal vet när jag får varorna så jag har svårt att se att dom kan matcha det mot leverans.

En sak som ju iaf är säkrar är att du inte behöver lämna ut ditt kreditkortsnr till alla ställen utan bara till paypal. Sen har man ju möjlighet att lämna in "klagomål" till paypal inom 45dagar och då finns det väl möjligheter att få tillbaka pengar.