Ev köpa summit -13 samt skillnad 13 vs 14?

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Hej!

Funderar på att lämna Polaris stallet och gå över till BRP. Så det är två frågor till att börja med. Något särskilt man ska tänka/titta på ifall man hittar nåt lämpligt. Funderar på en 154 eller 163 -13/14. Har för mig att dom är lite veka i framvagnen. Stämmer det att chassit kan vika sig då man får en smäll på en A-arm? Är det någon skillnad mellan en 13 och en 14 mer än att dom är en annan färg?

Tacksam för svar.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
13 och 14 är exakt samma maskin, enda skillnaden är att 14 kom med annan mappning i motorn. Något verkstaden kan/ska uppdatera på 13 när den varit inne på service. Även 15 är exakt samma maskin sånär som på D.E.S.S-nyckeln som är ny.

Att de skulle vara extra veka i framvagnen är inget jag hört eller märkt, men det är klart att den är vekare än en maskin som inte är byggd för att väga så lite som man vågar göra den. Är man orolig kan man ju alltid stärka upp med extra förstärkning, typ Grip N Rip (tror t.om. BRP har liknande som originaltillbehör i år).
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst är dom lite veka i nosen. Ibland blir den lite sned istället för att bärarmen kröks.
Har sett lika ut sen -08.
Man ser det på att ena skidan är lite längre bak jämfört med den andra.
Kör rakt fram mot en vägg och se om skidspetsarna är parallella.

Nu behöver man inte få skrämselhicka ifall den skulle vara lite sned, det är utbytbara delar i chassit som inte är snordyra. Inte mycket billigare att byta bärarm eftersom BRP verkar tillverka just dom i guld...

Det går även att dra tillbaka/rikta en lite krokig S-modul. (som delen i chassit som ger sig heter)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ja tyvärr får ju ofta S-Modulen sig en känga om man trycker till hårt. Men jag har hittills inte sett att den krökts utan att en a-arm blivit krökt. Ofta har det sett ut som a-armen inte blivit krökt men när man väl plockar isär och jämför med en ny ser man att den oftast fått sig en känga.

Bytte ca 12 a-armar ifjol och 2 s-moduler. Och när jag bytte s-modulerna så hade dom oftast smällt så pass bra att man klia sig mest i huvudet när man mätte upp maskinen och klia sig i huvudet att ingenting annat var skevt.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Kolla luft-insuget vid sidan om strålkastaren som är lätt att he sönder när man kör igenom buskage!
Kolla de Gula(-13) eller Röda(-14) plast bitarna som sitter längst fram på fotsteget om de är hela, lätt att de spricker när man "burkar".

Sen är de som de andra skriver om förstärkningar i framvagnen.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
..vit krökt men när man väl plockar isär och jämför med en ny ser man att den oftast fått sig en känga.

Bytte ca 12 a-armar ifjol och 2 s-moduler. Och när jag bytte s-modulerna så hade dom oftast smällt så pass bra att m...
Arbetar du med det eller är det bara vårdslöshet?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har 3 bekanta som böjt boggieskenorna vid hårdare körning på hårt före. Böjer sig just vars boggieförstärkningen sitter på freeriden. Nån som vet vad de kostar, samt om nån annan gör såna?

Ska montera på min iallafall